Majdnem száztíz éves fennállása során az IBM nem egy világméretű válság kezelésében szerzett óriási tapasztalatot, ezért értékes technológiai és tanácsadói erőforrásait most széles körben mozgósítja és megosztja az új típusú koronavírus-járvány minél gyorsabb leküzdéséhez. Több mint 80 ezer szabadalmát például minden kutató ingyenesen használhatja, aki a Covid-19 fertőzés megelőzéséhez, diagnosztizálásához, kezeléséhez vagy megfékezéséhez fejleszt technológiákat. Ebben a portfólióban - amely a szellemi tulajdon egyik legnagyobb ilyen jellegű tárháza a világon - a Watson mesterséges intelligenciához fűződő több ezer szabadalom mellett a biológiai vírusokkal kapcsolatos szabadalmakból is több tucat, ha nem több száz található.
A világ legnagyobb teljesítményű szuperszámítógépes felhőjével támogatja a gyógyszerkutatást egy másik kezdeményezés nyomán a Covid-19 High Performance Computing (HPC) Consortium, amely a Fehér Ház tudományos és technológiai politikáért felelős hivatala, az Egyesült Államok energiaügyi minisztériuma és az IBM vezetésével jött létre. A konzorciumhoz eddig a kormányzati és az akadémiai szféra, valamint az iparág 33 vezetője, közöttük az AWS, a Dell, a Google, a HPE és a Microsoft csatlakozott, és ajánlotta fel csúcstechnológiás informatikai környezetének szabad erőforrásait. E sorok írásakor a Covid-19 HPC felhőben 105 ezer szervernode, 3,8 millió processzormag és 41 ezer grafikus processzor 418 petaflops számítási teljesítményét 33 aktív kutatási projekt használta.
Rehus Péter országigazgató, IBM Magyarország
Computerworld: Honnan ered a konzorcium ötlete, és kik kaphatnak hozzáférést a szuperszámítógépes felhő erőforrásaihoz?
Rehus Péter: A mostani helyzetben az IBM-nél a legfontosabbnak azt tartjuk, hogy dolgozóink biztonságáról gondoskodjunk, valamint ügyfeleinket és partnereinket segítsük az átállásban, a hatékony munka, kapcsolattartás és együttműködés zavartalan folytatásában, mivel rengeteg kritikus fontosságú rendszert működtetnek felhőalapú technológiáinkon. Nem feledkezünk meg azonban a társadalmi szerepvállalásról sem, ezért a szélesebb közösséget is segítjük a Covid-19 krízis kezelésének több dimenziójában, az elmúlt hetekben több technológiai és más jellegű felajánlást tettünk, kezdeményezést indítottunk ennek érdekében.
A konzorcium ötletét is ügyfeleinkkel kialakított együttműködésünk adta (a világ leggyorsabb szuperszámítógépeit számon tartó TOP500-as lista legfrissebb, tavaly novemberi kiadásában a két első helyet elfoglaló Summitot és Sierrát az IBM építette az amerikai energiaügyi minisztérium egy-egy nemzeti laboratóriumának - A Szerk.), és a kezdeményezés széles körben nagy visszhangra talált. Az akadémiai szféra szereplői kutatási projektjeikkel a világ minden tájáról pályázhatnak az erőforrások ingyenes használatára a konzorcium covid19-hpc-consortium.org címen található weboldalán.
Szuperszámítógépes infrastruktúra, számítási kapacitás mellett az IBM felhőjéből más erőforrásait, Watson mesterséges intelligenciáját is hozzáférhetővé teszi, amellyel a témában rendelkezésre álló tudományos ismeretanyagot a kutatók rendkívül hatékonyan kereshetik, elemezhetik és rendszerezhetik. Az első projektek egyikében például több mint nyolcezer fehérjemolekula közül két-három nap alatt sikerült kiválasztani hetvenhetet, amely szerephez juthat a vakcina kifejlesztésében. Hagyományos eszközökkel ez a munka hetekbe, hónapokba telt volna.
CW: Európai projekt még nem fut a HPC felhőben, az IBM azonban több más kezdeményezésen keresztül is segíti a Covid-19 válaszadást, így a Watson Assistant például Kelet-Európában a cseh és a lengyel lakosság tájékoztatásában is közreműködik. Milyen megoldást alakítottak ki az ottani egészségügyi minisztériumok a digitális asszisztens segítségével, és milyenek a tapasztalatok?
RP: Mesterséges intelligenciával automatizált virtuális ügyfélszolgálatról van szó, alapja a Watson Assistant chatbot-szolgáltatás, amelyen az IBM speciális használati eseteket támogat iparági megoldásokkal. A koronavírus-járvány következtében kialakult helyzetről, a krízis kezelését célzó intézkedésekről tájékoztató chatbot-alkalmazás fejlesztését márciusban cseh és lengyel kollégáink kezdeményezték, az elkészült megoldás a szöveges csevegőfelület mellett telefonon, élő szóban is válaszol a feltett kérdésekre.
A Covid-19 krízis kibontakozásakor láttuk, hogy az egészségügyi intézmények ügyfélszolgálatait is elárasztó hívások nemcsak az ügyintézőket, hanem gyakran az orvosokat, ápolókat is leterhelik, hátráltatják őket létfontosságú feladataik ellátásában. A Watson Asszisztens a lakosság által gyakran feltett, megelőzésre, tünetekre, segítségkérés módjára vonatkozó kérdéseket párbeszédes formában automatikusan válaszolja meg. Beépített általános tudása azonban specifikus információkkal, az adott országban hozott kormányzati intézkedésekről, kijárási korlátozásokról stb. adott tájékoztatókkal is könnyen bővíthető. Az IBM Magyarország munkatársai társadalmi munkában ezt a digitális asszisztenst lokalizálták, így az magyar nyelven is rendelkezésre áll, és minden további kötelezettség vállalása nélkül 90 napig ingyenesen használható. A megoldást egyébként 18 országban vezették be eddig, és mindenütt nagyon jók a tapasztalatok, a kérdések 80 százalékát önállóan megválaszolja, és csupán ötödükhöz kér emberi segítséget, ezzel nagy terhet vesz le az egészségügyi dolgozók válláról.
