A korábban kitűzött határidőhöz képest két évvel tovább, 2027 végéig támogatja Business Suite 7 üzleti szoftvereit, jelentette be az SAP februárban, ami igény szerint - és más feltételek mellett - még három évre, egészen 2030 végéig meghosszabbítható lesz. A módosítás, amelyről a szoftvercég az ügyfelekkel, felhasználói csoportokkal és partnerekkel folytatott egyeztetést követően döntött, a vállalatirányítási megoldás alapkomponenséhez, az ERP 6.0-hoz, valamint a szoftvercsomag ügyfél- és beszállítói kapcsolatokat, ellátási láncot kezelő (CRM, SRM és SCM) és más alkalmazásaihoz adott általános támogatást érinti, és a meglévő szerződési feltételek, szolgáltatási díjak mellett érvényes.
Két lehetőség közül választhatnak majd azon vállalatok, amelyek meglévő SAP szoftvereikhez 2028-ban és azon túl is szoftverkövetést kérnének. A 2030-ig igénybe vehető kiterjesztett támogatás a karbantartási alapra vetítve 2 százalékkal kerül majd többe. A kiterjesztett támogatást nem kérő vállalatok is továbbhasználhatják Business Suite 7 alkalmazásaikat, mert 2027 leteltével automatikusan átkerülnek az ügyfélspecifikus szoftver-karbantartási modellbe, amelyben az SAP és partnerköre a mindenkor érvényes díjakat számolja fel az azonosított problémák megoldásáért.
A Business Suite 7 alkalmazások általános támogatása az SAP eredeti terve szerint 2025-ben ért volna véget, ezért a határidő kitolásával további kettő plusz három év haladékot adott ügyfeleinek az S/4HANA-migrációhoz. A módosítással együtt a szoftvercég azt is bejelentette, hogy újgenerációs vállalatirányítási platformját egészen 2040-ig támogatni fogja, az biztos alapot ad az üzlet digitális átalakításához, és hosszú távon megőrzi az átállással összefüggő beruházások értékét.
Támogatás S/4HANA-átálláshoz
Kettős bejelentésével az SAP a répa és a bot módszerével tereli ügyfeleit S/4HANA platformra, fogalmazott cikkében testvérlapunk, az amerikai CIO magazin. A felhasználói csoportok körében végzett felmérésekből ítélve azonban különösebb nógatásra nincs szükségük a vállalatoknak, legalábbis ami a migrációról szóló döntés meghozatalát illeti, csupán az eredetileg kitűzött 2025-ös határidőt találták többen túl közelinek.
Az S/4HANA többek között mesterséges intelligenciára épülő folyamatautomatizálással és ennek jó gyakorlatával segíti a vállalatok digitális átalakulását, miközben utat nyit a felhőalapú és hibrid architektúrák felé, ezáltal csökkenti a házon belüli infrastruktúra összetettségét és birtoklási összköltségét. A szervezetek széles köre ismeri fel ennek értékét: világszerte több mint 13800 SAP-ügyfél már az S/4HANA platformot használja, több ezer szervezetnél pedig jelenleg zajlik a megoldás bevezetése, az intelligens vállalat építése. Az amerikai SAP-felhasználók (ASUG) csoportjában készült felmérés egyetlen vállalatot sem talált, amely ne tervezné az S/4HANA migrációt, és a német ügyfelek csoportjához (DSAG) intézett körkérdés eredménye is azt mutatja, hogy a vállalatok több mint 49 százaléka három éven belül átáll az új platformra. Utóbbi adat egyúttal tükrözi azt is, hogy sok vállalatnak ennél hosszabb időre lesz szüksége a migrációhoz.
Magyarországon nem készült hasonló felmérés, de a határidő módosítását a hazai SAP-felhasználók is kedvezően fogadták.
Pintér Szabolcs ügyvezető igazgató, SAP Hungary
- Számos ügyfelünknél már tavaly elindult a transzformációs projekt előkészítése, amit partnereinkkel közösen támogatunk - mondta lapunknak Pintér Szabolcs, az SAP Hungary ügyvezető igazgatója. - A korábbi verziókhoz adott támogatás meghosszabbításával még nagyobb szabadságot adunk a szervezeteknek, hogy igényeik szerint a legjobban időzítsék az átálláshoz kapcsolódó feladatokat. A haladéknak az itthoni vállalatok is örülnek, mindenkinek több ideje lesz a felkészülésre, az átgondolt tervezésre.
