Állítólag a Zebra Technologies teszi közzé a világ egyetlen olyan elemzését, amely egyben mutatja meg a vevők, a kiskereskedelmi egységek eladóinak és vezetőinek hozzáállását és viselkedését tükröző információkat, mi több: górcső alá veszi, hogyan hatnak a technikai és egyéb trendek a vásárlói szokásokra. A legfrissebb Global Shopper Study kor- és kórkép egyszerre.
Ám mielőtt elmerülnénk az elemzésben, engedtessék meg egy apró kitérő!
Rég nem látott olyan jó időszakot az informatikai és telekommunikációs szektor, az e-kereskedelem, a távmunkát működésben tartó ágazatok zöme - az ételkihordó futárokkal bezárólag -, amilyenben épp most vagyunk. Egyeseknek ez az aranykor, a mesés felfutás kora (másoknál redőny le, itt a vége, megesznek majd a nagy halak).
Vállalati kultúrától, filozófiától függően egyesek úgy ülnek most a rulett-, akarom mondani, vezérigazgatói íróasztalnál, mint akiknek más dolguk sincs, mint besöpörni a zsetonokat. Mások ezzel szemben úgy érzik, ideje két kézzel osztaniuk a bőségszaruból azoknak, akikre épp most sújt le akár a Covid-válság, akár valamely más sorscsapás - legyenek azok a munkatársaik, egy kórház dolgozói vagy az egyik arra érdemesnek vélt segítő szervezet. Ők is tudják, hogy a járvány levonulása után (ha ugyan levonul) jönnek a szűk esztendők, de a tisztesség azt diktálja, hogy ilyenkor ne a nadrágszíjjal babráljanak, hanem a gyeplőt rángassák: átszervezzenek, digitalizáljanak, a webre menjenek és így tovább.
Mert hát a webre mentek a vevők is. Csak az elmúlt három hónapban világszerte 60 százalékkal többen rendeltek online, mint korábban. Sajtot, sört vagy pizzát kép alapján megvenni nem nagy ügy, de vannak necces holmik, ezért a visszáruk aránya is megugrott: a Zebra szerint a vásárlók ötöde egyet-egyet visszaküld. Az elégedetlen vevőkkel is foglalkozni kell, ami újabb teher a webáruházi dolgozók több mint felének.
Nincs készleten az áru? Hosszú a sor a pénztárig? Ezekre manapság nincs idő.
Brutális mértékben nőtt viszont a mobilvásárlások aránya - minden korosztályban -, és szinte biztosra vehető, hogy ez így is marad. A szupermarketek önkiszolgáló pénztárairól már jobban megoszlanak a vélemények: ezeket az idősebbek (értsd: nyugdíjasok) már kevésbé kedvelik. Közülük sokan - magam is ismerek ilyeneket - inkább havonta egyszer készpénzben veszik fel a nyugdíjukat, így aztán az online vásárlás kényelmét jobbára csak hírből ismerik. Sovány vigasz ez azoknak a fizikai térben működő-létező áruházaknak, amelyeknél épp munkaerőhiánnyal küzdenek, vagy a sorban állást szeretnék Covid-kompatibilis mértékűre csökkenteni.
Ami az egészséget és a biztonságot illeti, a Zebra szerint jelenleg bizalmi szakadék tátong a kereskedők, a vásárlók és az eladók között. Míg a boltok oldalán a döntéshozók szinte egyöntetűen úgy vélik, ők mindent megtesznek a biztonságért, a vevők oldalán csak 65, az eladók körében 77 százalék veszi ezt készpénznek. Higiéniai aggályok, távolságtartás, érintés nélküli fizetés lehetősége - ezek a globális elvárások a vevői oldalon -, míg az eladóknak a kontaktkövetés volna megnyugtató.
S milyen igazuk van! Habár épp az ő munkakörükben elképesztően nagy munka volna felderíteni, melyik vevő volt vírushordozó…
Véleménycikkünk a Computerworld 2021/8. számában, április 28-án jelent meg