Noha az okostelefonok, tabletek szinte robbanásszerűen terjednek napjainkban, és bennük kivétel nélkül memóriaalapú adattárolókra van szükség, utóbbiakból még sincs hiány, sőt. A NAND flash memóriából túltermelés alakult ki, ami a készletek felhalmozódásához vezetett, valamint túlkínálathoz, azon keresztül pedig az egy egységre jutó termelői haszon csökkenéséhez. A helyzet annyira súlyos, hogy a Toshiba nemrég kénytelen volt bejelenteni: vissza kellett fognia gyártási ütemét.
Az IHS iSuppli adatai szerint a NAND flash piaca az első negyedévben leginkább az alacsony árak miatt volt gyenge: miközben szerte az iparban készleteket halmoztak fel az érintettek, a konzumer érdeklődés, a karácsonyi bevásárlási időszak után szokásosan alacsony volt. Ez vezetett oda, hogy a Toshiba a második negyedév elejének tapasztalatait látva úgy döntött, mintegy 30 százalékkal visszavágja termelését. A Mie prefektúrában található Jokkaicsi gyárban (Yokkaichi Operation plant), mely a NAND flash termelésért felel, vezetett be korlátozásokat.
Nem ez volt az első lépése a vállalatnak: a japánok már júniusban igyekeztek elejét venni a további, nem kívánt áresésnek. A kiskereskedelmi piac irányába történő szállításokat már akkor mérsékelte a vállalat, ám ez nem volt elég. Annak érdekében, hogy ne a raktárra termeljenek, döntött a fent említett termelés-korlátozás mellett a Toshiba. Azt mindazonáltal megjegyezte a cég egyik szóvivője, hogy az előrejelzések szerint a PC-k és okostelefonok iránti igény várhatóan nőni fog az iskolakezdési időszakban, vagyis a július-szeptember közötti negyedévben további finomhangolásra lesz szükség a termelést illetően. Ez azt véli sejtetni, hogy ideiglenesen, inkább csak a nyár közepére vettek vissza a tempóból a Toshiba NAND flash gyárában.
Piaci körkép
A Toshiba a Samsung után - árbevétel tekintetében - a második legnagyobb szereplője a NAND flash memória piacnak, állítja az IHS iSuppli. A piackutató cég elemzése szerint ráadásul egyre jobban felzárkózik a dél-koreai óriáshoz. Jól jelzi ezt a trendet, hogy miközben a teljes piac 1 százalékos bevételesést volt kénytelen elkönyvelni a 2012-es év első negyedében, addig a Toshiba ugyanezen időszak alatt 19 százalékos növekedésről számolhatott be. Egyedüliként, mivel a többi piaci szereplő mind visszaesésről, többségük kétszámjegyű csökkenésről adott hírt.