Ha bárkit megkérdezünk a technológia világában arról, mi az a jelenség, amely leginkább jellemzi az IT-t napjainkban, nagy valószínűséggel Moore törvényét fogja említeni - mely szerint a szilíciumlapkán elhelyezett tranzisztorok számának kétévenkénti duplázódása lehetővé teszi a feldolgozási képességek exponenciális növelését. Ám a technológia használata ma már nem a feldolgozási képességről - hanem az új technológiák és végső soron az adatok üzleti működést átalakító hatékony kiaknázásának képességéről szól. Ezért a cégvezetőknek egy sokkal kevésbé ismert iránymutatás, Conway törvénye alapján kell megtervezniük a következő lépéseket a digitális átalakulás útján.
Conway törvénye kimondja, hogy a szervezetek általában saját belső működési struktúrájukat tükröző rendszereket terveznek. Ahogy az alaptechnológiák egyre gyorsabb ütemben változnak, maguknak a szervezeteknek is lendületesen kell fejlődniük ahhoz, hogy maradéktalanul hasznosíthassák a technológiák előnyeit. Alkalmazkodniuk kell, le kell bontaniuk az innováció akadályait, hiszen ellenkező esetben az általuk fejlesztett megoldások és szoftverek saját kommunikációs korlátaikat fogják tükrözni. "Fordított Conway-manővernek" nevezik azt a folyamatot, amelynek során a vállalatot és működését átalakítják annak érdekében, hogy a szoftverfejlesztés ne ütközzön ebbe az akadályba.
Véleményem szerint ez a digitális átalakulásra is érvényes. Amikor igyekszünk a lehető legteljesebben kiaknázni az új technológiák előnyeit, például felhasználni a felhőt az alkalmazásfejlesztésben, csupán félsikert érünk el, ha a legújabb technológiát a régi szervezeti struktúrákra alkalmazzuk. Ahhoz, hogy valóban ki tudjuk aknázni a transzformatív technológiák előnyeit, le kell bontani és újra kell építeni a működési modellt. Alkalmazkodó szervezetté alakulva a vállalatok jobban el tudnak mozdulni a válságtól a felépülés, a fragilitástól az agilitás irányába.
Sebesség
Ha az elmúlt néhány évet egyetlen szóval kellene jellemezni, a "gyorsaság" szót választanánk. A Fujitsu State of Orchestration vizsgálata már a Covid19 előtt is megállapította, hogy a vállalatok 86%-a "cloud first" vagy "cloud only" koncepcióra építi digitális stratégiáját. A világjárvány felgyorsította ezt a trendet, hiszen a vállalatok a felhő segítségével tudták gyorsan biztosítani az új munkastílus (az otthoni munkavégzés és az új digitális szolgáltatások) által megkövetelt kapacitást, alkalmazásokat és megoldásokat. A cégek gyorsan léptek, hogy fenn tudják tartani a napi működést. Felhőpartnereink is rövid átfutással biztosították azokat a szolgáltatásokat, amelyekre a vállalatoknak szükségük volt ezekben a kihívásokkal teli időkben.
Egyedül az Amazon Web Services több mint 30 új különálló szolgáltatást vett fel portfóliójába a világjárvány egyedi kihívásainak kezelésére. Szolgáltatásainak száma ezzel meghaladja a 200-at. Ez azt jelenti, hogy a vállalatok zavarba ejtően gazdag kínálatból válogathatnak - a pólóméretezésre hasonlító stíluskalauzoktól a szolgáltatásként nyújtott infrastruktúrákon át a felhőben telepített DevOps rendszerekhez kínált sokféle konténeres lehetőségig. A Microsoft Azure is hasonlóan gazdag portfóliót kínál, az Oracle és a VMware pedig minden korábbinál több felhőszolgáltatást vezetett be, és technológiáit összekapcsolva további olyan lehetőségeket is kínál, amelyek régebben nem voltak elérhetők. Jó hír, hogy az ügyfelek széles választékból vásárolhatnak. Ám a túl sok lehetőség is teher lehet, nem is beszélve arról, milyen sokféle módon lehet megoldani egy-egy üzleti problémát.
