INFRASTRUKTÚRÁLIS PROJEKTEK TRENDJEI LEHETŐSÉGEK AZ ÜGYFELEK SZÁMÁRA Jelentős változások tapasztalhatóak az elmúlt évben az informatikai projektekben. –mondja Nyiredi Zsolt igazgató, az Atigris Informatika rendszermérnöki csapatának vezetője. Eleve kevesebb projekt indul, és a projekt indításának oka egyre többször valós üzleti igény kielégítése. Az ügyfelek ritkábban váltanak technológiát azért, hogy a gyártó újabb és újabb termékeit bevezessék. A termékek életciklusa kitolódott nem ritka az 5-6 éves technológiák alkalmazása, mind desktop, mind pedig szerver oldalon. Ha az ügyfél elszánja magát a technológia - váltásra, akkor gyakran mindent egy lépcsőben lecserél, egységesít, ezért felértékelődött azon kivitelezők szerepe, akik a teljes platform cseréjét képesek magas minőségben, határidőre levezényelni, végrehajtani. 2010 év folyamán végrehajtottunk ilyen módon egy magyarországi vállalatcsoport egyik leányvállalatának teljes informatikai rendszer leválasztását, és új infrastruktúrával való ellátását. Fontos előnyünk volt a kiválasztás során, hogy a technológia mellett cégünk jelentős üzemeltetési tapasztalata alapján sikeres szolgáltatások létrehozásához szükséges folyamatok kidolgozásában, bevezetésében illetve az üzemeltetők képzésében is segítséget nyújtott az ügyfél számára. Projektjeink között a SharePointra épülő üzleti és csoportmunka megoldások kialakítása tölt be egyre nagyobb szerepet, ugyanis ezzel a megoldással a hagyományos fejlesztési projektek szükségletének töredékéért lehet egy-egy fájó üzleti problémára megoldást kifejleszteni. Itt is igaz a 80/20-as szabály, vagyis az adott üzleti probléma 80 %-át a ráfordítások 20%-ával meg tudjuk oldani. Hogy példát is mondjak, SharePoint alapon hoztunk már létre gépkocsi költség elszámolási rendszert, kiküldetés nyilvántartó rendszert, tárgyalófoglaló rendszert, munkaidő követő rendszert, szabadság nyilvántartást is, illetve magasabb felhasználó igények kielégítésére munkafolyamat alapú Silverlight felületű Szerződéskezelési rendszert is. Rendszermérnöki csapatunk a Systems management rendszerek kialakítása, és üzemeltetés támogatása terén komoly projekteket hajtott végre, ez a másik fő területünk. A nagy ügyfeleknél a technológia már telepítve rendelkezésre áll, de igénylik a benne rejlő automatizálási és üzleti intelligencia lehetőségek magasabb szintű kihasználását. Így több alkalommal végeztük a menedzsment rendszer finomhangolását, testre szabását, különböző menedzsment riportok előállítását biztosító rendszer kialakítását, valamint a mindezeket keretbe fogó üzemeltetési portál létrehozását. A hangsúlyok eltolódásának jele az, hogy az ügyfelek a technológiát valós üzemeltetési folyamataik mind teljesebb körű kiszolgálására szeretnék használni. Igaz a mondás: „People, process first, then technology”. A felhő technológiák alkalmazása gyerekcipőben jár, elmondható hogy az ügyfelek többsége hallott már róla, de törvényi szabályozások, illetve a technológia kiforratlansága akadályozza a szélesebb körű elterjedést. A rövidesen megjelenő Office 365 alapú Microsoft felhő szolgáltatások reményeink szerint nagy változást hoznak ezen a téren –teszi hozzá Nyiredi Zsolt.
Infrastrukturális projektek trendjei - lehetőségek az ügyfelek számára
Jelentős változások tapasztalhatóak az elmúlt évben az informatikai projektekben.