Globális átlagban csupán 5 százalékot tesz ki azon vállalatok aránya, amelyeknél már lezajlott a digitális átalakulás - hazánkban még ennyit sem -, ugyanakkor a megkérdezett cégek 71 százaléka egyetért abban, hogy nem lehetnek versenyképesek anélkül, hogy követnék a jelenleg is zajló informatikai átalakulást - emelte ki az Enterprise Strategy Group (ESG) által készített felmérés néhány adatát Dienes-Oehm Tivadar. Véleménye szerint tíz nyugat-európai CIO-ból nyolc tisztában van azzal, hogy vállalatának el kell indulnia a digitalizáció felé, mert az IT rövidesen az üzleti folyamatok alapja lesz, nem pedig annak kiszolgálója. Térségünkben óvatosabbak, konzervatívabbak a döntéshozók.
Elkerülhetetlen transzformáció
Hatvan év elmúltával a Fortune 500-as lista egykori szereplői közül csupán 12 százalék maradt a legnagyobbak között, és az ő jövőbeli tagságuk sem garantált. Az átrendeződés sebessége gyorsul; szinte teljes az összhang a vállalatvezetők között abban, hogy digitális átalakulás nélkül az általuk vezetett szervezet rövidesen lemarad iparági versenytársainak egy kisebb csoportja mögött. Ez a néhány cég ugyanis sebesen halad előre azon az úton, hogy működését teljesen digitális alapokra helyezze, digitalizálja folyamatait és a megvalósítás során alkalmazott módszereket. Ugyanakkor a nagy többség még mindig hónapokban, ha nem években méri az alkalmazások életciklusát, elkülönített infrastruktúrákkal birkózik, és továbbra is merev és elavult architektúrákkal küzd - állapítja meg a Dell EMC ESG 2017 IT Transformation Maturity Curve című tanulmánya.
E tanulmány szerint a szervezetek IT-transzformációra szánt befektetéseikkel áthidalhatják az elavult informatikai rendszerek és a digitális üzleti kezdeményezések között húzódó szakadékot, könnyebben elérhetik céljaikat, lerövidíthetik a piacra kerülési időt és növelhetik versenyképességüket. A digitális transzformáció azonban az üzleti folyamatokon és magán az IT-n kívül további területeket is érint - mutatott rá Dienes-Oehm Tivadar. Az IT transzformációjába a Dell EMC Magyarország első embere szerint beletartozik a felhősödés, amelyre az adatrobbanás miatt lesz szükségük a vállalatoknak.
Szintén átalakuláson megy keresztül az IT-biztonság, miután a támadók célkeresztjében az egészségügyi és kormányintézmények, nagyvállalatok után megjelentek a kis- és középvállalatok is. Végül pedig a munkaerő transzformációjáról sem feledkezhetünk meg: az iroda már nem a munkavégzés egyetlen helyszíne, sokan dolgoznak otthonról vagy út közben, például repülőtéren várakozva. Túlélésük érdekében tehát a vállalatoknak mindezekre kiterjedő átalakulási terveket kell készíteniük.
Négy kategória
Milyen szerepet játszik a digitális transzformáció a digitális vállalkozássá válás folyamatában? Az ESG a helyszíni informatikai infrastruktúrát, a folyamatokat és a szervezeti felépítést vette górcső alá, majd adatvezérelt fejlődésmodellt alkalmazott az informatikai átalakulás folyamatában megfigyelhető szakaszok azonosítására, továbbá a modell segítségével vizsgálta azt is, hogy a szervezetek globális szinten milyen mértékben érték el a különböző szakaszokat. Az elemzők négy fázist különböztettek meg az elavulttól a kialakulón és fejlődőn keresztül a digitális átalakulást már lezárt vállalatokig. Ezer résztvevő közül százhúszról állapították meg, hogy az informatikája számos vagy szinte minden szempontból elavult. A vállalatok 42 százaléka tartozik abba a csoportba, amely mutat előrelépést az informatikai átalakulás terén, de például a modern adatközpont-technológiák bevezetése még a kezdeteknél tart.
