A Cisco éves biztonsági jelentéséhez kapcsolódó, Cisco Connected World Technology Report (CCWTR) kutatás célpontjában az Y generáció, azaz a munkavállalók következő nemzedéke állt. A kutatáshoz végzett felmérés során 1800, 18-30 év közötti diákot és fiatal munkavállalót, valamint 1800 IT-munkatársat kérdeztek meg.
Mint kiderült, az Y generáció túlnyomó része (91%) úgy gondolkozik, hogy többé nem különül el a magánszféra és a munkahely, és egyharmadukat egyáltalán nem aggasztja, hogy személyükkel kapcsolatban hatalmas mennyiségű adatot rögzítenek és tárolnak.
Ezeknek a fiataloknak a világháló kínálta társasági élet mindennél fontosabb, könnyű szívvel áldozzák fel személyes adataikat és a hozzájuk kötődő bizalmas információkat ezért cserébe. Az Y generáció tagjai már legalább 2-3, de inkább több internetes eszközt használnak, és a válaszadók 10 százaléka vallotta be, annyiféle online jelszava van, hogy gyakorta elfelejtik őket.
A szabad eszközválasztás, a közösségi média nagyfokú használata, valamint a mobil életforma radikálisan különböző igényeket támasztanak, mint a korábbi nemzedékek. Ez erősen próbára teszi a vállalati kultúrát és szabályozási kívánalmakat. Ahogyan a Cisco Connected World Technology Report decemberben közzétett első fejezetében olvasható, az Y generáció folyamatosan jelen van a közösségi hálókon, és rendszeresen megnézi emailjeit és SMS-eit, akár az ágyból (a nemzetközi felmérésben résztvevők háromnegyede), az ebédlőasztal mellől (közel fele), a fürdőszobában (egyharmada) vagy vezetés közben is (egyötöde).
Ez az új szemlélet és életmód egyre nagyobb mértékben jelenik meg a munkahelyi környezetben is. Ugyanakkor a biztonsággal kapcsolatos vizsgálatok eredményei arra is felhívják a figyelmet, hogy ez a fajta életforma olyan biztonsági kihívásokat jelent, amelyekhez hasonlókkal – legalábbis ilyen mértékben – még soha nem kellett a cégeknek szembenézniük.
Ijesztő adat, hogy a válaszadók legnagyobb része (75%), noha nem gondolja, hogy a weboldalak megvédik bizalmas információit, ez mégsem riasztja el őket az online tevékenységektől. Persze mondhatnánk, hogy idővel majd saját kárukon tanulnak, de ezzel a hozzáállással használják a munkahelyi eszközöket, és könnyen veszélybe sodorhatják a vállalati hálózatokat.
Nem jár messze az igazságtól az, aki úgy gondolja: az IT hajlamos a homokba dugni a fejét. A megkérdezett informatikai szakemberek 90 százaléka nyilatkozott úgy, hogy cégüknél létezik valamilyen policy a munkahelyi eszközök használatáról, míg az Y generáció tagjainak mindössze 40 százaléka hallott ilyesmiről.
Ezek után nem meglepő, hogy az IT-szakemberek több mint fele veszi biztosra, hogy ezeket a szabályokat az alkalmazottak be is tartják, pedig a fiatalok túlnyomó többsége (71%) vallotta be, hogy fittyet hány a szabályoknak. Ráadásul önérzetből sincs hiány, az Y generáció tagjainak kétharmada véli úgy, hogy az informatikai osztálynak nincs joga ellenőrizni online tevékenységüket, még akkor sem, ha e tevékenységet a vállalat eszközeivel, a vállalati hálózaton folytatják.