A gyerekek számára az idén elég szokatlanul alakult a téli szünet. A járványhelyzet miatt sok országban elmaradtak az utcai fesztiválok és vásárok; az idősebb rokonok látogatását pedig nem ajánlották, vagy kifejezetten tiltották. A Kaspersky szakemberei a Kaspersky Safe Kids felhasználóitól a december 20. és január 10. közötti időszakban érkezett keresési kérések elemzésével állapították meg, hogyan ellensúlyozzák a gyerekek a szabadtéri tevékenységek hiányát. Az önként megadott névtelenített metaadatok a Bing, a Google, a Mail.ru, a Yahoo!, a Yandex és a YouTube portálokon, mobil eszközökön és asztali számítógépeken végzett kereséseket tartalmazzák.
A keresési kérések legtöbbször a YouTube-hoz (21%), a videójátékokhoz (15%), fordítóprogramokhoz (11%), kommunikációs platformokhoz (10%) és a zenéhez (9%) kapcsolódtak.
A YouTube-on videójátékokra kerestek rá leggyakrabban a gyerekek (37%). A keresések a különféle játékokat játszó streamerek csatornáira (39%), valamint a konkrét játékokat, például a Minecraftot streamelők csatornáira (19%) irányultak. Ezen kívül a YouTube-on a legtöbb keresési találatok kapó játékok között az Among Us, a Brawl Stars és a videósztorik létrehozását lehetővé tevő Gacha Life szerepelt.
A második legjelentősebb keresési kategória a YouTube-on (21%) konkrét bloggerekhez vagy csatornákhoz kapcsolódott. A csináld magad téma például igen népszerű lett a gyerekek körében; ezt az is alátámasztja, hogy a következő három csatornára kerestek rá a legtöbbször: 5-Minute Crafts, 123 GO! és Troom Troom.
A harmadik legnépszerűbb keresési kategória a YouTube-on - egyáltalán nem meglepő módon - a zene volt. A legnépszerűbb zenészek között a BlackPink és a BTS K-pop együttes, Ariana Grande és Billie Eilish énekesnők, és Travis Scott rapper szerepelt. A legnépszerűbb dalok a "Baby Shark", a "Dance Monkey" és a "Savage Love" voltak.
A zenészek és bloggerek mellett a gyerekek más híres emberekre is rákerestek. A legtöbb keresési kérés az Egyesült Államok 45. elnökére, Donald Trumpra érkezett, aki ezzel minden más, szintén sok keresési találatot kapó hírességet - például Emma Watson színésznőt és Elon Musk vállalkozót - is maga mögé utasított.
A másik nagy érdeklődésre számot tartó téma idén télen a TikTok videómegosztó szolgáltatás volt, amely több mint 150 országban havi 800 millió aktív felhasználóval büszkélkedhet. Az idén télen a gyerekek a "TikTok mashup" keresőszóra, bizonyos TikTok-videósokra, valamint arra kerestek rá, hogy "hogyan lehet kikapcsolni a korlátozott módot a TikTokon". Emellett a legnépszerűbb kihívás a "Bírd ki nevetés nélkül (Try not to laugh)" volt; erre németül ("versuche nicht zu lachen") is sokszor rákerestek.
"A csináld magad tartalmak népszerűsége azt mutatja, hogy a gyerekek még mindig szeretnek barkácsolni és kézműveskedni, a Gacha Life iránti lelkesedés pedig elősegítheti a történetmesélési és a rajzolási készségek fejlesztését. A TikTok kreatív videók készítésére ösztönzi a gyerekeket, a koreai popsztárok pedig azért népszerűek, mert a videóklipjeikből táncmozdulatokat lehet tanulni. A gyerekek, akik már nem is ismerik a videójátékok, a YouTube és az üzenetküldő alkalmazások nélküli világot, a jelek szerint tudják, hogyan kell elfoglalniuk magukat egy világjárvány közepette is. Mi, felnőttek, tanulhatnánk tőlük" - mondta Anna Larkina, a Kaspersky webtartalom-elemzője.
Következzen most néhány tanács a Kasperskytől arra vonatkozóan, hogyan tehetik a szülők pozitívvá és biztonságossá az internetes élményt a gyermekek számára:
- Bátorítsák a gyerekeiket arra, hogy a digitális környezetet a kreativitásuk és az önkifejezésük fejlesztésére használják. Javasolhatják például, hogy játsszanak mozgásfejlesztő táncos játékokat, vagy vegyenek együtt részt videós kihívásokban.
- A gyermekek biztonságáról a fiókjuk privátabbá tételével lehet gondoskodni - a TikTok a közelmúltban frissítette a szülői felügyelet funkcióját.
- Tudjanak meg többet arról, hogy mi érdekli a gyerekeiket. A Kaspersky Safe Kids rendszeresen jelentéseket tud küldeni arról, hogy mivel tölti a gyermek a napját. Az alkalmazás elemzi a gyerekek online keresési tevékenységeit és úgy szabályozza a képernyő előtt töltött időt, hogy közben nem tolakszik be a személyes terükbe.
Ha többet szeretne megtudni a Kaspersky megállapításairól a gyerekek érdeklődési köreivel kapcsolatban, a Securelist oldalon találhat bővebb információt.
A Kasperskyről
A Kaspersky egy 1997-ben alapított globális kiberbiztonsági vállalat. A Kaspersky internetes fenyegetésekkel kapcsolatos tudását és biztonsági szakértelmét folyamatosan innovatív biztonsági megoldások és szolgáltatások fejlesztésére használja, hogy védelmet kínáljon vállalkozások, a kritikus infrastruktúra, a kormányok és a fogyasztók számára világszerte. A vállalat széleskörű biztonsági portfóliójába vezető végpont védelmi és számos speciális biztonsági megoldás és szolgáltatás tartozik, az összetett és fejlődő digitális veszélyekkel elleni küzdelem érdekében. Több mint 400 millió felhasználót védenek a Kaspersky technológiái, valamint 270.000 vállalati ügyfélnek segítenek megóvni azt, ami a legfontosabb számukra. További információ: www.kaspersky.com