Közel ugyanennyi, 41 százalék láthatóan elkötelezett a digitalizáció iránt, azaz fejlődőnek lehet nevezni, bár az informatikai szolgáltatási módszerek és a modern adatközpont-technológiák használata egyelőre mérsékeltnek mondható. A már említett 5 százalékot azok a vállalatok teszik ki, amelyek a legtovább jutottak az informatikai átalakulást célzó kezdeményezésekben. Ez utóbbiak vezetőinek 85 százaléka úgy véli, hogy a cég nagyon erős vagy erős versenypozícióban van, és az elkövetkező években sikeres lesz saját piacán, míg a kevésbé fejlett vállalatoknál ez az arány csak 43 százalék.
Megduplázták a bevételt
Milyen közvetlen következményei vannak a digitalizációnak? A kérdésre olyan döntéshozók adták meg a választ, akik egyfelől részt vesznek az érintett cégek infrastruktúrával kapcsolatos beszerzési folyamataiban, másfelől tisztában vannak saját szervezetük jelenlegi és jövőbeli informatikai büdzséjével és költségterveivel, az átalakulást pedig már levezényelték szervezetüknél.
Nos, elmondásuk szerint e vállalatok több mint kétszeresen túlteljesítették tavalyi bevételi céljaikat, mint kevésbé érett társaik; a legkevésbé fejlett szervezetekhez képest nyolcszor nagyobb együttműködési hajlandóságot jeleztek az informatikai és az üzleti egységek között; kiemelkedő fejlődést értek el azzal, hogy az informatikai részleget profitközpontként, nem pedig költségtényezőként üzemeltették (hétszer nagyobb valószínűséggel, mint a legkevésbé fejlett vállalatok).
Mindezeken felül a legkevésbé fejlett cégekhez képest hétszer nagyobb hajlandóságot jeleztek arra, hogy az üzletvitel az informatikára olyan tényezőként tekintsen, amelynek segítségével versenyelőnyhöz juthat; az informatikai erőforrások kiaknázásával gyorsítják a termékfejlesztést és a piacra kerülést (hatszor nagyobb valószínűséggel, mint a legkevésbé fejlett szervezetek).
Informatikai eszközparkjukat tekintve a válaszadók 54 százaléka használ konvergens vagy hiperkonvergens infrastruktúrákat az alkalmazások támogatására, és 58 százaléka vezetett be kibővíthető tárolórendszereket valamilyen mértékben. A megkérdezettek fele hosszú távon elkötelezett a szoftveralapú megoldások irányában, és már megkezdte ilyen technológiák bevezetését, értékelését vagy tervezését.
Az ESG szerint a modern adatközponti technológiák, például a horizontálisan méretezhető tárolórendszerek és a konvergens vagy hiperkonvergens infrastruktúrák gyorsíthatják az infrastruktúra-kiosztást, az informatikai projektek megvalósítását és az alkalmazásfejlesztést. Az átalakuláson átesett vállalatokra jellemző például az önkiszolgáló telepítési szolgáltatások, a nyilvános felhőben futtatott informatikai rendszerek és a DevOps módszerek használata.
Ezt számokkal is alátámasztotta az ESG. Tanulmányuk szerint a megkérdezettek 26 százaléka rendelkezik kiterjedt, bevált önkiszolgáló szolgáltatásokkal; 65 százaléka ért el kiemelkedő vagy elfogadható fejlődést abban, hogy a végfelhasználóknak a nyilvános felhőszolgáltatókkal megegyező szinten tudjanak informatikai erőforrásokat, szolgáltatásokat nyújtani; végül pedig a résztvevők 43 százaléka számolt be a formális DevOps irányelvek és bevált gyakorlatok bevezetéséről.
Költségtényező vagy stratégiai partner?
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy az átalakulás sikere az informatikai és az üzleti oldal közötti együttműködéstől és a jó kapcsolattól függ. Az Enterprise Strategy Group elemzésében részt vevő vállalatok 36 százalékánál a felső vezetés vagy az igazgatóság havonta értékeli a vállalat működését és eredményeit, az esetek további 38 százalékában pedig negyedévente. A vizsgált cégek 39 százalékában a legfelső informatikai vezető felettese közvetlenül a vezérigazgató, ugyanakkor a digitális átalakulás terén legkevésbé fejlett szervezetek 61 százaléka számolt be arról, hogy az üzleti döntéshozók az informatikára stabil szolgáltatóként, de végső soron költségtényezőként tekintenek.