Miután a piac 80 százalékát a lakossági szegmens adja, a fogyasztók árérzékenysége és a bérek csökkenő reálértéke a PC-eladások visszaesését hozta 2012-ben. A személyi számítógépektől eltérő architektúrára épülő, de piacukat erősen befolyásoló tabletek forgalma ugyanakkor meredeken felívelt, derül ki az International Data Corporation (IDC) éves jelentéséből.
– Népszerűségüknél fogva a táblagépek elhódítják a notebook-vásárlók egy részét, míg más termékkategóriákat gyakorlatilag kiszorítanak a piacról – mondta Bagó Bence, az IDC Hungary elemzője. – Tavaly az első két negyedévben valamivel több, mint 20 ezer netbook talált gazdára Magyarországon, amit az év második felében már nem követtek további eladások.
Forrás: IDC,2013
Az utolsó szeget az Asus verte be a termékkategória koporsójába, amikor bejelentette, hogy kivonul a piacról, melynek születésénél nem is olyan régen maga bábáskodott. A PC skála másik végén elhelyezkedő ultrabookok is kiábrándító adatokat hoztak. A termékkategória 2009-ben jelent meg a piacon, de a szállítók tavaly is csupán kicsivel több mint 4 és fél ezer gépet tudtak értékesíteni Magyarországon. Az ultrabookok a lakosság számára túl drágák, vállalati környezetben viszont alig kínálnak többet, mint a felső kategóriás notebookok, és a billentyűzettel kiegészíthető tabletekkel is nehezen állják a versenyt.
Beszédes számok
Az IDC adatai szerint a hazai PC-piac az eladott darabszámot tekintve 6,7 százalékkal csökkent 2012-ben. Összesen 122 418 darab asztali és közel 400 ezer mobil számítógép talált gazdára Magyarországon, ami éves összehasonlításban a desktop PC-k esetében 10 százalék körüli csökkenést jelent, míg a notebookok forgalma mintegy 6 százalékkal esett vissza – amiben közrejátszott az is, hogy a nagyvállalati szegmensben elmaradtak a nagyobb hardverfrissítési projektek.
Asztali PC-kből a vállalati szegmensben tavaly 93 373 darab fogyott, míg a lakosság körében 29 045 gép talált gazdára. Ennek alapján a vállalati szegmens 7 százalékos, míg a lakossági piac közel 20 százalékos csökkenést mutatott. A hordozható számítógépek piaca a vállalati szegmensben 9,5 százalékos bővüléssel 139 912 darabot, míg a lakossági szegmensben 12,1 százalékos csökkenéssel 259 361 darabot tett ki.
– A tavalyi év utolsó negyedében az asztali PC-k eladásai azonban kellemes meglepetést okoztak, a szállítók a várt 27 ezer körüli darabszám helyett 32 ezer gépet értékesítettek – tette hozzá Bagi Bence. – A hagyományosan a karácsonyi időszakra tervezett hardverfrissítések mellett ehhez részben hozzájárultak a Windows 8 bejelentését követő akciók is. Idén már nem várható, hogy az új operációs rendszer különösebb hatással lesz a PC-eladásokra. A kereskedők raktárkészletében már most 10 százalék alatti a Windows 7-tel telepített PC-k aránya, így aki 2013-ban vásárol számítógépet a Microsoft alapszoftverével, az egyszerűen Windows 8-at kap.
Ezzel szemben a hazai tabletpiacon – amellyel később külön cikkben foglalkozunk – az IDC előzetes adatai alapján tavaly 203 505 darab gép talált vásárlóra, ami az egy évvel korábban eladott 89 728 darabhoz képest látványos növekedésnek számít.
Pozíciók és stratégiák
Bár az elmúlt évben a Lenovo rövid időre elvette a HP-tól a világ legnagyobb PC-gyártóját megillető címet, a hazai piacon a HP 2012-ben is megőrizte vezető pozícióját – legalábbis a desktop kategóriában, ahol közel ugyanannyi gépet értékesített, mint egy évvel korábban. Az asztali PC-k piacán a második helyet a vállalati szegmensben erős Dell foglalja el, míg a dobogó harmadik fokán a Lenovo áll, harmadannyi eladott géppel.
– A notebook piacon a HP több mint 66 ezer darab PC-vel a második helyen végzett, a mintegy 75 ezer darabot értékesítő Asus mögött – mondta az elemző. – Ennél is nagyobb meglepetés, hogy 46 ezret meghaladó darabszámmal a Samsung tavaly a Lenovót hajszállal beelőzve csupán 5 százalékkal kevesebb mobil számítógépet értékesített Magyarországon, mint a Dell. A szállítók versenye a következő időszakban is szolgálhat még fordulatokkal.
A tabletek mellett a notebook-piacra fókuszáló Asus érthető módon 2013-ban is szeretné megtartani vezető helyét. A Lenovo a vállalati szegmensben erős, azonban a Samsung, amely jelenleg a lakosság körében népszerű, szintén B2B üzletágat hozott létre, hogy okostelefont, tabletet és mobil számítógépet, valamint iparági alkalmazásokat felölelő portfóliót kínáljon a vállalatoknak. Egy ilyen csomag mind üzleti, mind informatikai szempontból egyszerűbbé teheti a mobilitás támogatását a szervezeteknél, ezért ha a Samsung számításai bejönnek, akkor a mobil PC-k piacán is előbbre léphet.
Az IDC előrejelzése szerint a hazai PC-piac idén mérsékelt csökkenés elé néz, az asztali gépek kategóriájában ez 10 százalék körüli lehet, amit a szinten maradó mobil PC-eladások valamelyest ellensúlyozni fognak. Nagyobb változás jövőre sem várható, a PC-piac 2015-től térhet majd vissza egy közepesen erős, egy számjegyű bővüléshez.
A táblagépek piacán az eladások 2013-ban meg fogják haladni a 220 ezres darabszámot. A robbanásszerű növekedésen már túl vagyunk, a tabletpiacon idén és jövőre mintegy 30 százalékos, majd az azt követő két évben 15-20 százalékos növekedés várható.