Az Európai Bizottság összesen 797 millió euró (842 millió dollár) bírságot szabott ki a Meta Platformsra az általa visszaélésszerűnek nevezett gyakorlatok miatt, amelyek állítólag a Meta tulajdonában és működtetésében lévő Facebook Marketplace-t érinti.
A csütörtökön közzétett közleményében az EB azt állította, hogy a Meta megsértette az EU trösztellenes szabályait "azzal, hogy a Facebook Marketplace online apróhirdetési szolgáltatását a Facebook személyes közösségi hálózatához kötötte, és tisztességtelen kereskedelmi feltételeket szabott más online apróhirdetési szolgáltatóknak".
Az EU a határozatában azzal érvelt, hogy a Meta a Facebook Marketplace-t jogellenes "megkötéssel" kényszerítette közösségi médiaplatformjának felhasználóira.
A Meta közölte, hogy fellebbez a bírság ellen, és azzal érvelt, hogy Brüsszel döntése figyelmen kívül hagyta azt a tényt, hogy a Facebook-felhasználóknak lehetőségük volt arra, hogy eldöntsék, igénybe veszik-e a Marketplace szolgáltatást vagy sem.
Brüsszel eredetileg az uniós jogszabályok megsértésével vádolta meg a Metát, és 2021-ben hivatalos eljárást indított a vállalat feltételezett versenyellenes gyakorlata miatt. A Meta Facebookhoz kötésével kapcsolatos aggályok az online apróhirdetési szolgáltatásaival kapcsolatban 2022 decemberében merültek fel.
Az év elején az uniós trösztellenes szabályozó hatóságok azzal is megvádolták a Metát, hogy megsértette a blokk digitális piacokról szóló törvényét, mivel bevezette a "fizet vagy beleegyezik" hirdetési modellt, amely lehetőséget adott a felhasználóknak, hogy előfizetési díjat fizessenek, vagy engedélyezzék adataik reklámozásra való felhasználását.
Az EB azzal érvelt, hogy a "bináris választás" arra kényszerítette a Facebook-felhasználókat, hogy hozzájáruljanak személyes adataik felhasználásához, és nem biztosította számukra a Meta közösségi hálózatainak "kevésbé személyre szabott, de egyenértékű változatát".
A Meta azonban azzal érvelt, hogy modellje összhangban van a szabályozással, és kifejezetten azért vezette be, hogy megfeleljen az uniós döntésnek, amely szerint beleegyezést kell kérnie, mielőtt hirdetéseket mutatna a felhasználóknak, vagy szolgáltatásainak olyan "alternatív" változatát kínálja, amely nem támaszkodik a hirdetésekhez szükséges adatgyűjtésre.