A reklámok és az eladások közötti összefüggés már az ókorban is ismert volt, még ha nem is a manapság tapasztalt szintű tudatossággal használták a lehetőségeket. A bolt, műhely utcafrontjára kiakasztott patkó, söröskorsó és egyéb kellék mind azt jelezte már távolról az érkezőnek, hogy a helyszínen milyen szolgáltatásokat vehet igénye, termékeket vásárolhat. Ez az alapelv nem változott meg a 21. században sem, ugyanakkor a körítés lényegesen átalakult. Habár az offline világ reklámfelületeire még mindig szükség van, a jövő egyértelműen az e-kereskedelmi és marketingmegoldásoké.
A trend már napjainkban, sőt, az elmúlt évtizedben is jól kivehetővé vált. Ez a változás természetesen nem ment zökkenők nélkül, számos vargabetűt és kanyart írt le, amíg megérkeztünk oda, ahol ma tartunk. És bízvást állíthatjuk, hogy a fejlődés nem állt le, újabb tíz év múlva bizonyára egészen más eszközöket fognak majd a kereskedők és a hirdetők alkalmazni.
Ahhoz, hogy hatásos marketingkampányt és ennek következtében felpörgő eladásokat produkáljon egy cég, természetesen nem elég egy jó reklámötlet. Komoly, külső szemlélő számára talán száraznak is tűnő „tudomány" áll a vevők elérése mögött, mely gyakran inkább összefüggések elemzésére, adatok analizálására támaszkodik, mintsem olyan húzásokra, mint az ismert holland sörgyártó 2009. októberi akciójára. Ugyanakkor ennek is megvan a helye a marketing eszköztárában (a Heineken akciója során focirajongókat vettek rá egy unalmasnak tűnő koncerten való részvételre, mely végül egy óriásvásznú, élő meccsközvetítésbe torkollott - a résztvevők nagy örömére).
Rengeteg múlik azon, hogy meg sikerül-e szólítani az ügyfeleket, különösen azokat, akikről már adatokkal rendelkezik a vállalat. Ehhez számos eszköz létezik, az egészen kicsi fejlesztésektől a nagyobbakig, köztük olyan óriások megoldásáig, mint a Microsoft. A redmondi szoftverfejlesztő Microsoft Dynamics CRM terméke ügyfélkapcsolat-kezelő alkalmazás, mely kifejezetten a sales, a marketing és a helpdesk feladatok elősegítésének céljából született meg. A program szerver-kliens alapon működik; voltaképp egy IIS-alapú webes alkalmazásról van szó, amely kliens oldalról böngészőn vagy a vállalat saját e-mailkezelő szoftverébe, a Microsoft Outlookba beépülő plug-in vékonykliens révén használható.
De miért is érdemes CRM megoldást alkalmazni? Függetlenül a Microsofttól, egy ilyen eszköz jelentősen csökkentheti az ügyfelek elérésével, kapcsolattartással összefüggő költségeket, ugyanakkor döntéstámogató funkcionalitással is bír. Használatával könnyebbé válik az ügyfél figyelmének felhívása, például az adott termék iránt érdeklődők árkedvezménnyel vagy más akcióval való vásárlásra ösztönzése.
Léteznek természetesen az adott piacot már csak helyi jellegükből adódóan is jobban figyelembe vevő megoldások. Számos hazai szolgáltatás kínál támogató eszközöket az e-kereskedelem és a marketing tekintetében, ilyen például a gödöllői NetGo Kft. NetCustomer terméke. A szoftver használatával megoldódik az ügyfelek és a hozzájuk kapcsolódó hivatalos dokumentumok nyilvántartásának és tárolásának problémája, rögzíteni lehet az ügyfelekhez kapcsolódó kommunikációs eseményeket, folyamatokat. A NetCustomer emellett segíti a munkatársak és az ügyfelek közötti jobb kommunikáció kialakítását; akár több ezer ügyfelet, és hozzájuk kapcsolódó eseményt képes nyilvántartani.
A rendszerrel hatékonyan szétosztható a rendelkezésre álló munkaerő. Az ügyfelekhez események rendelhetők, amelyek az ügyféltörténetről tartalmaznak adatokat. Mivel a szoftver webalapú, a Microsoft megoldásával analóg módon vékonykliens technológiára alapul. A telepítést nem igénylő szolgáltatás böngészőn keresztül éri el a NetGo szerverén tárolt adatbázisát.
A NetCustomerhez kapcsolódóan kínálja online hirdetésszervező modulját a gödöllői vállalat, melynek fő funkciója, hogy segítse olyan cégek munkáját, akik online hirdetések menedzselésével foglalkoznak. Lekérdezések segítségével teljes kép alkotható a folyamatban lévő, és lezárt kampányokról, azok értékéről, a döntéshozó megismerheti, hogy a kívánt időpontban hol, milyen hirdetések futnak.
Élet a CRM-en túl
Természetesen nem csak az ügyfélkapcsolati eszközök támogathatják hatékonyan az értékesítést és a marketinget. Igen hasznosnak bizonyulhat egy webanalitikai megoldás, mely jó képet adhat a vizsgált weboldal, weboldalak látogatottsági adatairól. Használatával kideríthető, mely oldalakat milyen időszakokban és mely régiókból érkezők látogatják, ami segíthet optimalizálni a leendő ügyfelek elérését. Az online piacterekről érkező látogatók felmérésével számszerűsíthető a külső megjelenési felületek hatékonysága, amivel igazolhatóvá vagy cáfolhatóvá válik az adott vállalkozás számára az olyan felületeken való megjelenés, mint például a harmadik fél által működtetett termékgyűjtő weboldalak.
Az elmúlt egy-két évben ezek a külső megjelenési lehetőségek is alaposan átalakultak. Gondoljunk például a közösségi hálózatokra, ahol nem is feltétlenül kell hirdetőként jelen lenni ahhoz, hogy egy adott termék vagy szolgáltatás népszerűvé váljon. Sok ügyfél elérését teszi lehetővé egy jól összerakott gerillakampány, melynek során a hirdetés megfelelő tálalás esetén elhiteti a fogyasztóval, hogy elsősorban nem reklámot néz, hanem szórakoztató tartalmat. Amennyiben ezt sikerül elérni, akkor nagy valószínűséggel saját maga fogja továbbosztani azt (megspórolva a vállalat számára a marketingköltségeket). Ehhez köthetően igen sikeres kampányokat tudhat maga mögött a fent már említett Heineken vagy az Old Spice, melyek egy adott helyzetben túlléptek a hagyományos marketingeszközök használatán, és a (közösségi) média figyelmét költséghatékony módon irányították magukra.
Még Magyarországon is egyre inkább trendszerűvé kezd válni a helyalapú marketingmegoldások terjedése, a Foursquare-ben rejlő lehetőségek kihasználása. Azon ügyfelek egy része, akik nem érhetők el bannerekkel, direktmarketing eszközökkel, kvázi „láthatatlanok" a hagyományos-digitális hirdetési piac számára, megfogható olyan újdonságokkal, mint a helyalapú közösségi szolgáltatások, mint a fent említett vagy a Facebook Places. Ennél is nagyobb változást hozhatnak az úgynevezett augmented reality, azaz kiterjesztett valóság szolgáltatások, melyek a mobiltelefon kamerája és képernyője révén az egyébként átlagos utcákat tömhetik tele digitálisan információkkal, kreatív reklámokkal, a vendéget becsábító akciókkal.