Egyértelmű, hogy a vállalatok számára szükséges agilitás és ellenálló képesség biztosításához fontos kihasználni a többfelhős és a hibrid felhős modellek lehetőségeit. A világjárvány idején gyorsan kellett bevezetni a szolgáltatásokat, most viszont itt az ideje, hogy a vállalatok számba vegyék, mijük van, és terv készítésével gondoskodjanak arról, hogy az infrastruktúra biztosan támogassa jövőbeni ambícióikat. A felhő már nem biztosítékként szolgál - hanem maga a stratégiai irány.
Az átalakulás nem egyszeri, hanem ciklikus esemény
Néhány éve még úgy beszéltünk az iparágban a digitális átalakulásról, mint olyan egyszeri eseményről vagy lineáris folyamatról, amelyet a vállalatoknak egyszerűen meg kell valósítaniuk. Később már folyamatként utaltunk rá, hangsúlyozva, hogy állandó munkát igényel. A digitális átalakulásnak valójában nincs célállomása vagy végpontja. Folyamatos, ciklikus tevékenység, amelynek során a vállalatoknak gyakran újra kell értékelniük a helyzetet és korrigálniuk kell útvonalukat az agilitás megőrzéséhez.
Minden vállalat egyedi. Az átalakulás fázisai azonban mindenütt egyformák, és az alábbiak szerint jelennek meg:
A világjárvány alatt sok vállalat a túlélésre és arra összpontosított, hogy megvédje szolgáltatásait a kiszámíthatatlan eseményekkel szemben. Az átalakulásnak ebben az első szakaszában a vállalatok az önvédelemmel, kritikus eszközeik biztonságos infrastruktúra-környezetbe helyezésével és a jövőbeni növekedés stabil alapjának megteremtésével vannak elfoglalva.
A következő szakasz a költségek optimalizálása és az agilitás megteremtése a felhőalapú átalakulás és integráció segítségével. Ennek részeként valószínűleg meg kell teremteni az egyensúlyt a többfelhős és hibrid IT‑infrastruktúrák között a működés összes üzleti funkcióra kiterjedő észszerűsítéséhez.
Ezután jön a hatékonyság növelése a modern alkalmazásfejlesztés és a szolgáltatásokat gyorsabban megépítő rendszer bevezetésével. Ezáltal például több érték nyerhető ki az adatokból az eredményes integráció vagy az egyszerűbb hozzáférés miatt. Az új szolgáltatások a digitális termékfejlesztésen keresztül megváltoztatják a belső és külső ügyfeleknek nyújtott élményt. A felhasználóközpontúság általában fokozza a produktivitást. Az ügyfélközpontúság révén pedig a vállalatok könnyebben alkalmazkodnak a változó elvárásokhoz, új értéket vagy szolgáltatásokat kínálhatnak, új típusú ügyfeleket érhetnek el.
A következő szakaszban a szervezet integrált SaaS és adatszolgáltatások segítségével jut üzleti felismerésekhez és valósítja meg az automatizációt. Ennek részeként egységesítheti és észszerűsítheti például a birtokolt adatbázis-licencek számát - ami végső soron a költséget és a komplexitást is csökkenti. Az ötödik szakasz az új, fenntartható értékteremtésre való átállás az emberközpontú innováción és co-creation folyamatokon keresztül, új piacokra belépve vagy új értékláncokat kialakítva.
A vállalatok bármelyik szakasznál indulhatnak, és amint befejezték, továbbléphetnek a következőre, vagy annyiszor visszaléphetnek az első szakaszba, és újra elvégezhetik a ciklust, ahányszor csak szükséges. Mivel az átalakulás mozgó célpont, és mindig akad újabb megoldandó iparági probléma, a folyamatos fejlődési ciklus állandóan újra megvizsgálja a lehetőségeket. Ezen a ponton lép be a képbe a fordított Conway-manőver. Az üzleti célok elérését támogató technológia bevezetése csupán egy dolog. Ahhoz, hogy valóban sikeresek legyenek, a vállalatoknak rendszeresen újra kell gondolniuk működésüket, hogy a maximumot hozhassák ki az átalakulás minden szakaszából. A régi gondolkodásmóddal és gyakorlattal egyszerűen nem lehet megfelelni a változó piaci és ügyféldinamikának.
