Kiaknázatlan lehetőségek: az Accenture kutatása szerint a női vezetők fele úgy érzi, nincs elegendő kihívásnak kitéve annak ellenére, hogy nagyon bíznak a képzettségében Az Accenture (NYSE: ACN) új kutatása szerint világszerte a női üzleti szakemberek majdnem fele - és férfi társaik is hasonló arányban - úgy gondolja, hogy nincs elegendő kihívásnak kitéve annak ellenére, hogy bíznak a képzettségükben és a képességeikben. A felmérés - amelyet közepes és nagy szervezetek 3600 szakembere körében végeztek Európa, Ázsia, Észak-Amerika, Dél-Amerika és Afrika 18 országában - kimutatta, hogy a nők 46 százaléka és a férfiak 49 százaléka mondta azt: jelenlegi szerepkörükben nincsenek jelentős kihívásnak kitéve, mégis az összes válaszadó több mint háromnegyede (76 százalékuk) bízik képzettségében és képességeiben. Ezekbe a képességekbe beletartozik a munkamennyiség és a határidők menedzselése, a feladatok átruházása és a tárgyalási képesség (ezeket a válaszadók 70, 68, illetve 65 százaléka említette). A kutatás, amelyet az Accenture ma, a Nemzetközi Nőnap megünneplésének részeként hozott nyilvánosságra, azt is kimutatta, hogy 10 nőből majdnem hat (59 százalékuk) úgy gondolja, a karrierje sikeres vagy nagyon sikeres. Ezenfelül azon nőknek, akik nagyon sikeresnek tartják magukat, majdnem fele (46 százalék) úgy nyilatkozott, hogy olyan munkakörük van, amely megköveteli tőlük, hogy túllépjenek elvárt felelősségi körükön. Mégis ezek a nők további kihívásoknak teszik ki magukat: a magukat "nagyon sikeresnek" tartók körében 10 nőből több mint nyolc (81 százalékuk) mondta azt, hogy további felelősséget és komplexitást vállalnak be a karrierjük előmozdítása érdekében, és háromnegyedük (75 százalék) nyilatkozott úgy, hogy rendszeresen kilépnek a komfort zónájukon kívülre. Új képességeket is sajátítanak el, amelyek segítenek a következő szintre való fellépésben; hajlandóak megfontolni egy új pozíciót vagy szerepkört; hajlandóak körbeutazni a világot az üzletmenet és a kapcsolatépítés érdekében; és rendszeresen keresnek új kihívásokat (ezt 78, 76, 68, illetve 65 százalékuk nyilatkozta). "Ez a kiaknázatlan lehetőség nagyszerű ígéret a szervezetek számára, amelyeknek le kellene kötniük az alkalmazottaikat, és jó szakértelemmel és képességekkel rendelkező, magabiztos egyéneket kellene kinevelniük" - mondta Armelle Carminati, az Accenture Humántőke és diverzitás üzletágának vezetője. "A szervezetek az oktatás és fejlesztés agilis és innovatív megközelítésével járulhatnak hozzá sikerességük biztosításához, különösen ebben a korlátozott gazdasági környezetben." A siker mozgatórugói A siker egyik mozgatórugója a technológia lehet: azok a válaszadók, akik "nagyon sikeresnek" tartják magukat, jelentősen nagyobb gyakorisággal alapoznak a technológiára. A magukat "nagyon sikeresnek" tartó válaszadók több mint háromnegyede (79 százalékuk) mondta, hogy alapoz a technológiára, míg azon válaszadóknak, akik nem tartják magukat "nagyon sikeresneK" vagy a technológia "korai elfogadóinak", mint a nők (70, illetve 58 százalék). Nők számára egy nagyra értékelt, de nagyrészt kihasználatlan forrás a mentorprogram. Arra a kérdésre, hogy kihez fordulnak karriertanácsért, a nők csupán 14 százaléka említette a formális munkahelyi mentort, míg több mint 50 százalékuk a családot, barátokat, jelenlegi vagy volt kollégákat említett (57, 51, illetve 50 százalékos említési arány). Mégis a nők elismerik a mentor értékeit: elmondásuk szerint mentoraik segítenek nekik abban, hogy másképp gondolkodjanak bizonyos helyzetekről; segítenek a jelenlegi szerepkörükkel kapcsolatban; valamint abban, hogy meglássanak új esélyeket és lehetőségeket (43, 41, illetve 37 százalékuk mondta ezt). A mentorok hasznát más téren is elismerték, ideértve azt, hogy segítenek azonosítani a képességeiket és képzettségeiket, valamint növelik az önbizalmukat és bátorítják őket, hogy jobban igyekezzenek (34, 34, illetve 32 