A téma egyik hazai szakértője, a NetIQ Novell SUSE Magyarországi Képviselet a felügyeleti és ellenőrzési teendők egyszerűsítésével és automatizálásával kapcsolatban segít néhány tanáccsal. A folyamatok automatizálásával és központosításával egyúttal a felhasználók számára is egyszerűbb és biztonságosabb hozzáférést garantálhatnak a szervezetek a kulcsfontosságú információkhoz, valamint csökkenthetik a kockázatokat és könnyebben teljesíthetik a megfelelőségi előírásokat. [b]1. Tegyük egyszerűbbé a felhasználók dolgát! [/b]Ha a felhasználók számára egypontos bejelentkezési lehetőséget (SSO) biztosítunk (https://www.netiq.com/solutions/identity-access-management/single-sign-on.html), akkor nem kell több különféle jelszót megjegyezniük a különböző vállalati alkalmazásokhoz. Ezáltal egyszerűbben elérik a munkájukhoz szükséges programokat és adatokat, és könnyebben betartják az erős jelszavak használatára vonatkozó előírásokat. Hasonló lehetőségeket nyújt a NetIQ SecureLogin fejlett jelszókezelési szolgáltatása (https://www.netiq.com/products/securelogin/), amelynek használatával a felhasználóknak elég egyetlenegy felhasználónévvel és jelszóval belépniük bármely, a hálózaton lévő gépre ahhoz, hogy jogosultságaiknak megfelelően, automatikusan hozzáférjenek a munkájukhoz szükséges alkalmazásokhoz. A megoldás egyszerűen integrálható az alkalmazásokkal, így minden, a vállalatnál használt program esetében biztonságos belépést és erős hitelesítést garantál. Arra az esetre, ha a felhasználók mégis elfelejtenék, vagy többször is rosszul írnák be jelszavaikat, önkiszolgáló jelszó-helyreállító megoldással tehetjük egyszerűbbé számukra az új jelszó igénylését (https://www.netiq.com/products/self-service-password-reset/). Egy ilyen eszköz bevezetése egyúttal a helpdesk részleg munkaterhelését is csökkenti. [b]2. Cseréljük le a manuális adminisztrációs folyamatokat![/b] Számos olyan feladatot végeznek az IT szakemberek, amelyeket egy szofisztikált megoldás képes helyettük automatizáltan kivitelezni. Érdemes áttekinteni, mely folyamatokat válthatunk ki a megfelelő szoftverekkel, hogy a szakértők időt és energiát takaríthassanak meg, és a valóban fontos dolgokra koncentrálhassanak! Egy fejlett személyazonosság-kezelő rendszer, mint például a NetIQ Identity Manager (https://www.netiq.com/products/identity-manager/advanced/) képes a legtöbb, felhasználói adminisztrációhoz kapcsolódó feladatot levenni az IT-szakemberek válláról. Az ilyen megoldások olyan workflow modult tartalmaznak, amely segítségével a vállalatok a teljes felhasználói életciklusra kiterjedően kialakíthatnak folyamatokat, a regisztrációtól kezdve egészen a kilépésig. Ezek alapján már egyszerűen automatizálhatók a jogosultság-igénylési és -visszavonási tevékenységek, teljes körűen kiváltva a kézzel végzett munkát. Ezáltal csökkennek az adminisztrációs költségek, nő a biztonság, és az ellenőrzés is könnyebbé válik. A fenti megoldás a hagyományos szervezeti infrastruktúrán belül segíti az adminisztrációs feladatok csökkentését, de a megfelelő eszközzel a felhőben is hasonlóan egyszerűen kezelhetők a felhasználói hozzáférések. A NetIQ CloudAccess (https://www.netiq.com/products/cloudaccess/) például automatikus felhasználói jogosultságkezelést és -visszavonást kínál a legnépszerűbb felhőszolgáltatások vállalati használatához, beleértve az Office365, a Google Apps és a Salesforce rendszereket. [b]3. Használjuk az ajánlott konfigurációkat! [/b]Azzal is rengeteg időt és energiát takaríthatunk meg, ha a rendszerek konfigurálását, illetve a beállítások folyamatos ellenőrzését és esetleges frissítését is „profi segítségre” bízzuk. A NetIQ Secure Configuration Manager (https://www.netiq.com/products/secure-configuration-manager/) megvizsgálja a vállalat rendszereinek konfigurációit, és összeveti azokat a saját adatbázisában található ajánlásokkal, amelyeket a NetIQ szakemberei folyamatosan napra készen tartanak a legjobb gyakorlatoknak és a compliance követelményeknek megfelelően. Ennek köszönhetően a szervezetek folyamatosan naprakész riportokkal rendelkezhetnek a rendszerek állapotával kapcsolatban, ráadásul a megoldás az ajánlásoknak megfelelő módosítások elvégzésében is segítséget nyújt. Így kevesebb feladat hárul az informatikai szakemberekre, valamint a hibalehetőségek száma is alacsonyabb lesz. A feladatok automatizálásával jelentős mértékben csökken az emberi hibák esélye. Ezáltal az automatizálás nemcsak arról gondoskodik, hogy a munkatársak a feladatokat maradéktalanul teljesítsék, hanem arról is, hogy minden feladatot pontosan és helyesen végezzenek el.
Három tanács az egyszerűbb felügyeletért
A legtöbb informatikai szakemberre egyre több feladat hárul napjainkban, ezért érdemes felkutatni és bevezetni azokat az eszközöket, amelyek egyszerűbbé teszik ezeket a műveleteket. Az erőforrások, az adatok, az informatikai szolgáltatások és a felhasználók felügyelete különösen időigényes feladatnak számítanak.