CW: Magyarországon jelenleg is élénk érdeklődés kísér egy másik kezdeményezést, amely virtuális tantermek kialakítását teszi lehetővé ingyenesen. A digitális oktatáshoz a Cisco ad biztonságos videókonferencia-platformot. Az IBM milyen szerepet vállal ebben a programban?
RP: Iskolák számára a Cisco világszerte, így Magyarországon is ingyenessé tette Webex videókonferencia-platformját. Minthogy az IBM vállalaton belüli kommunikációjában is ezt a megoldást használja, csatlakozott a kezdeményezéshez, hogy önkénteseivel segítse az oktatási intézményeket és a tanárokat a technológia birtokba vételében, virtuális oktatótermek létrehozásában. Hazai kollégáink közül négyszázan jelentkeztek, és a kezdeményezéshez első körben csatlakozó negyven szakképző iskolával folyamatban van közel kétszáz tanár felkészítése. A program hazai résztvevőivel, a Cisco és a HTTP
Alapítvány munkatársaival közösen készítettünk egy weboldalt (www.suliwebex.hu) is, amelyen keresztül hasznos információkat tettünk elérhetővé, és itt lehet jelentkezni is erre a minden iskola számára elérhető programra. A kezdeményezéshez itthon a T-Systems is csatlakozott, ők telefonos segítséget adnak az új felhasználóknak.
Örülünk az érdeklődésnek, mert a Webex nagyvállalati szintű kibervédelmi képességekkel felvértezett, biztonságos platform. Különösen fontos szempont ez a mostani helyzetben, amikor sokan hirtelen kezdik használni a különféle távmunkát és kapcsolattartást támogató, de nem feltétlenül biztonságos videókonferencia-szolgáltatásokat. A kiberbűnözők pontosan tudják ezt, ezért résen vannak, és a tapasztalatlan felhasználókat hamar célkeresztbe vehetik.
Az említett Watson Assistant mellett az IBM több megoldását és felhőalapú szolgáltatását is ingyenesen elérhetővé tette erre az időszakra, amelyek például segíthetik a biztonságos távmunka környezetének kialakítását vagy a vállalati folyamatok digitalizását. Egyikük az IBM Budapest Lab által fejlesztett IBM Video Streaming platform, amely rendezvények, webináriumok, előadások élő közvetítésére és igény szerinti visszajátszására szolgál. Minthogy a korlátozó intézkedéseknek megfelelően az események elmaradnak, a platform a mostani helyzetben konferenciák, tanfolyamok, tájékoztatók virtuális megrendezésére ad kiváló lehetőséget - akár házon belül, alkalmazottakhoz, akár ügyfeleikhez, partnereikhez vagy a lakossághoz szólnának a szervezetek. Kezdeményezésünket Magyarországon is nagy érdeklődéssel fogadták a vállalatok. (Ezen a platformon zajlik majd az IBM Think 2020 éves konferenciája május 5-6-án, de április végén idei SecWorld konferenciánkat mi is ezzel a Watson Media megoldással alakítottuk digitális eseménnyé - A Szerk.)
CW: Bár a szervezetek a Covid-19 árnyékában elsősorban a gyors és rugalmas alkalmazkodás reményében vezetnek be új technológiákat, a mostani gyors digitalizáció szükségéből erényt kovácsolhatnak valahogyan a jövőbeni üzleti innovációhoz is?
RP: Sokakat felkészületlenül ért a koronavírus-világjárvány kibontakozása, de mindenkire igaz, hogy a jelenlegi helyzetben menet közben is tanul, mert nincs csodaszer, amely önmagában orvosolhatná a problémát. Tapasztaljuk, hogy a digitális megoldásokat már korábbról használó, vagy azokat éppen bevezető és projektjeiket felgyorsító szervezetek a mostani krízist is könnyebben kezelik, rugalmasabban tudtak alkalmazkodni a korlátozó intézkedések következtében megváltozott körülményekhez. Más szervezetek kénytelenek voltak lázas sietséggel hozzálátni digitális képességeik fejlesztéséhez, de ha nem kizárólag az elsődleges célra összpontosítanak, hanem átgondoltan és kellő körültekintéssel fejlesztenek, akkor a most bevezetett megoldásaik hosszabb távon is előmozdítják és támogatni fogják további digitális átalakulásukat, üzleti innovációjukat és értékteremtésüket.
Az IBM ehhez tanácsadói meglátásait, tapasztalatait is ingyenesen osztja meg a szervezetekkel Institute for Business Value üzletágának Covid-19-es intézkedéskalauzán keresztül (lásd erről Válságkezelési tanácsok vezetőknek című cikkünket 2020/07-es lapszámunkban). A sorozat felhívja a figyelmet mindazon területekre és érintettekre, problémamegoldó lépésekre, amelyekkel a szervezeteknek foglalkozniuk kell, hogy a mostani helyzetben ne csupán a tüneteket kezeljék hatékonyan, hanem megerősödve, versenyképesebben lábaljanak ki a válságból. Nagyon fontos ezt szem előtt tartani, mert a Covid-19 krízis hatása maradandó nyomot hagy a világon, amelyben minden szervezetnek nagyobb ellenálló képességre lesz szüksége.