Az ausztrál University of Adelaide és az amerikai University of Vermont munkatársai által végzett kutatás megállapította, hogy az emberekről még akkor is készíthető profil az ismerőseiktől származó információk alapján, ha törlik közösségi média fiókjaikat.
A kutatás eredményeit ismertető tanulmány egyik szerzője, az alkalmazott matematikával foglalkozó dr. Lewis Mitchell szerint gyakorlatilag nem tudunk elrejtőzni a közösségi hálózati platformokon. - Nem elég azt mondani valakinek, hogy személyes adatai védelme érdekében törölje a fiókját, ugyanis az olyan profil információk, mint például a politikai hovatartozás vagy a szabadidős érdeklődési körök, megállapíthatók az ismerősök bejegyzéseiből is. Ez olyan, mint egy telefonbeszélgetés meghallgatása az egyik oldalon. Bár nem halljuk a vonal másik végén lévő személyt, még mindig egy csomó információ birtokába jutunk csupán az egyik fél meghallgatásával.
A kutatás során több mint 30 millió Twitter-üzenet tartalmát elemezték információelméleti és valószínűségszámítási módszerekkel az emberek viselkedésének előrejelzésére. Megállapították, hogy egy felhasználó profilja akár 95 százalékos pontossággal meghatározható csupán ismerősei bejegyzéseinek a felhasználásával. Nyolc-kilenc ismerőstől származó adat birtokában pedig hasonló valószínűséggel lehet megjósolni valakinek a viselkedését, mintha csak a saját adatait használnák az előrejelzéshez.
Sokan vannak tisztában azzal, hogy hozzáférést engednek a rájuk vonatkozó információkhoz, ha csatlakoznak egy online platformhoz, de úgy gondolják ezek nem érintenek másokat, nyilatkozta dr. Jame Bagrow, a kutatási tanulmány társszerzője, aki matematikát és statisztikát tanít a vermonti egyetemen. - De ez nem így van, ismerőseikről szintén közzétesznek információkat.
Ugyanakkor dr. Mitchell szerint vannak előnyei is annak, hogy meg tudjuk becsülni valakinek a viselkedését a közösségi média platformokon, például így az egyes felhasználók csak azokat a bejegyzéseket kapják meg, amelyek nagy valószínűséggel érdeklik őket.
- De nyilvánvalóan vannak árnyoldalai is ennek: például ha egy politikai vitahelyzetben a befolyásolás érdekében az emberekhez csak az egyik féltől származó az információkat juttatják el, az ellenvéleményeket azonban nem.