Ez azt valószínűsíti, hogy a jövőben - a távoli munkavégzéshez és az együttműködési alkalmazások használatához való alkalmazkodás során - egyre többen fogják proaktív módon védeni a technológiai eszközeiket.
Az elmúlt évben a videókonferenciákra való hagyatkozás óriási növekedést eredményezett egyes alkalmazások, például a Microsoft Teams használatában: a 2020. júniusi adatok szerint 894%-os növekedés volt tapasztalható a 2020. februári bázishasználathoz képest. Ezzel párhuzamosan szinte globális hiány lépett fel a webkamerák piacán, rengeteg piacvezető szállító tapasztalt hatalmas mértékben megnövekedett keresletet.
Mivel ezek a technológiák és appok segítettek átvészelni a tavalyi év eseményeit mind a munka, mind a társasági élet és a szórakozási lehetőségek tekintetében, az emberek teljesen érthető módon hajlandóak voltak hozzáférést engedni az alkalmazásoknak a mikrofonjukhoz és a kamerájukhoz. Ezek az eszközök lényegében elősegítették, illetve felerősítették a hirtelen digitális átállást, aminek eredményeképpen a 25-34 év közötti korosztály 27%-a mindig engedélyezi a hozzáférést, derül ki a Kaspersky kutatásából. Ez ugyanakkor kevésbé jellemző az idősebb korosztályra: az 55 évesnél idősebb válaszadók 38%-a mondta azt, hogy soha nem engedélyez ilyenfajta hozzáférést az appok és szolgáltatások számára.
1. sz. grafikon: Mikrofonhoz vagy webkamerához való hozzáférés engedélyezése az appokban és szolgáltatásokban, korcsoport szerinti bontásban
A kellő óvatosság és a modern kommunikációs eszközök nyújtotta előnyök élvezete közötti egyensúlyt úgy lehet a legkönnyebben megteremteni, ha körültekintően megvizsgáljuk az általunk használt alkalmazásokat és szolgáltatásokat, valamint az általuk kért engedélyeket. Teljesen normális például, ha egy videóhívásos alkalmazás hozzáférést kér a kamerához. Ugyanakkor, ha egy bármilyen releváns funkció nélküli alkalmazás minden megalapozott indok nélkül hozzáférést kér a mikrofonunkhoz, akkor érdemes az engedélyeket megvizsgálni.
Ezek a megállapítások nagyjából megteremtik a fenti egyensúlyt és rávilágítanak arra, hogy az emberek egyre jobban igénylik, hogy biztonságban érezhessék magukat napjaink digitális világában anélkül, hogy le kellene mondaniuk a kameráknak és az együttműködési alkalmazásoknak az új távmunkavégzéses világban játszott szerepéről.
"Nyilvánvaló, hogy sokan nincsenek azonnal tisztában a webkamera használatához és a kiberbiztonsági folyamatokhoz kapcsolódó biztonsági protokollokkal. Ugyanakkor most egy erős pozitív irányú tendenciát látunk az online biztonsággal és a potenciális fenyegetésekkel kapcsolatos tudatosságnövekedés terén. Ez proaktívabb fogyasztói magatartást eredményez, mint például a megelőző intézkedések meghozatala vagy az engedélyek ellenőrzése a videós és a mikrofonhoz való hozzáférés engedélyezése előtt. Számítunk továbbá arra is, hogy a kiberbiztonsággal kapcsolatos tudatosság növekedését a vállalatok által a dolgozóik számára biztosított biztonságtudatossági képzés is alátámasztja majd, különösen annak fényében, hogy az audió- és videóeszközöket ma már széles körben használják távmunkavégzéshez" - fejtette ki Marina Titova, a Kaspersky fogyasztói termékek marketingjéért felelős vezetője.
A Kaspersky a következőket tanácsolja annak érdekében, hogy nagyobb biztonságban érezzük magunkat a webkamera használata közben, illetve, hogy a virtuális kommunikáció növekedését az adataikat és biztonságukat védő emberek számának ugyanolyan arányú növekedése kísérje:
- Ruházzunk be egy egyszerű, célorientált webkamera-fedélbe, amely biztosítja nyugalmunkat, ha nem használjuk a kamerát.
- Használjunk hatékony biztonsági megoldást, amely több eszközre - számítógépre, Macre, Android- és iOS-rendszerű készülékekre - kiterjedően biztosít speciális védelmet. Vannak olyan alkalmazások - mint például a Kaspersky Security Cloud -, amelyek védelmet nyújtanak a mikrofonhoz való jogosulatlan hozzáférés ellen.
- Vizsgáljuk meg, hogy a jelenleg használt alkalmazásaink közül melyik rendelkezik hozzáféréssel a webkameránkhoz vagy a mikrofonunkhoz, és távolítsuk el a hozzáférést, amennyiben nincs rá szükség.
- Azok számára, akik jobban bele szeretnének mélyedni a közösségi oldalakon online fellelhető adatok védelmébe, a Privacy Checker alkalmazását javasoljuk. Ez egy egyszerű eszköz, amely egy adott közösségi oldal minden egyes beállítását ismerteti, és tanácsot ad azzal kapcsolatban, hogyan állíthatók be különféle adatvédelmi szintek a különféle platformokon.
A Kaspersky fogyasztói informatikai biztonsági kockázatokat vizsgáló felmérésének (Kaspersky Consumer IT Security Risks Survey (Consumer ITSR)) keretében 15 070 fogyasztót kérdeztek meg a 2020. szeptember és október közötti időszakban. A teljes jelentés itt érhető el.
A Kasperskyről
A Kaspersky egy 1997-ben alapított globális kiberbiztonsági vállalat. A Kaspersky internetes fenyegetésekkel kapcsolatos tudását és biztonsági szakértelmét folyamatosan innovatív biztonsági megoldások és szolgáltatások fejlesztésére használja, hogy védelmet kínáljon vállalkozások, a kritikus infrastruktúra, a kormányok és a fogyasztók számára világszerte. A vállalat széleskörű biztonsági portfóliójába vezető végpont védelmi és számos speciális biztonsági megoldás és szolgáltatás tartozik, az összetett és fejlődő digitális veszélyekkel elleni küzdelem érdekében. Több mint 400 millió felhasználót védenek a Kaspersky technológiái, valamint 270.000 vállalati ügyfélnek segítenek megóvni azt, ami a legfontosabb számukra. További információ: www.kaspersky.com