Az amerikai Közlekedésbiztonsági Hivatal, ismertebb nevén a TSA egyelőre 16 repülőtéren tesztel egy arcfelismerő szoftvert az USA-ban repülő utasok automatikus átvizsgálására. Most pedig azt tervezi, hogy jövőre az egész országra kiterjeszti.
A repülőútra indulók úgy juthatnak majd át a biztonsági ellenőrzőpontokon, hogy beszkennelik a mobiltelefonjukon tárolt, kormány által kiadott személyi azonosításra alkalmas igazolvány - például jogosítvány -másolatát, és egy kamerarendszer elé állnak. A berendezés élő fényképet készít az arcukról, és ellenőrzi, hogy az megegyezik-e a személyazonosító igazolványon szereplővel.
A kísérleti program, amely a Credential Authentication Technology 2 (CAT-2) rendszert teszteli, a biztonsági átvizsgálás várakozási idejének csökkentését célozza a folyamat automatizálásával, hogy a TSA ügynököknek ne kelljen minden esetben személyesen ellenőrizniük a személyazonossági igazolványokat. A személyzet azonban továbbra is készenlétben áll a végső ellenőrzésre.
A szakértők aggódnak amiatt, hogy a technológia használata kockázatos lehet, mivel korábbi kutatások kimutatták, hogy az arcfelismerő algoritmusok kevésbé pontosak lehetnek a nők és a sötétebb bőrűek azonosítása során. A technológia pontatlansága miatt az utazók igazságtalanul további ellenőrzésre kerülhetnek.
"A TSA vizsgálja az egy az egyhez és egy a néhányhoz arcazonosítás használatát a személyazonosság ellenőrzésének automatizálása érdekében a repülőtéri ellenőrzőpontokon, és az utasok átvilágítási tapasztalatának korszerűsítése érdekében" - mondta az ügynökség szóvivője a The Registernek.
"A biometrikus technológiában megvan a potenciál, hogy fokozza a biztonság hatékonyságát, javítsa az operatív hatékonyságot, és racionalizáltabb utasélményt eredményezzen a TSA ellenőrzőponton. A TSA felismeri, hogy a biometrikus megoldásoknak az utazóközönség sokféleségét figyelembe véve minden utas és üzemeltető számára nagymértékben használhatónak kell lenniük" - közölte az ügynökségi.
Jason Lim, a TSA egyik tisztviselője, aki a CAT-2 kísérleti program lebonyolításában segít, a Washington Postnak elmondta, hogy a technológia nem kötelező. "Azoknak, akik nem érzik magukat kényelmesen, továbbra is be kell mutatniuk az igazolványukat, illetve szólhatnak a tisztviselőnek, hogy nem akarják, hogy fényképet készítsenek róluk, és a tisztviselő kikapcsolja az élő kamerát" - mondta.
Amikor szembesülnek ezekkel a protokollokkal, a legtöbb utazó azonban valószínűleg inkább az automatizált átvilágítási rendszerhez ragaszkodik majd, ha úgy gondolja, hogy az eljárás gyorsabb. Adatvédelmi szakértők aggályokat fogalmaztak meg amiatt, hogy az arcfelismerő adatbázisok létrehozása növeli annak kockázatát, hogy az érzékeny információk véletlenül kiszivárognak, vagy rosszindulatú szereplők jogtalanul hozzájuk férnek.
A TSA azonban azt mondta, hogy a CAT-2 egységek által elemzett élő fotókat és digitális azonosítókat nem fogják megőrizni. Az adatokat azonban titkosítani fogják, és átadja a Belbiztonsági Minisztérium (DHS) tudományos és technológiai igazgatóságának értékelésre. A DHS két éven belül törli a képeket.
"Az értékelési időszakokon kívül, a normál működés során minden egyes utas élő fotója és a digitális személyazonosítójukról gyűjtött személyazonosításra alkalmas információk törlődnek, amikor a következő utast szkennelik" - közölte az ügynökség.