A mikrovállalkozásnak számító Hestia Tűztánc - mely tűzzsonglőr szolgáltatásokkal foglalkozó ügynökség - is sikeresen állt át az elmúlt évben a marketingautomatizációra, mindezt mesterséges intelligencia rendszerekre alapozva.
Amikor az ember kint jár egy rendezvényen, és esetlegesen arra merészkedik a gondolata, hogy a rendezvényszolgáltatók iparága mennyire is IT-alapokra helyezett, akkor nem sokan tennék le voksukat az automatizált marketing eszközök mellett. Még kevésbé gondolunk a mesterséges intelligencia alkalmazására egy magyarországi kis falu programjának átolvasásakor. Pedig korunkra már nem elérhetetlenek a kkv-kat támogató szoftveres megoldások a marketing területén sem, amelyről nemrég írtunk itt is. Minél kisebb egy vállalkozás, annál kevésbé nézzük ki a működéséből a mesterséges intelligencia használatát. Aminek valljuk be, hogy van reális alapja más vállalati erőforrások szokása alapján. Miért is használna ennyire bonyolult és grandiózus megoldást egy pár fős vállalkozás? A cikkünkben megszólított cég válasza erre pontosan az, hogy azért, mert csak pár fős a cég, tehát szükség van a további tudás bevonásra, a bármilyen formájú segítségre az ilyen vállalkozásokban.
Erre a látásmódra jó példa a Hestia Tűztánc, amely mikrovállalkozásként működik, azaz nagyon kis számú dolgozóval rendelkezik, alacsony árbevétellel. A COVID19 okozta rendezvénytilalom alatt "felszabadult" időszakban állt át fokozatosan, a mesterséges intelligencia támogatású marketing tevékenységre. "Ennek oka az, hogy szezonális a szolgáltatás jellege, mivel leginkább májustól októberig kérik az ilyen látvány-előadásokat a kültéri rendezvényekre, mint a tűzzsonglőr show műsorok. Így nem rendelkezik a vállalkozás egy éven keresztüli, arányosan eloszló megrendeléssel, hanem egyetlen, összefüggő időszakban történik a szolgáltatási időszak teljesítése. A megrendelői roham pedig pár fős adminisztrációval nem szolgálható ki teljes mértékben, főleg nem minőségi módon, úgy mint a teljes értékű tájékoztatás, a gyors válaszadási képesség, az egyedi vásárlói állapot szerinti megszólítás és információ nyújtás. Így egy új, igazán intelligens kolléga utána kellett nyúlnunk" - mesélte a Computerworldnek Szűcs György, a Hestia Tűztánc marketing menedzsere.
Fotó: Beviz Tamás , Helyszín: John Bull Pub Szeged
A vállalkozás elsősorban a marketingcsatornák menedzselésében és a kommunikációban veszi használt a mesterséges intelligenciának, mint például közösségi média posztok közzétételének módja, ideje, illetve a különböző platformok szerinti A/B reklámok tesztelése. "Nagyon sokat tanultunk a kezdetektől fogva abból, hogy a B2B piacon a felhasználói szegmentációt mennyire más módon végzi a mesterséges intelligencia ahhoz képest, ahogy mi csináltuk az előző években. Régebben egy tanulmányokra és a múltbéli tapasztalatokra alapozott szelektálást végeztünk. Viszont a mesterséges intelligencia valós időben végzi a szegmentálást, mi pedig eleinte a hibázástól való félelmünkben, mostanában pedig mint egy tanítót figyeljük." Tehát valós idejű adat elemzés és az erre alapozott automatizált ügyfélszegmentáció, ami nagy változást hozott a vállalkozás mindennapjaiba. Az ennek megfelelő tartalomtovábbítás a felhasználók felé már szintén a vállalkozás működésének részét képezi.
Szűcs György lapunknak elmondta, hogy már maga az is nagy megkönnyebbülés volt, hogy ezeket a feladatokat nem a vállalkozás munkatársainak kell megtenniük, hosszas elemzéseket követően. Mindazonáltal, az is beigazolódni látszik, amire szintúgy számítottak, amikor a rendszereik modernizálása mellett döntöttek: további olyan értékes folyamatok is bele kerültek a cég működésébe, amit akár nem egy, hanem több új (illetve ilyen területen nagyon képzett) munkatársak alkalmazásával tudtak volna csak elérni. Természetesen, amennyiben lett volna keretük ilyen munkatárs(ak) hosszú távú megfizetésére.
