Az Accenture által végzett elemzésből kiderül, hogy a női gazdasági szakembereknek kevesebb mint fele érzi magát elég felkészültnek ahhoz, hogy 2011-ben is megállja helyét a globális üzleti világban Brazília, Kína és India feltörekvő piacainak női szereplői felkészültebbnek érzik magukat, mint a fejlett piacokon dolgozó társaik NEW YORK; 2008, március 6. - A női szakembereknek mindössze 43 százaléka érzi magát kellőképp felkészültnek ahhoz, hogy a jövőben sikerrel vegye fel a versenyt a gazdasági szférában, derül ki az Accenture (NYSE: ACN) mai közleményéből, melyet a Nemzetközi Nőnap alkalmából jelentetett meg. A One Step Ahead of 2011: A New Horizon for Working Women (Egy lépés 2011 felé: új távlatok a dolgozó nők előtt) címmel napvilágot látott közlemény alapjául egy Európa, Ázsia, Észak- és Dél-Amerika 17 országára kiterjedő, mintegy négyezer férfi és női gazdasági szakember bevonásával készült tanulmány szolgált. Az eredmények azt mutatják, hogy a jelentősebb feltörekvő piacokon dolgozó nők úgy vélik, hogy jobb esélyekkel indulnak, mint a fejlett piacokon szereplő társaik. Elsősorban az indiai (68 %), a dél-afrikai (63 %), a kínai (61%) és a brazíliai (52 %) üzletasszonyok érzik magukat felkészültnek arra a globális világra, amit 2011 ígér. "A 2011-es év felé tekintve mind a férfiaknak, mind pedig a nőknek fel kell készülniük azokra a kihívásokra és lehetőségekre, amelyeket az a többpólusú világ generál, ahol a feltörekvő gazdaságok egyre inkább megkérdőjelezik az Egyesült Államok, Európa és Japán közös dominanciáját." - mutatott rá Armelle Carminati-Rabasse, az Accenture humánerőforrás részlegének ügyvezető igazgatója. "A vállalatoknak ebben az egyre fokozódó versenyhelyzetben nem csupán az üzleti modelljeiket kell újraértelmezni, hanem biztosítaniuk kell azt is, hogy munkatársaik elsajátítsanak egy sor olyan szakismeretet és tudást, amelyet eddig még nem követeltek meg tőlük." A vizsgálat során a válaszadókat arra kérték, hogy a - szakmai felkészültséget - a következő hat kategória mentén értékeljék: agilitás, szociális felelősségvállalás, általános szakismeretek, technológia, kulturális sokszínűség és társadalmi bevonás, végül üzleti kapcsolatok. A "szakmai felkészültség" fogalma tükrözte egyrészt a válaszadók véleményét az adott szakma sikerességéről 2011-ben, valamint a saját felkészültségüket az adott területen. Érdekes módon a nők (75 %) és a férfiak (73 %) egyaránt a technológiát jelölték meg első helyen, amelyben a legnagyobb valószínűséggel helyt tudnak majd állni. Ezen túlmenően 10 nőből több mint 8 (83 %) mutatkozott hajlandónak arra, hogy olyan új technológiákat tanuljon, illetve alkalmazzon, mint például a blogok vagy az ismeretségi hálózatok, amelyek jövőbeni sikereiket elősegíthetik. Több mint háromnegyedük (76 %) azt jósolta, hogy ezeknek a technológiáknak a jelentősége nagy mértékben növekedni fog, és mintegy kétharmaduk (66 %) vélte úgy, hogy az új technológiák segítségével kezelt kapcsolatok jelentősen változni fognak 2011-re. "A tehetséggondozás - az aktuális üzleti kihívásoknak megfelelő emberek bevonása, képzése és megtartása - világszinten aktuális kérdéssé vált, és az üzleti felsővezetők napirenden foglalkoznak vele." - hangsúlyozta Adrian Lajtha, az Accenture vezetésfejlesztési csoportjának irányítója. "A Nemzetközi Nőnapon - és tulajdonképpen minden nap - kiemelten kell kezelni a munkavállalók képzését és szakmai fejlődését. A kiemelkedően teljesítő vállalatok már megértették, hogy milyen fontos kamatoztatni munkavállalóik tehetségét ahhoz, hogy az adott cég hosszú távon