Európában is egyre keményebb kézzel bánnak a tech-óriásokkal. A legújabb példa minderre egy jogi kereset végére kerülő dörgedelmes pont: Franciaország adatvédelemmel foglalkozó hatósága, a CNIL (Commission Nationale de I'informatique et des Libertés) súlyos pénzbírságot szabott ki a Google-ra és az Amazonra, amiért a felhasználók hozzájárulása nélkül helyeztek el gépeiken követő sütiket. A Google-nak 100 millió, az Amazonnak 35 millió eurót kell fizetnie.
A felügyeleti szervezet az elmúlt év során átfogó vizsgálatot tartott, és az Amazonnál, valamint a Google-nél is automatikusan kihelyezett követő sütikre bukkantak. Az ország adatvédelmi törvénye szerint ilyen sütit csak akkor lehet kihelyezni, ha a felhasználó egyértelműen hozzájárul. A CNIL azonban megállapította, hogy a sütikről nyújtott felvilágosítás nem volt megfelelő: a Google banneree egyáltalán nem közölt konkrét infomációt róluk, miközben a Google.fr hely már el is helyezte őket a látogató rendszerén, de az Amazon tájékoztatása sem volt elég világos és egyértelmű.
A követő sütik engedélyezését évekkel ezelőtt tisztázta egy EU-s törvény. De 2019. októberében az Európai Unió Bírósága ezt tovább pontosította, kimondva, hogy minden nem nélkülözhetetlen süti tárolása és elérése előtt szükség van a felhasználói hozzájárulásra. Azok a cégek, amelyek elmulasztják a világos tájékoztatást és az engedélyeztetést, súlyos pénzbüntetést kockázattnak.
A Google azzal védekezik, hogy mindig is tiszteletben tartotta felhasználói adatvédelmét, de a francia törvények és előírások nem egyértelműek és folyamatosan változnak, emiatt nehéz követni őket. A keresőóriás egyébként visszatérő vendég a CNIL kasszájánál: a francia hatóság már 2014-ben is megbírságolta (akkor még csak 150 ezer euróra), tavaly pedig már 50 millió eurós volt a bírság. Nagy kérdés, hogy mikor éri el az összeg a mértéket, ami már elgondolkodtatja a Google-t.