A Frontex a jövőben a sztratoszférában magasan repülő platformokat állíthat üzembe megfigyelési célra. Az európai határőrizeti ügynökség ezen a módon szeretné megszüntetni a már alkalmazott repülőgépek és műholdak közötti szakadékot. Az erre irányuló kutatási projekt 2022. október 1-jén kezdődik és 36 hónapig tart - jelentette be az Európai Bizottság egy parlamenti kérdésre adott válaszában. Az EU pénzügyi támogatása első lépésben mintegy 5,8 millió eurót lesz.
A Frontex egy évvel ezelőtt már közzétett egy pályázati felhívást úgynevezett magassági platformokra. Az EU Bizottsága a honlapján most közzétette a tervek részleteit. A "Fejlett felügyeleti platform az EURopean Multi Authority BordeR Security hatékonyságának és együttműködésének javítására" (EURMARS) vonatkozó szerződést tizenkét tagállam 16 vállalatból, minisztériumából, hatóságából és intézetéből álló konzorciummal kötötték meg. Az EURMARS-t a luxemburgi European Dynamics informatikai szolgáltató vezeti. A "rendszerek rendszereként" a Frontex légtérellenőrzésből származó összes információt össze kell gyűjtenie.
A sztratoszféra a légkör 15 kilométer feletti magasságban elhelyezkedő rásze. Különböző vállalatok jelenleg olyan megoldásokat fejlesztenek, amelyek képesek repülni ebben a zónában, ahol már igen kevés a levegő. A koncepciók léggömbökön alapulnak, vagy vitorlázórepülőgépnek tervezték őket, mint amilyen például az Airbus Zephyr. Ez a napelemes vitorlázórepülőgép új generációjában nemrégiben világrekordot állított fel a hosszú távú repülésben.
A Frontex viszont a francia Thales védelmi vállalat egyik termékét választotta kutatásaihoz. Ez feltehetően azt jelenti, hogy a Thales által jelenleg fejlesztett Stratobusra esett a választás. Az eszköz tervek szerint jövőre indul első repülésére, és már akkor adatokat továbbíthat a földre a Frontex számára. A Thales a rendszert a terrorizmus és a kábítószer-kereskedelem elleni küzdelemre, illetve a tengeri platformok "videofelügyeletére" is alkalmasnak hirdeti.
Az EURMARS feltehetően először a tengeri határokat fogja megfigyelni a sztratoszférából. Itt az érzékelők és a szoftverek számára viszonylag egyszerű az anomáliák észlelése és kivizsgálása. A Frontex először tesztelte műholdak és drónok használatát is a Földközi-tenger felett.
Az összegyűjtött adatok az EUROSUR hálózatba áramlanak, amelyet a Frontex 2014-ben helyezett üzembe varsói székhelyén. Minden olyan tagállam, amelynek van uniós külső határa, továbbítja a vonatkozó információkat. A Frontex saját bérelt repülőgépei és drónjai, valamint a műholdas szolgáltatók szintén valós idejű videót továbbítanak Varsóba. Görögországban a Frontex egy lehorgonyzott léghajóval is repül, amely akár egy kilométer magasra is fel tud emelkedni.