Az élet hamar megtanítja azt az alapigazságot: dönteni szinte sosem lehet úgy, hogy minden szükséges tudás, adat a birtokunkban van. Információhiányos helyzetben kell olyan lépéseket megtenni, melyek aztán komoly kihatással lehetnek nemcsak a saját karrierünkre, de a vállalatunk jövőjére tekintve is. Ugyanakkor belenyugodni a helyzetbe nem kell, és nem is szabad. Szerencsére ma már igen profi megoldások léteznek a vezetői döntések meghozását elősegítendő, ezek az úgynevezett vezetői dashboardok (magyaros szóhasználattal műszerfalak). Segítségükkel áttekintést kaphatunk a stratégiai és operatív tevékenységek állapotáról, arról, hogy a kitűzött célok hogyan és milyen szinten teljesültek adott időpontban. Ezen tudás birtokában jóval könnyebbé válhat a jövőbeni lépések megtétele.
A vezetői dashboardok célja, hogy információszolgáltatás révén azonnali döntéseket hozhassunk. Ezt elősegítendő, számos adat, statisztika összegzett formája áll a rendelkezésre, mérőszámok és teljesítménymutatók (key performance indicator, KPI) formájában. Innen származik az elnevezés is: a gépkocsik műszerfalának funkcióját ülteti át vállalati döntéshozási rendszerbe a megoldás. Utóbbi esetben nem az elfogyasztott üzemanyag és az aktuális sebesség kerül kijelzésre, de ugyanúgy szembesülünk azzal, hogy milyen úton megyünk és hogyan jutottunk el odáig. Ahogy a kocsi műszerfalán villogó lámpák figyelmeztetnek a behúzva maradt kézifékre vagy a motorhibára, úgy a vezetői dashboardok is rendelkeznek a kritikus helyzeteket (előre)jelző indikátorokkal. Ha átgondolt feltételeknek megfelelően létrehozott rendszert használunk, akkor hatékony eszközt kapunk az üzleti információs folyamatok áttekintéséhez.
Teljesítménymutatók a Magyar Postánál
Digitális idegrendszer
A modern vezetői dashboardok előfutárai még az 1980-as években jöttek létre EIS (Executive Information Systems) rendszer formájában. Az első használható megoldások az 1990-es években debütáltak, melyet nagyban elősegített az adattárházak és az online analitikus feldolgozás (online analytical processing, OLAP) elterjedése illetve elvártnak megfelelő működése. A vezetői dashboardok általánossá válásához azonban ekkor még egy tényező - a fent már említett kulcs teljesítménymutatók - hiányzott, mely csak az ezredforduló környékére vált szélesebb körben alkalmazottá. Napjainkra ezek a döntéstámogató rendszerek az üzleti teljesítménymenedzsment (Business Performance Management (BPM) részévé váltak.
Többféle vezetői dashboard létezik (stratégiai, elemző, operatív és információs), attól függően, hogy milyen feladatra és milyen szinten használják. A stratégiai dashboardok a szervezet minden szintjén segítik a menedzserek munkáját, gyors áttekintést biztosítanak a döntéshozók számára azzal, hogy rálátást adnak az üzleti lehetőségekre. Jellemzően a teljesítményre és a jövőre vonatkozó becslésekre fókuszálnak ezek a rendszerek, olyan statikus snapshotokra támaszkodnak, melyek nem pillanatról pillanatra változó, napi, heti, havi vagy negyedéves adatokról készülnek.
Az elemzői célokat szolgáló rendszerek összehasonlításokat, történeti áttekintéseket, több háttér információt és árnyaltabb teljesítmény értékelőket tartalmaznak. Jellemzően az adatokkal való tevékenységek támogatására szolgálnak ezek a vezetői dashboardok, például az alapvető részletekbe való mélyebb leásást segítik elő. Ezzel szemben az operatív tevékenységek monitorozására használt rendszerek a folyamatosan változó események megfigyelését teszik lehetővé, folyamatos figyelmet és azonnali beavatkozást igényelve.
Napjainkban háromféle formában lehet találkozni vezetői dashboardokkal. Egyrészt léteznek különálló, kifejezetten erre specializálódott szoftverek, másrészt léteznek olyan webes alkalmazások, melyeket böngészőn keresztül lehet használni. Ezenfelül olyan desktop változatok is elérhetők, melyek widgetek, minialkalmazások formájában biztosítják a szükséges áttekintést a kívánt adatok felett.
