Jó ideje készülődött már részvénykibocsátásra (IPO) a webes (elsősorban facebookos) játékokat fejlesztő vállalat, amire végül múlt hét pénteken került sor. Ellentétben a korábbi, szinte hisztérikus rohamokkal, ezúttal nem okozott komoly mozgást az amerikai tőzsdén egy újabb techvállalat megjelenése.
A Zynga 10 dollárra taksálta saját részvényeinek árát, nyitáskor erről az árfolyamról indult meg a kereskedés a múlt hét pénteken. Az érdeklődés ugyan nagy volt, de ez mégsem lökte az egekbe a cég papírjainak értékét. A Wall Street hiénái óvatosan közelítették meg a lehetőséget, amit jól jelzett, hogy „mindössze" 11 dollár 50 centig emelkedett a részvények értéke, majd komoly zuhanásnak indult. A 9 dolláros mélypontot elérve ismét felfelé ívelt, végül péntek este 9 dollár 50 centen zárt.
Zynga IPO (forrás: Google Finance)
Ezúttal igaza volt az elemzőknek, akik azt jósolták, hogy a Nasdaq nem fogja annyira tárt karokkal fogadni a Zynga papírjait 10 dolláros áron. Többségük inkább valahol 8 dollár 50 cent környékére várja a részvényeket, de például a Sterne Agee elemzője, Arvind Bhatia 7, a Morningstar elemzője, David Summer pedig 6 dolláros átlagárfolyamot jósolt. Előbbi szerint ennek az éves szintű növekedés mérséklődése az oka; és nem csak a bevétel nem emelkedett az elvártnak megfelelően, hanem a profitmargin is csökken. Az elemző úgy véli, hogy fundamentális problémákkal küszködik a vállalat, minek következtében akár még katasztrófába is fordulhat a Zynga jövő éves pénzügyi éve.
Ráadásul a cég túlságosan egy lábon áll, róják fel gyakran a szakértők a Zynga hiányosságát a vállalatnak. Bevételeinek 94 százaléka továbbra is a Facebookon elérhető játékokból származik, a cég nem tudta diverzifikálni bevételi forrásait, annak ellenére, hogy komoly energiákat mozgósított a mobilplatformok meghódításához. Ha tehát a közösségi hálózat alaposan változtat szabályzatán - ahogy tette ezt már korábban is -, ami a felületen keresztül játszható szolgáltatásokat is érinti, akkor komoly bajba kerülhet a Zynga. Igaz, nagyon levágni az arany tojást tojó tyúkot nem fogja a Mark Zuckerberg alapította vállalat, hiszen a Zynga bevételeinek 30 százaléka a közösségi hálózat üzemeltetőjét illeti.
Visszatérve a részvénykibocsátáshoz: az év utolsó ilyen eseménye sikerült a legkevésbé jól. A többi, a Nasdaq-on frissen megjelent IT óriás, mint a LinkedIn, a Groupon és a Pandora, egyaránt stabilan emelkedő részvényárakat produkált. Legsikeresebbnek a LinkedIn bizonyult, hiszen 45 dolláros indulóárát egészen 122 dollár 90 centig tornászta fel, mindössze egyetlen nap alatt, közel megtriplázva eredeti értékét.