Hiperűrsebességgel sikerült - a saját érdekünkben - kivonni a frontvonalból az informatikai csapatot? Nagyszerű, hiszen a legtöbb feladatot képernyőmegosztással és egyéb eszközökkel el tudják látni a távolból. Sokak szerint nem is a műszaki megoldásokon, hanem a személyiségen, a hozzáálláson múlik, mire képes a team. Amennyiben a vezetőben megbíznak a csapat tagjai, mert megvan benne a kellő együttműködési képesség és érzelmi intelligencia, távolról is átlátja a helyzetet, és képes határozottan irányítani a munkát, akkor mindenre meglesz a megoldás.
Informatikai részlege válogatja - és persze cégmérettől függ -, hogy egy személyben találják-e meg a távmunkát irányító vezetőt, vagy az egyes részterületeknek külön-külön, a főinformatikusnak vagy az IT-igazgatónak jelentő felelősei vannak-e. Járvány idején a legfontosabb szempont az, hogy mindenki a tudása legjavát tegye hozzá a csapatéhoz. A szakmai tapasztalat és a képzettség így összeadódik, és megsokszorozza a hatékonyságot. Ahol eddig ilyen csapat állt rendelkezésre, ott a rendkívüli helyzetben sem kell hozzányúlni.
A szerepeket viszont úgy kell felosztani, mint a kórterembe belépő orvosi teamekben, amelyekben a sebésztől az aneszteziológusig és a belgyógyászig mindenkinek megvan a maga dolga a páciens mellett. Minden résztvevőnek tudnia kell, miért felel, mennyi ideje van, mit várnak tőle. Egy jól felépített távmunkás IT-csoport gyakorlatilag bármilyen feladatot el tud végezni, ha tagjai azonos célok felé azonos elvek mentén haladnak, és nem feltételezésekből és félreértésekből indulnak ki. Ezért elemi érdek a rendszeres és pontos kommunikáció, fentről lefelé és lentről felfelé egyaránt.
Bízni kell a távolról dolgozó csapat tagjaiban, meg kell adni nekik a szükséges jogosultságokat és önállóságot, ugyanakkor nem szabad elfeledkezni a beszámoltatásról sem. A távmunka nem szünteti meg a vállalati hierarchiát; a kötelezettségeket a járvány sem tüsszenti el.
Mindenki legyen tisztában azzal, hogy az éppen ráeső részfeladatokat kikkel végzi egy időben, mely projektcélok várhatnak, melyeket kell egymás között felosztani. Számolni kell azzal, hogy mindig akad olyan, aki úgy érzi, a kollégái biztosan teljesen képben vannak, ő meg épp ellenkezőleg. A futó megbeszélések közben elejtett megjegyzéseket, gesztusokat nem pótolják ugyan, de a félreértéseket eloszlathatják a gyors konferenciahívások, csoportüzenetek. Még a kamerát sem kell feltétlenül bekapcsolni (az otthonról dolgozók közt mindig akad, aki nem szívesen mutatja meg hanyag öltözetét vagy lepukkant, rendetlen lakását), ezért időnként egy hanghívás is megteszi. A lényeg, hogy a projektek részleteivel kapcsolatban naprakészen tartsák egymást és a csoport vezetőjét, vezetőit.
A többi tennivaló, mint például a szoftverfrissítések, a vállalati rendszerek elérése VPN-en vagy a tűzfalak és a vírusvédelem karbantartása magától értetődik, de nem lehet elégszer ismételni. E lapszámunk utolsó oldalain szintén olvasható róluk összefoglaló - a fenti gondolatmenet is abból származik.