sikeres maradhasson." A tanulmány feltárt bizonyos, szakmai előmenetelhez kapcsolódó tényezőket is, és ezen a téren is mutatkozott némi eltérés a férfi és a női megkérdezettek válaszai között. A hölgyek nagyobb valószínűséggel tulajdonítják az előmenetelüket az ambíciónak és a motivációnak (59 %, a férfiak 54 %-ával szemben), a választott szakmájuk iránti elkötelezettségnek (42 %, a férfiak 39 %-ával szemben), és a családi támogatásnak (30 %, a férfiak 26 %-ával szemben). Másrészt azonban a férfiak a nőknél gyakrabban hivatkoztak a technikai jártasságra és a másoktól kapott szakmai támogatásra, mint a karrierjüket elősegítő tényezőkre (59 %, illetve 33 %, szemben a nők 47 és 29 %-ával). Ugyanakkor, a férfiaknak mindössze 47 %-a érezte magát kellőképp felkészültnek a 2011-es versenyhelyzetre, ami a nők 43 %-val szemben némiképp magasabb érték. Ezen túl, mindkét nem képviselőinek több mint fele (58 % nők és 61 % a férfiak esetében) vélekedett úgy, hogy a férfiak és a nők ugyanolyan hatékonyak a karrierjüket előmozdító szakmai kapcsolatok építésében. Nyomokban azért még fellelhetőek a nemi különbségek ezen a téren is: a válaszadóknak több mint egynegyede (28 %) gondolja úgy, hogy a férfiak sikeresebbek a gyümölcsöző szakmai kapcsolatok kiépítésében, míg csupán 13 % véli úgy, hogy a nők jobbak ezen a területen. A tanulmányból kitűnik továbbá, hogy: - A fiatalabb megkérdezettek nagyobb valószínűséggel érzik úgy, hogy sikerrel megállják a helyüket 2011-ben, mint az idősebbek. Az Y generáció (a 26 és 35 év közötti korosztály) mintegy fele (49 %) és az X generációnak (a 36 és 45 év közöttiek) 45 %-a értékelte magát elég felkészültnek ahhoz, hogy sikerrel vegye az akadályokat az elkövetkezendő három év során, míg a 46 évesnél idősebbek mindössze 41 % vélekedett hasonlóképp. - A nők a pályafutásukat gátló tényezők közül kiemelték a nemüket, a családra és a gyerekekre szánt energiát, valamint az áthelyezéstől való vonakodást, amelyekre 23 %, 22 %, illetve 18 %-uk hivatkozott. - A férfiak a szakmai előmenetelüket leginkább nehezítő tényezők közül a munka és a magánélet közötti egyensúly felborulásától való félelmet (20 %), a magasabb fokozatú végzettség hiányát (20 %), valamint a megfelelő támogató hiányát (19 %) hangsúlyozták. A vizsgálat során alkalmazott módszer: Az Accenture 2007 decembere és 2008 januárja között online felmérést végzett, amelynek résztvevői közép-, illetve nagyvállalatok vezetői közül kerültek ki, összesen 4.100 személy a világ tizenhét országából: Ausztráliából, Ausztriából, Brazíliából, Kínából, Franciaországból, Németországból, Indiából, Írországból, Olaszországból, Hollandiából, Norvégiából, Dél-Afrikából, Spanyolországból, Svédországból, Svájcból, az Egyesült Királyságból és az Egyesült Államokból. Minden országból legalább 200 fő vett részt a vizsgálatban. A válaszadók nemi eloszlása egyenlő volt, és életkor, valamint a vállalatukban elfoglalt pozíció szintjének tekintetében is kiegyenlített volt a megkérdezettek csoportja. A teljes mintára kivetített hibahatár +/-2 %. A kutatás teljes anyaga One Step Ahead of 2011: A New Horizon for Working Women (Egy lépés 2011 felé: új távlatok a dolgozó nők előtt) címmel hozzáférhető az Accenture weboldalán: https://microsite.accenture.com/mpw/experience/Pages/StepAhead2011.aspx
Új távlatok a dolgozó nők előtt
10 nőből több mint 8 mutatkozik hajlandónak arra, hogy olyan új technológiákat használjon, mint a blog vagy az ismeretségi hálózatok. 66% véli úgy, hogy az új technológiák segítségével kezelt kapcsolatok jelentősen változni fognak 2011-re.