A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt 2024. február 17-től minden platformra vonatkozóan alkalmazni kell. Sőt, már 2023 augusztusának vége óta ezeket a szabályokat kell alkalmazni azokra az platformokra és keresőmotorokra, amelyek több mint 45 millió (azaz az uniós lakosság 10%-át meghaladó számú) felhasználóval rendelkeznek, és így online óriásplatformnak vagy nagyon népszerű online keresőprogramnak minősülnek.
Mint ismeretes, a digitális szolgáltatóknak az EU-ban jelenleg 27 különböző nemzeti szabályrendszert kell figyelembe venniük. Csak a legnagyobb vállalatok tudják fedezni az ebből adódó jogszabály-megfelelési költségeket. A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály (Digital Services Act, DSA) és a digitális piacokról szóló rendelet (Digital Markets Act, DMA) viszont egyenlő versenyfeltételeket teremt, aminek köszönhetően az innovatív digitális vállalkozások növekedni tudnak az EU egységes piacán, és fel tudják majd venni a versenyt riválisaikkal a világpiacon.
2020-ban az Európai Digitális Stratégia részeként az Európai Bizottság bejelentette a digitális szolgáltatásokról szóló rendeletcsomag megalkotását, amelynek legfőbb célja többek között a versenyképesség fenntartása és a digitális piacok egységesítése volt.
A DSA-t megelőző kiindulópont az volt, hogy a hatalmas technológiai cégek olyan ajánlórendszereket alkalmaznak, amelyek profilozzák felhasználóit, azaz rengeteg adatot összegyűjtenek rólunk, amelyeket alaposan ki is elemeznek és értékesítenek. Ennek nyomán hírcsatornáink, felületeink az algoritmusok által voltak eddig személyre szabva.