Az Alphabet/Google, a Facebook anyavállalata, a Meta Platforms és a Twitter szigorúbb uniós online tartalomszabályokkal néz szembe a cégek által a héten közzétett, az uniós küszöbértéket meghaladó havi felhasználószámok alapján.
A digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) néven ismert új szabályok a 45 milliónál több felhasználóról beszámoló vállalatokat nagyon nagy online platformoknak nevezik, amelyekre olyan kötelezettségek vonatkoznak, mint a kockázatkezelés, valamint a külső és független auditálás. Emellett kötelesek adatokat megosztani a hatóságokkal és a kutatókkal, és magatartási kódexet kell elfogadniuk.
Az Európai Bizottság február 17-ig adott határidőt az online platformoknak és a keresőmotoroknak, hogy közzétegyék havi aktív felhasználóik számát. A nagyon nagy online platformoknak négy hónapjuk van arra, hogy megfeleljenek a szabályoknak, különben bírságot kockáztatnak.
A Twitter közölte, hogy az elmúlt 45 napra vonatkozó becslés alapján 100,9 millió átlagos havi felhasználója van az EU-ban.
Az Alphabet a számok egy részét a felhasználók fiókjai alapján, egy másik részét pedig a kijelentkezett címzettek alapján adta meg, mondván, hogy a felhasználók hozzáférhetnek a szolgáltatásaihoz, akár bejelentkeznek egy fiókba, akár kijelentkeztek.
Közölte, hogy a bejelentkezett felhasználók átlagos havi száma 278,6 millió a Google Maps-nél, 274,6 millió a Google Playnél, 332 millió a Google Searchnél, 74,9 millió a Shoppingnál és 401,7 millió a YouTube-nál.
A hét elején a Meta Platforms közölte, hogy a Facebookon 255 millió, az Instagramon pedig mintegy 250 millió átlagos havi aktív felhasználója volt az EU-ban 2022 utolsó hat hónapjában.