A problémamegoldás beszűkülésének megelőzése érdekében az Amazon minden napra úgy tekint, mintha egy startup vállalkozás működésének első napja lenne. Megszállottan vizsgálja, mire van szükség jelenleg és a jövőben a relevancia megőrzéséhez, ahelyett, hogy kitartana a múltban már eredményesnek bizonyult módszerek mellett.
A Fujitsu Sinkanszen
Fujitsu a Sinkanszen módszertant alkalmazva segít ügyfeleinek alkalmazkodni, kihasználni az "első napi" mentalitás előnyeit, és megszerezni a munkavégzés állandó újragondolásához szükséges agilitást. Akárcsak a névadó japán szuperexpressz, ez is gyors megoldás, amely a múltba száműzi a hagyományos fél éves, kizárólag a "tökéletes" állapot elérésekor sikeresnek nyilvánított projekteket. Ehelyett, a japán hagyományokra építve, minden projektet "emészthető falatokra" bontunk szét, és gyors, iteratív bevezetési ciklusokon dolgozunk együtt az ügyfelekkel. Így új szolgáltatásokat és új megoldásokat építhetünk, mivel a módszertan képes folyamatosan alkalmazkodni a változó igényekhez. Ez az észszerű és agilis szemlélet azt is meghatározza, hogyan működünk együtt az ügyfelekkel - mindenkor pontosan a konkrét feladatra szabott mikrocsapatot felállítva és szükség esetén korrigálva.
E megközelítés révén az ügyfelek zökkenőmentesen alkalmazkodhatnak a bevezetett sokféle új szolgáltatáshoz és funkcióhoz. Már két éve, a "State of Orchestration" című jelentés elkészítésekor kiderült, hogy a szervezetek több mint kétharmada néhány naponta vagy még gyakrabban változásokat tapasztal felhőkörnyezetében. A Sinkanszen módszertannak köszönhetően most ügyfeleink minden eddiginél gyorsabban élvezhetik ezeknek a frissítéseknek az előnyeit.
Agilitás és gyors fejlődés
Már a világjárvány előtt is támogattuk a felhőkörnyezetek bevezetését a gyors és nagy horderejű változások kezeléséhez. És az a tény, hogy a vállalatok többsége alapvetően a felhőrendszereknek köszönhetően tudott alkalmazkodni a tavalyi, soha nem látott változásokhoz, alátámasztja meggyőződésünk helyességét. Hiszen napjainkban végső soron azon múlik az üzleti siker, mennyire képes egy vállalat alkalmazkodni és mielőbb átalakulni az állandóan változó piaci és fogyasztói igények teljesítéséhez. A többfelhős megoldásokkal a vállalatoknak átvészelték a világjárványt, de most nyomasztó feladatnak érezhetik az összes lehetőség számbavételét és a technológiai változás ütemének követését. Az információbőség sokak számára megnehezíti a jövőbeni fejlődés világos útvonalának megtervezését. A jövőbeni siker nem csupán a technológia bevezetésétől függ majd. Az is kell hozzá, hogy a vállalat folyamatosan hajlandó legyen működését felülvizsgálni a célok elérése érdekében.
Ahhoz, hogy egy vállalat túléljen és boldoguljon a diszruptív világban, alapvető fontosságú, hogy képes legyen tempósan fejlődni. A Fujitsu szakértelmét bevetve segít a szervezeteknek csökkenteni üzleti rendszereik komplexitását, hogy alkalmazkodni tudjanak a bizonytalan világ lehetőségeihez és kihívásaihoz. A Covid utáni időszakra vonatkozó tervek érettségi fokától függetlenül a Fujitsu többfelhős átalakítási felméréssel segíti a továbblépést.
Ha szeretné kihasználni a Covid utáni világ lehetőségeit - függetlenül attól, hogy az átalakulás tervezésének korai szakaszában tart, netán egy későbbi szakaszban épp új piacok meghódítására készül - lépjen kapcsolatba velünk. Önnek is szívesen segítünk enyhíteni a többfelhős környezet komplexitását és átalakítani szervezetét!