Európa országai lassan kezdik megszokni az életet a koronavírus-világjárvány árnyékában. Olaszország - a világjárvány által legjobban sújtott országok egyike -lazított a társadalmi távolságtartási intézkedéseken, ám a világjárvány rányomta bélyegét a lakosok mentális egészségére.
Az olaszok több mint egyharmada (37%-a) állítja, hogy magányosabbnak érzi magát, mint a világjárvány kitörése előtt. Ezeket az érzéseket nem meglepő módon elsősorban az váltotta ki az olaszok körében, hogy nem találkozhattak személyesen a barátaikkal vagy a családtagjaikkal (78%), illetve hogy nem hódolhattak a hobbijuknak vagy nem sportolhattak (49%).
Európában egy olyan trend is látható, hogy a városi területeken élők nagyobb valószínűséggel érzik magukat magányosnak, mint a vidéken élők. Nem kivétel ez alól Olaszország sem, ahol a kis- vagy nagyvárosokban élő olaszok közül ötből három (61%) érezte magát magányosnak a világjárvány alatt[1], míg a vidéki falvakban élők esetében ez csak a válaszadók kevesebb mint a felére (48%-ra) volt igaz. Összehasonlításképpen a városi területeken élő összes európai válaszadó 54%-a érezte magát magányosnak a krízis kezdete óta, míg a máshol élők esetében ez az arány csak 45% volt.
Kathleen Saxton pszichoterapeuta, a Psyched alapítója szerint egyáltalán nem meglepő, hogy Olaszországra ilyen erős hatást gyakoroltak a társadalmi távolságtartási intézkedések, hiszen az olasz nemzet éppen a közösségi szellemről és az erős családi kötelékekről ismert. A szakember szerint "A koronavírus-fertőzöttek magas számának és az ennek következtében országszerte bevezetett kijárási korlátozások fényében nem csoda, hogy a magány ilyen sok embert érintett. Az, hogy éppen akkor nem lehetünk együtt a szeretteinkkel és azokkal, akik vigaszt nyújthatnak nekünk, amikor az érzelmi, fizikai, anyagi és spirituális jóllétünket is veszély fenyegeti, az olyan érzés, mintha hirtelen óriási szegénységbe taszítanának minket."
A Kaspersky megállapította, hogy az olaszok túlnyomó többsége (84%-a) az európai sorstársaikhoz hasonlóan a technológiát hívta segítségül a magánya enyhítéséhez a világjárvány alatt. Az olaszországi válaszadók közül több mint kétharmad (70%) mondta azt, hogy a telefonhívások, videóhívások és azonnali üzenetváltások segítettek abban, hogy kevésbé érezzék magukat magányosnak, több mint a felük (53%-uk) pedig TV-nézéssel, filmnézéssel vagy zenehallgatással igyekezett enyhíteni magányát.
"A koronavírus-világjárvány példátlan mértékben megváltoztatta a modernkori életet, aminek következtében a technológiahasználat az egekbe szökött. Az emberek teljesen érthető okokból magányosnak érezték magukat, amikor nem mehettek társaságba és nem találkozhattak személyesen a szeretteikkel, de mind hálásak lehetünk azért, hogy legalább az okoseszközökön keresztül tarthatjuk egymással a kapcsolatot. Emellett rengeteg olyan online szolgáltatás is van, amelyek segítenek enyhíteni az izoláltság érzését. A világjárvány második szakaszában mi arra buzdítjuk az embereket, hogy mindig biztonságosan használják az online szolgáltatásokat, hogy valóban élvezhessék a technológia biztosította előnyöket" - mondta David Emm, a Kaspersky vezető biztonsági kutatója.
Az olaszokhoz képest Európa más nációi kicsit kevésbé szenvedtek a magánytól a világjárvány kezdete óta: Franciaországban például 56%, Németországban 48%, Hollandiában 46%, Spanyolországban 50%, az Egyesült Királyságban pedig 55% vallotta magányosnak magát[2], de a tíz legmagányosabb ország között találjuk Magyarországot is 50%-kal.
Európai ország |
Az emberek %-os aránya, akik a koronavírus-járvány kitörése óta magányosnak érezték magukat |
Olaszország |
59% |
Belgium |
58% |
Franciaország |
56% |
Egyesült Királyság |
55% |
Csehország |
53% |
Portugália |
53% |
Románia |
52% |
Magyarország |
50% |
Spanyolország |
50% |
Németország |
48% |
Ausztria |
47% |
Hollandia |
46% |
A Kaspersky legújabb kutatásának további megállapításai az online elérhető teljes Find Your Tribe c. jelentésben találhatók. A Kaspersky információkkal is segíti az emberek online biztonságát, többek között útmutatókat tett közzé az okostelefonok védelméről és a digitális élet biztonságossá tételéről, melyek a vállalat blogjában érhetők el.
A kutatás módszere
Az Arlington Research független piackutató ügynökség a Kaspersky megbízásából 12 európai országban és Japánban végzett piackutatást. A felmérésben a következő országok vettek részt: Egyesült Királyság (2000 válaszadó), Franciaország (1000 válaszadó), Németország (1000 válaszadó), Olaszország (1000 válaszadó), Spanyolország (1000 válaszadó), Hollandia (1000 válaszadó), Belgium (500 válaszadó), Portugália (500 válaszadó), Csehország (500 válaszadó), Ausztria (500 válaszadó), Magyarország (500 válaszadó), Románia (500 válaszadó) és Japán (500 válaszadó). A nem, kor és régió tekintetében nemzeti szinten reprezentatív kutatás keretében minden országban a 18 évesnél idősebb felnőttek csoportját vizsgálták. A kutatást az ESOMAR piackutatási irányelveknek megfelelően végezték. A jelen sajtóközleményben felhasznált adatok 10 000 fős súlyozatlan válaszadói bázisból vett európai adatokon alapulnak. Az Egyesült Királyságra vonatkozó adatok 2000 válaszadó helyett 1000 válaszadós súlyozással szerepelnek az összeurópai adatokban, hogy a GDP-re vetített egyesült királyságbéli adatok egyenértékűek legyenek a legnagyobb EU-piacok adataival.
A Kasperskyről
A Kaspersky egy 1997-ben alapított globális kiberbiztonsági vállalat. A Kaspersky internetes fenyegetésekkel kapcsolatos tudását és biztonsági szakértelmét folyamatosan innovatív biztonsági megoldások és szolgáltatások fejlesztésére használja, hogy védelmet kínáljon vállalkozások, a kritikus infrastruktúra, a kormányok és a fogyasztók számára világszerte. A vállalat széleskörű biztonsági portfóliójába vezető végpont védelmi és számos speciális biztonsági megoldás és szolgáltatás tartozik, az összetett és fejlődő digitális veszélyekkel elleni küzdelem érdekében. Több mint 400 millió felhasználót védenek a Kaspersky technológiái, valamint 270.000 vállalati ügyfélnek segítenek megóvni azt, ami a legfontosabb számukra. További információ: www.kaspersky.com