Nagyhalak és kicsik
Hasonlóan az irodai alkalmazáscsomagokhoz, vezetői dashboardból is számos, különböző fejlesztőtől származó megoldás született az elmúlt év(tized)ekben. Ám, ellentétben azokkal, utóbbiak gyakran teljesen egyéni igények alapján, az adott vállalatra, sőt, az adott vállalat adott folyamataira szabottan jön létre. Teljes áttekintésüket cikkünk szűkös keretei nem teszik lehetővé - még az újság teljes terjedelme se lenne elég -, de lássunk néhány példát!
A vállalati informatika egyik nagyágyúja, az SAP természetesen nem maradhat ki a felsorolásból, annyira nem, hogy a cég BusinessObjects Dashboards termékével kezdünk. A drag&drop vizualizációs eszközzel interaktív, személyre szabott elemzések hozhatók létre, melyek élő kapcsolatban állnak az adott vállalat adatbázisaival, adattárházaival, mint például - de nem kizárólag - az SAP NetWeaver Business Warehouse-zal.
Olyan neves cégek használják a MicroStrategy műszerfalait, mint az Electronic Arts, a Myspace, a Visa és a Magyar Posta. A cég dashboardjainak érdekessége, hogy nem csak a „megszokott" nagyvállalati környezetben, munkaállomásokon biztosít lehetőséget az elemzésekhez való hozzáféréshez, hanem, igazodva a modern idők szavához, a lehető legmobilabb lehetőségeket kínálják. Legyen szó okostelefonról vagy táblagépről, a vezető sosem marad döntéstámogatás nélkül.
2007-es felvásárlásával jutott a Hyperon az Oracle birtokába, utóbbi így tett szert vezetői dashboard képességekre. Ennek továbbfejlesztésével született meg az Oracle Business Intelligence Dashboards, mely élő riportokkal, táblázatokkal, grafikus eszközökkel nyújt megoldást a vezetői döntéshozás kihívásaira. A felhasználó számára lehetőség nyílik adatbányászatra, a kinyert eredmények közötti navigálásra, módosításra és egyéb beavatkozásra. A rendszer képes aggregát tartalmakat nyújtani különböző forrásokból, úgymint Internet, file-szerverek és dokumentumtárolók.
Ingyenes alternatívák
Persze nem csak nagy rendszerek közül lehet választani, ingyenes, és nyíltforrású lehetőségek is kínálják magukat. Ilyen például az 1996 óta piacon levő InetSoft Style Scope Free Edition alkalmazása, melyet szerveres alapon telepítve böngészőn (Java) keresztül bármilyen platformon (Windows, Mac, Unix/Linux) használni lehet. Hasonló lehetőséget nyújt a Bittle is, mely ingyenes szolgáltatása révén meggyőzni ügyfeleit a teljesebb, természetesen már fizetős változat(ok) használatának szükségességéről.
Útmutatás nélkül nem megy...
Amint már korábban is említettük, a döntéstámogatás egyik hatékony eszközeként szolgálnak a vezetői dashboardok, köszönhetően annak, hogy számos előnyt kínálnak. Lehetővé teszik a teljesítményre vonatkozó adatok vizuális megjelenítését, beazonosíthatják a trendeket (és azokról részletes jelentés készíthető általuk), mérhetővé teszik az adott folyamat hatékonyságát. Megalapozottabb döntéshozást tesznek lehetővé az egybegyűjtött üzleti intelligencia révén, összeegyeztethetővé tehetők a vállalati stratégiák és a szervezeti szintű célok. Ezenfelül időt takarítanak meg azzal, hogy egyszerre több riportot is képesek futtatni, illetve, hogy teljes átláthatóságot nyújtanak az összes, vizsgált rendszerről.
Belátható tehát, hogy az automatizált adatgyűjtés és -elemzés, illetve a kapott értékek könnyen fogyasztható prezentálása nem csak ma, de már az elmúlt évtized során is elengedhetetlen kelléke volt a sikeres vállalatvezetésnek, döntéshozási mechanizmusnak. Vezetői dashboardok révén nem csak, hogy időben értesülhetünk a cégünket fenyegető veszélyek egy részéről, de a sikeres jövőbe vezető út jelzéseit is könnyebben vehetjük észre.