Forrás: Hestia Tűztánc
Ám, nem mindenek felett dicsőíthető a mesterséges intelligencia vezérelte marketing alkalmazása. Az első számú feladat a vállalatnál az volt, hogy rengeteg adatot kellett hosszú időn keresztül gyűjteni, ameddig a tanuló algoritmus megértette a vállalkozás igényeit és környezetét. Ez pedig több hónapba is került volna, viszont a vállalkozás kizárólag nyári megrendelési ciklusai miatt több mint egy évet vett igénybe. "Ez még rizikós vállalásnak is mondható, hiszen egy, nem teljes értékű adatfolyam jutott a birtokunkba. Ne felejtsük el ugyanis, hogy a teljes rendezvénylezárások a tavalyi évben a COVID19 alatt, majd az enyhe feloldás, nem éppen a legjobb alapot adta az adat-vezérelt marketing rendszereinknek. Viszont, mivel már elkezdtük az átépítéseket, gyors döntést kellett hoznunk, hogy maradunk-e a régi működésnél, és a változtatásokat felfüggesztjük, vagy esetleg pénzt és energiát fordítunk a biztos átállásra várva, ami akár még 2-3 évig is eltarthat. Végül úgy voltunk vele, hogy ha nem lesz eredményes egy éven keresztül sem a dolog, visszaváltani a régi módszerekre már nem olyan költséges, csak a lelkünkben okozott volna kisebb vereségérzést" - vallotta be Szűcs György. De a mutatók már egy hónap után azt a biztos eredményt hozták, hogy megérte a váltás, és még inkább meg fogja érni ezen az úton maradni.
További nehézségeket okozott, hogy az adatvezérelt marketing teljesen más hozzáállást vár el, nemcsak a vállalkozások marketing döntéshozójától, hanem az egész vállalkozás munkavállalói oldalától. A belső kultúrát alapjaiban forgatja fel az adatokra bízott működés, amely jogosan okoz nehézségeket a vállalkozás egész személyzetének a munkamoráljában, lelki világában.
Fotó: Beviz Tamás , Helyszín: John Bull Pub Szeged
Mindazonáltal, a tűzzsonglőr ügynökségnek eszébe sem jutott volna ilyen szintű változtatást eszközölni a vállalkozás teljes működésében, ha a tulajdonos Szűcs György, és egyben marketing menedzser nem specializálódott volna a mester szintű egyetemi képzésében pont az adatvezérelt marketingre. Saját nézőpontjuk szerint ilyen megoldásokat annak nagy léptéke miatt, magától nagyon nehezen fog meglépni egy hozzájuk hasonló méretű mikrovállalkozás. Ezért pedig senki sem hibáztathatja őket! Akinek nincs magasszintű rálátása a modern marketingmegoldásokra, az nem fogja merni veszélyeztetni addigi működését, csak ha nagyon bevállalós, vagy ha muszáj változtatnia. A marketingtanácsadók - amennyiben ilyen szolgáltatást egyáltalán igénybe vesz egy apróbb vállalkozás - pedig nehezen fogják meggyőzni a cég döntéshozóit, hogy hosszú távon mennyire hasznos megoldás is a mesterséges intelligencia támogatása a vállalati döntéshozatalon túl, egyéb feladatok elvégzésre is. Ehhez ugyanis olyan változtatásokra lesz szükség, ami 30-50 évvel ezelőtt majdhogynem őrült vezetői döntésnek tűntek volna. Nehéz helyzetben tartja ismét ez az ördögi kör a munkaerőhiányban szenvedő vállalkozásokat, hiszen pont az erőforráshiányt oldaná meg náluk az automatizáció. Ráadásul, egy több hónapos, az eddigiekhez képest is jóval leterheltebb időszakot hozna el az átállás az egész vállalat számára, amit pedig még akarás mellett is nehezen tudnak megoldani a vállalkozások finanszírozási lehetőségeik miatt.
"Szerencsés helyzetben vagyunk, hogy ennek a területnek a tanulmányozása volt a hobbim is, és az egyetemi szakterületem is" - vallotta be Szűcs.
Az a probléma az ilyen újítások széleskörű alkalmazása előtt, hogy megszoktuk az előző században azt, hogy a legtöbb technológiát és innovációt a nagyvállalkozások képesek csak elsőként alkalmazni. Majd amikor már teljesen kicsikarták azt, vagy unalmassá tették azt a technológiát, a kisebbek is hozzáférhettek. Viszont az internet korában ez már nem így van!
Az ilyen mesterséges intelligencia támogatású megoldásokat kínáló szolgáltatók a piachoz alkalmazkodtak, hiszen nekik is érdekük a minél több ügyfél. Tehát egyszerre ajánlanak hatalmas csomagokat nagyobb cégeknek, és egyszerűbb, könnyebben kezelhető megoldásokat a kisebb vállalatok számára is. Természetesen, különböző árfekvésben, hogy mindenki képes legyen finanszírozni a saját súlyának megfelelő megoldásokat, vagyis megtérüljön számára annak az alkalmazása. Így hát érdemes körül nézni a piacon, hiszen amúgy is ennek az ideje érkezik el az üzleti világban.
A Hestia Tűztánc bizakodva áll az idei év elé, hiszen - ha minden igaz - egy teljes értékű szezonnak nézhetnek elébe, és igazán meg tudja mutatni a marketing automatizáció számukra is, hogy mire képes. Mivel az előző év fél szezonjával is növekedést ért el a vállalkozás, már biztosak abban, hogy jó döntést hoztak, a jövő felé pedig még bizakodóbban tekintenek.
Forrás: Hestia Tűztánc