A két említett marketingelemző céget megelőzve már nyáron megjelentette a márkákról szóló „Brandz" toplistáját a piac harmadik nagy szereplője, a Millward Brown. Júliusban még némi meglepetést okozott, hogy a lista első három helyén informatikai cég áll: Apple, Google, IBM. Sőt ezek a társaságok alkotják a 100 milliárd dollárosok szűk elitklubját. A Millward Brown ugyanis legalább ennyire taksálta e brandek piaci értékét. Az Apple 84 százalékkal növelte márkaértékét az előző évhez képest, ráadásul a piaci kapitalizációban is örök versenytársa, a Microsoft elé került. A legnagyobb fejlődést - tán mondani sem kell - a listába először bekerülő Facebook érte el, amely rögtön a 35-ik helyen landolt.
A világ legértékesebb márkái a három listában
Az Interbrand szerint a pezsgő informatikai iparban már a jelenleg is igen fontosak, de a jövőre nézve döntően maghatározóak lesznek a számítási felhők és felhasználóik. A Facebook éves látogatói száma máris meghaladta a félmilliárdot, a hatalmas kínai online szolgáltatás, a Tencent/QQ már több mint 600 millió regisztrált felhasználót tart nyilván, a Google-ról nem is beszélve, amely a Chrome operációs rendszerrel fontos pozíciót tölt be a cloud computing piacán. Ezek a fejlesztések azért különösen figyelemreméltóak, mert a felhasználók az életük, tevékenységük megszervezése, vagy személyes információik, élményeik, fotóik, zenéik megosztása révén magánéletük fontos részévé teszik a technológiát. Az üzleti folyamatok olyan gyorsan alakulnak át ebben a világban, hogy a tinédzser korukat taposó cégek - az Amazon vagy a Google - egészen szakállasnak tűnnek az olyan új üzleti modelleket létrehozó vállalkozások mellett, mint a Facebook vagy a játékok köré közösséget szervező Zynga.
Nem a technológia változott meg - az már alapvetően megvolt -, hanem az, amit az emberek ezzel kezdeni akarnak és tudnak a technológia kiterjesztése miatt. Ma szinte minden a technológia körül forog. Ezért azoknak a cégeknek emelkedik gyorsan a márkaértéke, amelyek képesek alkalmazkodni az igényekhez és új felhasználói utakat nyitni. Ez azonban még a technológiai iparban sem mindegyik vállalkozásnak sikerül minden évben.
A Brand Finance elemzése szerint csak ebben az évben a globális gazdasági válság hatására 6300 milliárd dollárral csökkent az immateriális javak (köztük a brandek) értéke. Így az sem csoda, ha a cég toplistájában szereplő cégek márkaértéke is 2 százalékkal visszaesett az egy évvel korábbiakhoz képest. Az elektronikai iparban azonban 12 százalékkal, míg az internet- és szoftverágazatban 2 százalékkal nőtt ez az érték.