Irodai környezetének korlátaitól megszabadítva mindenkinek magának kell megtalálnia a számára megfelelő munkamódszereket: már nem az a kérdés, mikor dolgozunk, hanem az, hogy mit. Munkavégzésünkhöz céges és magántulajdonú eszközök mixét használjuk. Az otthon az új nagyvállalat, és ennek megvannak a maga veszélyei, fogalmazott a napokban megjelent írásában Charles Eagan, a BlackBerry műszaki vezérigazgatója.
Adathalászat, az örök klasszikus
Vegyük például a leggyakoribb támadási módszerek egyikét, az adathalászatot! Mind több felhasználó jelentkezik be a vállalati rendszerbe otthonról, s ezzel párhuzamosan egyre nő a rosszindulatú és adathalász támadások száma. Elkövetőik tisztában vannak azzal, hogy a bizalmon alapuló hagyományos biztonsági megoldások nagy lelki nyomás és pánik idején a szokásosnál sérülékenyebbek. Az alkalmazottak azért hajlamosak követni az adathalász e-mailben kapott utasításokat, mert azok hitelesnek tűnnek, és mert sürgős beavatkozásra szólítanak fel - általában valamelyik felettes vagy más megbízható személy nevében. Pedig kisebb hibák is súlyos következményekkel járhatnak. Egy nemrégiben megjelent felmérés szerint a pénzügyi területen dolgozó informatikusok 94 százaléka nincs meggyőződve arról, hogy az adatokkal dolgozó alkalmazottak, tanácsadók, partnerek képesek biztonságos adatkezelésre.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez nem kizárólag az - olykor igazságtalanul - gyenge láncszemnek tartott alkalmazottak hibája. A rendelkezésükre bocsátott kiberbiztonsági megoldások gyakran túl bonyolultak, hátráltatják az érdemi munkát, aminek elkerülhetetlen következménye az újabb támadási felületeket nyitó megkerülő megoldások alkalmazása.
Charles Eagan szerint a kiberbiztonsági megoldásszállítóknak olyan eszközöket kell a home office-ban dolgozók kezébe adni, amelyek épp oly biztonságossá teszik az otthoni munkahelyet, mint amilyen biztonságos az irodai környezet szokott lenni. Olyan távmunka-megoldásokra van szükség, amelyekkel az alkalmazottak operációs rendszertől függetlenül biztonságosan elérhetik a vállalati alkalmazásokat, az intranetet és a céges adatokat.
A tanuló és alkalmazkodó AI
A BlackBerry CTO-ja szerint itt kerülnek képbe a mesterséges intelligenciával felvértezett kibervédelmi megoldások, amelyek a tanulás és alkalmazkodás képessége révén dinamikusan alkalmazkodnak a szervezet igényeihez és az aktuális kockázatokhoz. Ne gondoljuk, hogy valami sci-fibe illő robothatalomról van szó, mondta Charles Eagan. A mesterséges intelligencia az embernél sokkal gyorsabban és következetesebben képes komplex problémákat megoldani, de ahol a legnagyobb szükség van rá, ott nem helyettesíti az emberi intelligenciát: nekünk kell megmondani, milyen probléma vár megoldásra. Ha ez megvan, kezdődhet az adatgyűjtés, a megfelelő megoldás megtervezése, azon folyamatok kidolgozása, amelyeket adaptálva az AI tanulni tud a visszajelzésekből.
Noha egyre több szó esik automatizálásról, a robotok és a mesterséges intelligencia térhódításáról, éppen a járvány hívja fel a figyelmet arra, milyen fontos maga az ember, mert a technológia képességei korlátosak. Igazából csak az ember számít, csak ő tud inspirációt adni. Amennyiben a mesterséges intelligencia elvégzi helyettük a munka dandárját, az alkalmazottaknak több idejük marad arra, amihez igazán értenek: kreatív gondolkodásra, problémamegoldásra, munkára és a családjukra, zárta gondolatmenetét Charles Eagan.