Az élettudományok olyan iramban fejlődnek, hogy hamarosan akár 100 évig is élhetünk, feltéve, ha ehhez korszerű orvosi eszközpark és azt kiszolgáló hatékony informatikai rendszer is társul. A Telki Kórház 13 éves múltra visszatekintő vállalkozás: sikerességében alapvető tényező a professzionális, kiszámítható és költséghatékony működés. Az intézmény az informatika területén is ezt a modellt követi, ennek eredményeként a hatékonyabb működés érdekében teljes egészében kiszervezte és az Invitelre bízta az intézményt kiszolgáló szerverpark üzemeltetését. A Telki Kórház speciális helyzetben van, de az informatikai rendszerük korszerűsítése bármelyik magyar kórház számra példaértékű lehet, mert az átalakítással megspórolhatóak a beruházási költségek és csökkenthetőek a működési kiadások is. Saját szerverek: rugalmatlan megoldás A Telki Kórház eleinte belső megoldásokkal üzemeltette az IT infrastruktúráját, de ez a modell az idő múlásával és a kórház fejlődésével rugalmatlannak bizonyult. 2010-ben az intézmény a korszerűsítés mellett döntött: megvizsgálták a központosítás, illetve a hoszting lehetőségeket. A kórház tenderen versenyeztette meg a legnagyobb magyarországi IT szolgáltatók által kínált előfizethető informatikai megoldásokat, hoszting, és virtualizációs szolgáltatásokat. A kiértékelésnél egyforma hangsúlyt fektettek a kiváló ár/érték arány elérésére és természetesen a szakmai tartalomra, referenciákra. Végül az Invitelt választották IT szolgáltatónak a teljes szerverpark virtualizációjához. „Mielőtt az Invitelre bíztuk volna magunkat több „fizikai” szerver látta el a kórház kiszolgálását, szigetrendszerként működve. Ez sokszor hátrányos volt, mert lassúak voltak a rendszerek és sok gondot jelentett a szerverek megfelelő kezelése, a biztonság, a hűtés és a karbantartás. Ezért olyan megoldást kerestünk, amely képes kiküszöbölni a saját szerverek hátrányait, mindeközben növeli a rendszerek gyorsaságát, a rendelkezésre állását és persze fontos volt, hogy mindez olcsóbb is legyen”– mondta el Dr. Molnár Júlia, a kórház igazgatója. „Lényegében nem történt más, minthogy egy profira, vagy inkább úgy fogalmaznék, nálunk szakértőbb partnerre bíztuk a kórház IT hátterének üzemeltetését. Így a kórház működésére, a gyógyításra tudunk elsődlegesen koncentrálni és az IT-t, mint az ezt kiszolgáló tevékenységet, külső szakértőre bízhattuk. Az informatika ugyanúgy mint a bérszámfejtés, takarítás, vagy az autópark kezelése nem a fő tevékenységünk részei, ezekhez van, aki jobban ért nálunk” – tette hozzá. A szerverekért az Invitel felel, egy helyen profi környezetben folyamatos áram, internet és hűtés mellett üzemel a gyógyítást támogató szerverpark. A szolgáltató rendelkezésre állási vállalásai szerint szinte kizárt, hogy megálljon a rendszer, így az adatokat az év minden napjának bármely percében elérhetik. „Összegezve a tapasztalatokat elmondható, hogy az Invitel által nyújtott hoszting és virtuális infrastruktúra szolgáltatás úgy oldotta meg a problémáinkat, hogy elkerülhettük a nagy értékű eszközbeszerzési kiadásokat, de a fejlesztési feladatainkat is meg tudtuk valósítani” – fogalmazott Dr. Molnár Júlia. Az informatika segíthetne a magyar kórházaknak A kórház-informatika a világban elképesztő sebességgel fejlődik. Mindeközben Magyarországon a kórházak többségénél még ma is a hiányosak az adatbázisok, lassúak és korszerűtlenek a rendszerek. A nehezen hozzáférhető adatok miatt nehezebb az orvosok dolga is, például a pontos kórtörténet megállapítása. A jelenlegi rendszerek túlnyomó része szigetszerű működésen alapszik, azaz nemhogy egyes kórházak nincsenek összekapcsolva az adatbázisok tekintetében, de még egy kórházon belül is gyakori, hogy egy-egy osztály nem fér hozzá egy másik adatához. Az esetek túlnyomó többségében nem teszi lehetővé a rendszer, hogy az adatokat strukturáltan, közvetlenül a pácienshez rendelve tárolják és a helyzetet tovább bonyolítja, hogy a jelenlegi törvényi szabályozás értelmében e dokumentumokat 30-50 évig meg kell őrizni. Például röntgen vagy más képi diagnosztikai adatokat. Ez hatalmas mennyiségű adat, nagyon nagy IT infrastruktúrát igényel. „Egy korszerű kórház-informatikai rendszer szerkezeti felépítése könnyen megérthető logikát követ: minden vizsgálati adatot, leletet a beteghez rendelünk, és központi helyen tárolunk. Mindez azonban csak akkor lesz igazán hatékony, ha az orvos és a beteg észre sem veszi a rendszer működését” – mondta el Zsembery György az Invitel vezérigazgató-helyettese. „Úgy gondoljuk, hogy a megoldás egyértelműen azokra bízni, akik első sorban ezzel foglalkoznak, ezt a kiszervezést mutatják a világ trendjei is. Nemcsak a kórházak, de a legtöbb gazdasági szektorban is egyre inkább törekednek arra a cégek, hogy minden olyan tevékenységet kiszervezzenek, amely nem tartozik szorosan a szervezet főtevékenységéhez” – tette hozzá. Az Invitel szerint a fejlesztés elsősorban nem pénz, hanem vezetői döntés kérdése. A kiszervezett, bérelt informatikai megoldások már középtávon is biztosan kevesebbe kerülnek, mint a saját infrastruktúra fenntartása. Erre kiváló példa a Telki Kórház, ahol az Invitel kórház-ügyfelei közül elsőként valósították meg a szerverek teljes körű kihelyezését, de az Invitel más állami kórházak számára is nyújt hasonló szolgáltatásokat például Veszprémben vagy Nyíregyházán is.
Virtualizált egészségügyi informatika: a gyógyítást segíti a XXI. századi technológia
A kórház-informatika a világban elképesztő sebességgel fejlődik. Mindeközben Magyarországon a kórházak többségénél még ma is a hiányosak az adatbázisok, lassúak és korszerűtlenek a rendszerek. A Telki Kórház a modernkor orvostudományát ötvözi a XXI. századi informatika rohamtempóban fejlődő technológiájával. Ennek eredményeként az első olyan magyarországi kórház az Invitel ügyfelei körében, amely informatikai hálózatát teljes egészében kiszervezte, azaz külső szolgáltatóra bízta.