Az Acronis kibervédelmi kutatási alelnöke, Candid Wüest a minap egy nem is olyan régi történetet idézett fel az amerikai Computerworldnek. Olyan ügyféllel dolgozott együtt, akinek zsarolóprogrammal fertőződött a rendszere, miután egyik alkalmazottja bedőlt egy adathalász kísérletnek: az illetőt rávették, hogy letöltsön és futtasson egy fájlt, amiről végig azt hitte, hogy az informatikai osztályról érkezett.
A behatolás akkora pusztítást okozott, hogy a vállalatnak a nap hátralévő részére - és a következő napra is - le kellett állítania a működését. "Az alkalmazott véletlenül beengedett egy támadást a hálózatba" - mondja Wüest. "Ez az emberi hiba miatt a vállalatnak jelentős mennyiségű időt és pénzügyi erőforrást kellett fordítania a támadás utáni helyreállításra." Hozzátette, hogy több hétbe telt, amíg a vállalat befejezte a támadás kivizsgálását, és megbizonyosodott arról, hogy a hálózatukban nem történt más veszélyeztetés.
Sajnos az emberi hiba még mindig kulcsszerepet játszik számos kiberbiztonsági támadásban. Az IDG 2021-es biztonsági prioritásokról szóló tanulmánya szerint 2021-ben a biztonsági incidensek 44%-át az okozta, hogy az alkalmazottak adathalászat vagy más, nem rosszindulatú (azaz véletlen) biztonsági szabályszegés áldozatává váltak - az előző évi 36%-hoz képest. Ez annak ellenére volt így, hogy a válaszadók közel fele kiemelten kezelte a munkatársak biztonsági képzését és tudatosságát.
Az emberek azért jelentenek szűk keresztmetszetet, mert a megszokások rabjai vagyunk, és néha inkább megkerüljük a biztonsági protokollokat, mintsem alkalmazkodnánk hozzájuk.
"Egy másik ok, hogy gyakran érezzük magunkat sietősnek és túlhajszoltnak, ami hanyagsághoz vezethet, különösen az e-mailek átnézésekor" - mondja Wüest. "A legtöbb embert valószínűleg felkészítették arra, hogyan kerüljék el az adathalász e-maileket, de a linkek ellenőrzése vagy az ismert, legitim domainek kézzel történő beírása a böngészőablakba időt vesz igénybe - így ezeket a műveleteket gyakran kihagyják."
Hogyan védhetik meg rendszereiket a kisvállalkozások?
A vállalkozások vezetőinek továbbra is eltökéltnek kell maradniuk abban, hogy a biztonságot a céges kultúra részévé tegyék.
"Az alkalmazottak megfelelő biztonsági eljárásokra való oktatása nem lehet egy az egyben megoldás" - mondja Wüest.
"A vállalati kultúrának folyamatosan a biztonságot előtérbe helyező mentalitást kell fenntartania. Ennek a stratégiának felülről kell kiindulnia."
Tartson továbbra is rendszeres képzéseket. "Adathalász-teszteket is lehet futtatni, hogy az alkalmazottak lássák, milyen könnyű bedőlni az adathalász-kísérleteknek. Ezt azonban az alkalmazottak oktatására kell használni, nem pedig büntetésre."
"A biztonsági eljárásoknak rendszeres beszédtémának kell lenniük a megbeszéléseken, és minden lehetséges problémát széles körben meg kell vitatni" - tette hozzá.
Bár az oktatás és az éberség kultúrája csökkentheti a kockázati lehetőségeket, minden olyan rendszer, amely kizárólag az emberi ítélőképességre támaszkodik, szinte elkerülhetetlenül sérülésekkel jár - és elég egyetlen ilyen hiba ahhoz, hogy egy egész szervezetet veszélybe sodorjon.
A modern biztonsági megoldások olyan automatizált védelmet tartalmaznak, mint például a többrétegű rosszindulatú programok elleni képességek, amelyek a fenyegetésekkel való azonnali találkozáskor lépnek fel, míg az URL-szűrők képesek megjelölni a gyanús címeket, és megakadályozni, hogy a felhasználók valaha is találkozzanak a legtöbb kiberfenyegetéssel.
Még ha nincs is erős belső IT-csapata egy cégnek, minden költségvetéshez találhat megfelelő, harmadik féltől származó szolgáltatásokat. A menedzselt szolgáltatást nyújtók fel tudják húzni az IT-rendszereket a megfelelő biztonsági szintre anélkül, hogy a vállalat csődöt jelentene. Mivel az átlagos zsarolóvírus-kifizetések mára meghaladják a 100 000 dollárt, ideje befektetni a proaktív védelmi intézkedésekbe. A vállalkozások léte függ ettől.
Védje meg alkalmazottait és vállalkozását az emberi hibák ellen. Látogasson el a Computerworld által rendezett SecWorld konferenciára!