Hasznos az is, ha az S/4HANA-bevezetést vagy -migrációt tervező vállalat biztosítékot kap arra nézve, hogy hosszú távon számíthat a digitális átalakulását támogató platformra.
- Az S/4HANA 2040-ig biztosított támogatásával az SAP elkötelezte magát az ügyfelek irányában, akik így magabiztosan tervezhetik a jövőt - mondta Joshua Greenbaum, az Enterprise Applications Consulting igazgatója. - A vállalatok ugyanakkor kellő rugalmasságot is várnak ahhoz, hogy transzformációjukat körültekintően készíthessék elő, és az üzleti folyamatok, a napi működés minimális zavarása mellett vigyék keresztül. A Business Suite 7 támogatásának meghosszabbításával az SAP figyelemre méltóan elismeri, hogy az átállás üteme minden ügyfelénél más lesz, ezért a meglévő szoftvereket transzformációjukkal összhangban szükséges támogatnia, mert ez fontos tényezőként hat a vállalatok további sikerességére is.
Bejelentésével az SAP egyúttal élét vette a versenytársak, közöttük az Oracle kommunikációjában megjelenő érvelésnek, amely 2025 közelségére és az utána következő bizonytalanságra hívta fel a vállalatok figyelmét, hogy szállítócserére csábítsa őket, tette hozzá Greenbaum.
Mindezzel együtt lesznek majd olyan SAP-ügyfelek, amelyeknél 2027 is túl közeli határidőnek bizonyul, véli az elemző, mert némely vállalatnál még az SAP ERP R/2-es verziójából is futnak a kilencvenes évek elején telepített példányok.
A vállalatirányítás Oblomovai azonban ne számítsanak arra, hogy 2030 szilvesztere után is lesz majd újabb halasztás, mert az SAP a CIO magazinnak megerősítette, ez a határidő a végső. Utána nem marad más, mint az egyedi szoftverkövetés, ami nagyon rövid idő alatt nagyon drága mulatsággá válhat. Testvérlapunk a német kormányt említi példaként, amely idén 800 ezer eurót fizet a Microsoftnak, hogy 33 ezer Windows 7-en maradt számítógépére biztonsági frissítéseket kapjon.
Kapkodás helyett alapos ERP-újítás
Különösen fontos a jól tartható határidők kijelölése olyan horderejű váltáshoz, mint az S/4HANA-migráció, mert az nem a technológia, hanem az üzlet átalakításában adja a nagyobb feladatokat. Sok nagyvállalat persze ERP-rendszerek és üzleti alkalmazások különböző verzióit használja, ezért az összetett ERP-környezet modernizálása önmagában is szép kihívás. A jelentőségteljes és sikeres transzformációhoz azonban a vállalatnak sokéves üzleti folyamatait kell újraértékelnie, szabványosítania és átalakítania, hogy alkalmazkodni tudjon ügyfélkörének fejlődő igényeihez, és megfogalmaznia, milyen célokat akar elérni a gyorsan változó digitális gazdaságban. A kimenetel szempontjából döntő, hogy folyamatainak és rendszereinek újratervezéséhez a vállalat kellő időt kapjon, mert így tudja majd kiaknázni az S/4HANA minden képességét.
- Ügyfeleinknek azt tanácsoljuk, hogy a most kapott haladék ellenére ne dőljenek hátra, inkább kezdjék el azonnal a tervezést, és kiegyensúlyozott ütemben, valóban mélyrehatóan gondolják át, mit szeretnének elérni a következő években, milyen üzleti célokat tűznek maguk elé, és azok elérését milyen üzleti folyamatokkal tudnák a legjobban támogatni - mondta Pintér Szabolcs. - Az átállás az S/4HANA-ra nem az SAP által kikényszerített technikai verzióváltás, hanem egy olyan üzleti transzformációs folyamat egyik lépése, amit a technológia fejlődése tesz szükségszerűvé. Újgenerációs vállalatirányítási rendszerünk mesterséges intelligenciát, gépi tanulást, IoT- és bigdata-analitikát alkalmazó technológiai újításokat integrál, amelyek növelik az üzlet versenyképességét. Aki erre nem készíti fel vállalatát, az a lemaradást már rövidtávon is megtapasztalja.