Mára a Taxify félmillió sofőrrel negyvennél több európai és afrikai városban van jelen, és tízmilliónál több utast szállít évente. A Tallinból indult cég értéke nagyjából egymilliárd dollárra tehető. A Daimlertől kapott legutóbbi, 175 millió dollár értékű tőkebevonást a cég az utazásmegosztó szolgáltatás technológiai fejlesztésére fordítja azzal az ambícióval, hogy megvalósítsa a városi közlekedés legjobb alternatíváját. Budapesten több mint 600 sofőr dolgozik a Taxify flottájában, amelynek legújabb gyöngyszemei teljesen elektronikus hajtású, 30 perc töltéssel 250 kilométer körüli hatótávolságú Hyundaiok.
Computerworld: Egyedül fejlesztette ki a Taxify alapját képező mobilalkalmazást?
Markus Villig: Kezdetben lényegében egyedül dolgoztam rajta, de ma már természetesen ötven-hatvanfős fejlesztőgárda ügyködik a technológia további fejlesztésén. Sokan észre sem veszik, milyen komplex rendszer működik a háttérben, amely az autó kiválasztásától kezdve okostelefonon kapcsolja össze az utast a sofőrrel. Noha a felhasználói felület nem sokat változott, a szolgáltatások lényegesen bővültek. Megújult az utasokat sofőrökhöz rendelő rendszer, változtak az utak megtételéhez szükséges idő vagy a tarifa számításának algoritmusai, miközben javult a hatékonyság, és lejjebb tudtuk vinni az árakat is.
Markus Villig alapító-tulajdonos, Taxify
CW: Talán a legismertebb és a leginkább üldözött autómegosztó szolgáltatás az Uberé. Hogyan írná le az Uber és a Taxify üzleti modellje közötti különbséget?
Markus Villig: Mindenekelőtt az ügyfélközpontú szemléletet emelem ki. A sofőrök elégedettsége elengedhetetlen a magas színvonalú szolgáltatás érdekében, ezért a jó kereset mellett különféle bónuszokkal motiváljuk őket. Emellett rugalmasak vagyunk, és alkalmazkodunk a helyi igényekhez, Magyarországon például a taxivállalatokra vonatkozó szabályokhoz is.
CW: A fejlett országokban a családok többségénél legalább egy autó van, ami a csúcsforgalom óráiban komoly dugókhoz vezet. Muszáj mindenkinek autót tartania? Milyen jövőt lát maga előtt?
MV: A legtöbb ember azért tart autót, mert a tömegközlekedést nem találja elég gyorsnak, megbízhatónak és kényelmesnek. A technológia azonban lehetővé teszi, hogy perceken belül, vagy amikor éppen szükséges, fuvarhoz jussunk. Ezért egyre kevésbé létszükséglet a családi autó, és a fiatalok között egyre jellemzőbb, hogy sem autót, sem jogosítványt nem akarnak szerezni, helyette utazásmegosztó szolgáltatásokat vesznek igénybe.
CW: Az autonóm és a hálózatba kapcsolt járművek megoldást jelenthetnek a dugókra?
MV: Biztos vagyok benne. A közlekedési dugók elsősorban a szakadozott, hernyószerűen mozgó autóforgalom és a figyelmetlen, baleseteket okozó sofőrök miatt alakulnak ki. Százszázalékosan megbízható, nem hibázó önvezető járművekkel jelentősen gyorsítható volna a közlekedés, megszüntethetők volnának a forgalmi dugók. Szerintem a technikai fejlődés már öt-tíz éven belül éreztetni fogja a hatását e tekintetben.
CW: A digitális átalakulás miatt az embereknek új technológiákkal kell megismerkedniük. Ön szerint társadalmi szempontból készen állunk az átállásra?
MV: Tíz-tizenöt évvel ezelőtt a digitális technológia még nem ivódott be olyan mélyen a különféle iparágakba, mint ma. Mára a mezőgazdaság, a gyógyszergyártás, a nehézipar vagy akár a jog sem lehet meg szoftverek és technológia nélkül. Azt hiszem, a legtöbben észre sem veszik, milyen gyorsan történik mindez. Tíz éve még senki sem gondolta volna, hogy a Taxifyhoz hasonló vállalatok milliárdos értékre tehetnek szert.
CW: Elképzelhető, hogy a Taxify rendszerét szolgáló mobilalkalmazást más taxitársaságoknak is a rendelkezésére bocsátja vagy eladja?
MV: Tapasztalataink szerint a taxivállalatok sok városban olyanok, mint a dinoszauruszok. Nem kérnek az újításokból, nem akarnak változásokat. Számunkra lényegesen egyszerűbbnek tűnik mindenhol az alapoktól kezdve építkezni, sofőröket toborozni, megfelelni az ügyfelek igényeinek, mint működő vállalkozásokkal társulni.
CW: Milyen terveket tartogat a jövőre nézve?
MV: Maradunk az alaptevékenységeinknél, hiszen egyre többen mondanak le az autóbirtoklásról, de látunk fantáziát a teleautó-szolgáltatásokban, amikor több utas osztozik ugyanazon a fuvaron, az e-kerékpár- és robogómegosztásban, vagy bármilyen városi közlekedési eszköz közösségi hasznosításában. A terv az, hogy amikor valaki megnyitja a Taxify alkalmazást, több eszköz és lehetőség között válogathasson, és az applikáció kínálja fel, melyik lenne az adott útvonalon a legkényelmesebb.