Lezárulhat egy korszak a webshopok életében
Az eNet adatai szerint az e-kereskedelem forgalma 2013-ban Magyarországon 217 milliárd forint volt ami a kiskereskedelmi forgalom 3,1 százaléka. Egy másik felmérés szerint tavaly a webáruházak 73 százaléka tudta növelni forgalmát. Azonban az internetes forgalom kezdi elérni végső a határait Magyarországon, ugyanis telített a piac, és egyre nehezebb új szereplőként megjelenni. Az online kereskedelem forgalmának 90%-át a piacvezető 100 webshop bonyolítja, velük pedig nagyon nehezen vehető fel a verseny. Magyarországon kevesebb, mint 2 millió ember vásárol az interneten, és ennek a számnak a nagymértékű változása egyelőre nem várható.
A webshopok tíz éve még különlegességnek számítottak, rövidesen azonban már idejét múlttá válhatnak. Különösen Kelet-Európa e-kereskedelme áll nagy változás előtt: várható, hogy a mobileszközök bekapcsolódása az e-kereskedelembe teljesen új helyzetet eredményez, az okostelefonok elterjedése a webshopok aranykorának végét vetíti elő, hiszen ha a fogyasztók a vásárlásokat ezekről bonyolítják majd, nem a megszokott böngészőből elérhető webshopokat keresik majd. A webáruházak okosmobilos használatra való felkészítésének egyik módja a saját webáruházi alkalmazás fejlesztése, vagy a mobiltelefonra optimalizált weboldal biztosítása.
Várhatóan akciókkal és személyre szóló ajánlatokkal vonzzák majd az okoseszközökön keresztül a boltokba a vásárlókat a hagyományos boltok is, így köztük és a webshopok között vérre menő harc várható. Jól mutatja ezt az is, hogy jelenleg is azok a webshopok teljesítenek jobban, amelyeknek van hagyományos boltjuk is.
Magyarország az utolsók között kullog az internetes értékesítésben?
A régió más országaihoz képest komoly lemaradásunk van az e-kereskedelem terén. A csehek dupla, a lengyelek tíz kört vernek ránk a webáruházak számát tekintve – derül ki a Gemius felméréséből, amely az online boltok forgalmát vizsgálta Magyarországon és a térségben. A magyarok 51%-a használt már életében webshopot, a legtöbb internetes vásárló a 25–34 éves korosztály tagja, az 55 év felettiek azonban alig használják ezt a vásárlási módszert. A magyar vásárlók leginkább telekommunikációs eszközöket, biztosítást, könyvet és üdülést vesznek a webboltokban. A statisztikák szerint az emberek nem bíznak az online fizetésben, ezért a legtöbben az áru átvételekor személyesen, készpénzben fizetik ki a megrendelt terméket.
Megjelent a „Webshop-rendelet”
Az új jogszabály, amely június 13-án lép hatályba, számos ponton szabályozza újra az elektronikus kereskedelemben résztvevő felek jogait és kötelezettségeit. Ezek szerint mostantól a fogyasztó vásárlástól való elállási ideje 8 munkanap helyett 14 naptári nap lesz. Ennek esetén a webáruház-tulajdonos nem köteles visszatéríteni az emelt szállítási díjat, csak a normál szállítási díjig köteles visszafizetni ezt a tételt. Megjelenik egy új fogalom is, a “visszaküldési határidő“, amely a kézhezvétel napjától számított 28 napot jelenti: 14 nap elállási idő + 14 nap visszaküldési határidő. Ezután fel kell tüntetni a tárhelyszolgáltató nevét és elérhetőségeit is a webshop impresszumában.
Soha nincs késő online piacra lépni
A hazai kis- és középvállalkozások nagy része nem használja ki még az ingyenes digitális technikát sem. Sokaknak még céges profilja sincs a közösségi oldalakon. A kkv-k többsége még az internet térnyerése előtt alakult, és a mai napig nem használnak online marketing eszközöket, és mint minden újtól, ettől is tartanak. Ezzel azonban jelentős lépéshátrányba kerülnek.
Azonban soha sincs késő ahhoz, hogy egy hagyományos marketingeszközöket használó vállalkozás belépjen az online marketing világába, hiszen nem az számít, hogy mennyi ideje vesz részt a virtuális térben, hanem hogy mi az aktuális ajánlata. Egy új belépő ráadásul mindig a legújabb módszereket és eszközöket kezdi használni az elavultakkal szemben, így hamar behozhatja a hátrányát.
Sokakat akadályoz az is, hogy nincs elegendő ismeretük az elektronikus technikákról. Ez különösen az idősebb vállalkozói korosztály problémája. Ez azonban szintén nem lehet akadály, hiszen az alapok rendkívül gyorsan elsajátíthatók. Mivel bizonyítottan azoknak a cégeknek könnyebb az életük, amelyeknek jól működő online értékesítési módszereik vannak, érdemes elsajátítani azt a minimális tudást, amellyel a cégvezetők kihasználhatják a mai kor adta plusz lehetőségeket.