Iparági szakértőket és cégvezetőket kérdezett meg amerikai testvérlapunk, a CIO.com munkatársa, Mary K. Pratt az üzletiintelligencia-eszközök működéséről, valamint a technológia értékeiről, önkiszolgálóvá válásáról és jövőjéről. Cikke alapján foglaljuk össze e döntéstámogató módszer jellemzőit.
Mindenekelőtt szögezzük le, hogy az üzleti intelligencia nem azt mondja meg, mit kell tennünk, hanem azt írja le, mi történt a múltban és mi a jelenlegi helyzet, ezért nem tévesztendő össze az üzleti analitikával - hangsúlyozza Michael F. Gorman, a University of Dayton professzora. Az utóbbi ugyanis technológiával támogatott folyamat, melynek során szoftveres elemzéssel próbálják előre jelezni, mi fog történni (prediktív analitika), avagy mi történhet bizonyos feltételek megvalósulása esetén (preskriptív analitika).
Bár az üzleti intelligencia nem mondja meg a döntéshozóknak, mit kell tenniük, illetve mi történhet, ha egy meghatározott utat követnek, a technológia nem csupán jelentések generálására használható, hanem az adatok elemzésének olyan módját kínálja, amely rávilágít a trendekre és a mélyebb üzleti összefüggésekre.
Az üzleti életben sokaknak van szükségük adatokra munkájuk hatékonyságának javításához, mondja Chris Hagans, a BI-tanácsadással foglalkozó WCI Consulting alelnöke. Ő arra hívja fel a figyelmet, hogy az üzletiintelligencia-eszközök megkönnyítik a döntéshozatalhoz szükséges adatok felkutatását, összegyűjtését és lekérdezését. Amennyiben az adott vállalat hatékonyabban kívánja menedzselni ellátási láncát, olyan BI-funkciókra van szüksége, amelyek segítenek meghatározni, hol vannak a késleltetések, miképpen lehetne optimalizálni a szállításokat.
Manapság a vállalatok számos megbízható gyártó megoldásai közül választhatnak: a Gartner piackutatói közel kéttucatnyi BI- és analitikai termékeket szállító vállalatot sorolnak fel a 2017-es Magic Quadrant jelentésben, a Microsoftot, a Qliket és a Tableau-t minősítve vezetőnek. A szervezetek többféle szempont - például vállalatméret, folyamataik komplexitása vagy a már használt technológiák (IBM, Oracle, SAS, SAP) - alapján választhatnak üzletiintelligencia-platformot.
Így működik
Korábban főként informatikusok használták az üzletiintelligencia-alkalmazásokat, mára azonban ezek az eszközök intuitívabbakká és könnyebben kezelhetőkké váltak, így jelentősen kiterjedt a felhasználók köre. Cindi Howson, a Gartner kutatási alelnöke az üzleti intelligencia két típusát különbözteti meg. Az egyik a hagyományos vagy klasszikus üzleti intelligencia, amelynél informatikusok házon belüli tranzakciós adatokból generálnak jelentéseket. A másik a modern üzleti intelligencia, amelynél üzleti felhasználók agilis, intuitív rendszerek segítségével végeznek gyors adatelemzéseket. Howson szerint a szervezetek a klasszikus üzleti intelligenciát részesítik előnyben olyan (szabályozó hatóságoknak szánt és pénzügyi) jelentések készítésekor, amelyeknél a pontosság elsődleges fontosságú, és amelyeknél a felhasznált adatkészletek szabványosak. A modern üzletiintelligencia-eszközöket pedig akkor használják, amikor az üzleti döntéshozóknak a gyors reagálás érdekében azonnali elemzésekre van szükségük, és a százszázalékos pontosság nem elsődleges szempont.
Bár a stratégiai döntéshozatalhoz alapvető fontosságúak a megbízható üzletiintelligencia-eszközök, sok szervezet nem képes hatékony BI-stratégiát kialakítani a gyenge adatkezelési gyakorlat, taktikai hibák és más hiányosságok miatt.