százalékuk mondta ezt). "Azok a szervezetek, amelyek minden emberüket akarják fejleszteni és előléptetni, rendszeresen vizsgálni fogják programjaik - ideértve a mentori erőfeszítéseket is - célkitűzéseit és eredményeit" mondta Adrian Lajtha, az Accenture vezetési igazgatója. "Az előrelátó szervezetek tudják, hogy a karrierek előmozdítása - különösen nők esetében - nem csak abból áll, hogy ajtókat nyitunk ki, hanem abból is, hogy kihívásokat ajánlunk fel az embereknek, és fejlesztjük a képességeiket annak érdekében, hogy a lehető legmagasabb szintjükön teljesítsenek." Más fontosabb megállapítások Íme a felmérés néhány más fontosabb megállapítása: - A kihívásokkal teli gazdaság arra késztetett egyes válaszadókat - különösen a feltörekvő piacokon -, hogy bővítsék képességeiket és kiterjesszék szerepkörüket annak érdekében, hogy versenyképesek maradjanak. Brazíliában, Kínában és Indiában például a válaszadók többsége (86, 79, illetve 70 százalékuk) mondta azt, hogy így tett, míg Hollandiában csak a válaszadók 22 százaléka, Ausztriában és Norvégiában pedig 35 százalékuk nyilatkozott így. A fejlettebb gazdaságok körében Olaszország a kirívó, ahol a válaszadók 74 százaléka mondta azt, hogy bővítette képességeit és szerepkörét annak érdekében, hogy versenyképes maradjon. - Több országban is - az Egyesült Államokban, Spanyolországban, Oroszországban, az Egyesült Királyságban és Ausztriában - a nők gyakrabban mondták, mint a férfiak, hogy rendszeresen kérik arra a feletteseiket, hogy új kihívásokkal szembesítsék őket. Az eltérés a legnagyobb az Egyesült Államokban (a nők 70 százaléka, szemben a férfiak 48 százalékával) és Oroszországban (a nők 57 százaléka, szemben a férfiak 44 százalékával). - A férfiak összességében gyakrabban mondták, mint a nők, hogy fizetésemelést (56 százalék a 48 százalékkal szemben) és előléptetést (42 százalék a 37 százalékkal szemben) kértek. - A generációs helyzet úgy tűnik, nem határozza meg a jövőbeni munkahelyi kilátásokkal kapcsolatos optimizmust. A jelen gazdasági környezetben az ún. "Baby Boom" generáció (az 1964 előtt születettek) válaszadóinak 50 százaléka érzi magát biztonságban a jövőbeni karrier-kilátások szempontjából, míg az X generáció (az 1965 és 1978 között születettek) válaszadóinak körében ez 45 százalék, az Y generáció (az 1979 után születettek) válaszadóinak körében pedig 48 százalék. A kutatás módszertana 2008 novemberében és decemberében az Accenture online felmérést végzett 3600 - közepes és nagy szervezeteket képviselő - üzleti vezető részvételével 18 országból: Ausztrália, Ausztria, Brazília, Dél-Afrika, Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, India, Írország, Kína, Mexikó, Németország, Norvégia, Olaszország, Oroszország, Spanyolország és Svájc. Minden országból kétszáz válaszadó vett részt. A válaszadók körében azonos volt a nemek aránya, és súlyozásra kerültek életkor, valamint a szervezetben elfoglalt szerep szerint. A teljes minta hibahatára körülbelül +/-2 százalék volt. A kutatásról szóló teljes jelentés "Kiaknázatlan lehetőség: A jövő felé nyújtózkodva" címen a www.accenture.com/iwd weboldalon található. Az Accenture-ről Az Accenture vezetési tanácsadással, technológiai szolgáltatásokkal és tevékenységek kiszervezésével foglalkozó világcég. Az Accenture, az egész világon szerzett iparági és működési területeken szerzett páratlan tapasztalatával, minden részletre kiterjedő képességeivel és kutatásaival segíti ügyfeleit, hogy azok kiemelkedően teljesítő vállalatokká és kormányzati szervekké válhassanak. A világ több mint 120 országában, több mint 186.000-es alkalmazotti létszámmal segíti ügyfeleit. A cég 23,39 milliárd USD nettó árbevételt ért el a 2008. augusztus 31-én zárult pénzügyi évben. Honlapcím: www.accenture.hu
Kiaknázatlan lehetőségek: a siker egyik mozgatórugója a technológia lehet
A magukat nagyon sikeresnek tartó válaszadók 79%-a mondta, hogy alapoz a technológiára