Az üzleti intelligencia értékei
A szoftvergyártók úgy reagálnak a vállalatok igényeire - klasszikus és modern, leíró és prediktív üzleti intelligencia -, hogy kibővítik termékeik funkcionalitását, véli Howson. Szerinte ugyanakkor az IT-részlegnek továbbra is meghatározó szerep jut az üzletiintelligencia-eszközök üzemeltetésében, még olyan szervezeteknél is, ahol az üzleti felhasználók rendelkezésére állnak önkiszolgáló típusú BI-rendszerek. Az informatikusok feladata az előírások kialakítása és betartatása, a kormányzás, az elemzésekhez felhasznált adatok rendelkezésre bocsátása, valamint a rendszerek felügyelete és működtetése.
Habár manapság a legnagyobb felhajtás a big data, a fejlett analitikai, a mesterségesintelligencia- és a gépi tanulási technológiákat övezi, az üzleti intelligencia még mindig több okból alapvető fontosságú terület. Először is sok szervezetnek továbbra is komoly nehézséget okoz az üzletiintelligencia-eszközök képességeinek teljes mértékben történő kihasználása. Gorman szerint ennek következményeként a legtöbb vállalat csak szórványosan használ üzletiintelligencia-eszközöket, nem vezetett még be az egész szervezetre kiterjedő platformot. Ezek a vállalatok BI-eszközeik finomhangolásával és azok képességeinek maximalizálásával vannak elfoglalva, és várhatóan csak később fognak használatba venni fejlettebb analitikai eszközöket.
A szakember úgy véli, ez az egyik oka annak, hogy az üzletiintelligencia-eszközök piaca még mindig növekedésben van. Global Business Intelligence Market 2016-2020 című, 2016 januárjában közzétett jelentésében a technológiai kutatással és tanácsadással foglalkozó Technavio cég azt jósolta, hogy a globális BI-piac éves növekedési üteme 2020-ig meghaladja majd az évenkénti 10 százalékot. A növekedést ösztönző legfontosabb tényezők közé az adatelemzés és a felhőalapú üzleti intelligencia terjedését sorolta a kutatás.
Másodszor a szervezeteknek továbbra is szükségük van a múltbeli események és a jelenlegi állapotok pontos megértésére. Ez az oka annak, hogy bár a vállalatok egyre kiterjedtebben használják a fejlett analitikai eszközöket a jövő előrejelzésére, továbbra is invesztálnak BI-technológiákba. Howson szerint mindkettőre szükségük van, hiszen tudni akarják, mi történik. Mit sem ér ugyanis a jövő előrejelzése, ha nem tudjuk, jelenleg milyen folyamatok zajlanak.
A szervezeteknek a fejlettebb analitikai rendszerekkel készített elemzések validálásához is szükségük lesz az üzletiintelligencia-eszközökre. Kockázatot jelent, ha az elemzések ellenőrzése nélkül emeljük az árakat, vagy növeljük a leltárkészletet, teljes mértékben megbízva az üzleti analitikai eszközökben, mondja Gorman, aki szerint mindenképpen szükség van a biztonsági ellenőrzésre, amelyre kiválóan alkalmasak a BI-eszközök.
A jövő
A Gartner a felforgató technológiák harmadik hullámát véli felfedezni a horizonton, amelyet a piackutató cég kibővített analitikának (augmented analytics) nevezett el, és amelynek eszközei beépítve tartalmazzák a gépi tanulási funkciót. Howson szerint a kibővített analitika kombinálja majd az üzleti intelligenciát és az analitikát, és nagyon okos lesz.
Az új típusú szoftverplatformokban minden funkció önmagában is erőteljesebb és sokkal értékesebb lesz az üzleti felhasználók számára, vélekedik Gorman. Valaki megtekintheti a tavalyi eladásokról készült jelentést - ez üzletiintelligencia-funkció -, de kaphat előrejelzést a következő év eladásairól is - ez üzleti analitikai szolgáltatás -, majd kérhet "mi lenne, ha" típusú elemzést: mi történne, ha X helyett Y-t csinálnánk? Vagyis a szoftvergyártók olyan alkalmazások fejlesztésére térnek át, amelyek mindezeket a funkciókat egyetlen termékben tartalmazzák. Nem kell majd több platformot használnia annak, aki ezeket a funkciókat igényli a munkájához. Az új rendszerek értékesebb ajánlásokat kínálnak, hatékonyabbá és pontosabbá teszik a döntéshozókat. És bár az üzleti intelligencia értékes technológia marad önmagában is, Howson szerint a szervezetek csak akkor maradhatnak versenyképesek, ha a fejlett analitikát is felveszik eszköztárukba, és nem csak BI-technológiákat használnak.