Az IDC legfrisebb prognózisa szerint jövőre a PC-eladások 3,8 százalékos növekedésére lehet számítani a világpiacon, ami drámai csökkenés a korábban becsült 13,7 százalékhoz képest. A gazdasági válság miatt a vállalati és az otthoni felhasználók egyaránt visszaszorítják számítógép-vásárlásaikat, emiatt a gyártók közötti verseny még élesebbé válik. Ebben a helyzetben a kisebb gyártók vagy csődbe mennek, vagy felvásárolják őket a nagyobb piaci szereplők - véli az IDC.
A legutóbbi pénzügyi jelentések szerint a helyzet meglehetősen eltérő az egyes gyártók esetében. Míg a Dell lassú növekedésről számolt be a legutóbbi negyedévben, a HP és az Apple töretlen növekedést regisztráltak: az előző év azonos időszakához képest 19, illetve 21 százalékkal növelték az eladott darabszámot. A következő években az otthoni felhasználók főként notebookokat és netbookokat fognak vásárolni. Utóbbiak - az olcsó áruk miatt - a fejlődő piacokon kelnek el nagyobb számban. Érdekes módon az Egyesült Államokban a vásárlók 20 százaléka visszaváltotta a megvásárolt netbookot - a jelek szerint nem tudtak hatékony felhasználási módot találni az eszközhöz.
Az elmúlt néhány évben a dél-amerikai és a közép-európai PC-piacok fejlődtek a leggyorsabb ütemben, ám ez a következő évben lassulni fog, köszönhetően többek között a hullámzó valuta-árfolyamoknak. Nyugat-Európában a növekedés várhatóan 6 százalékos lesz 2009-ben, ami nagy visszaesés a 2008-ban várható 20 százalékos bővüléshez képest.
A hazai karácsonyi vásárlásokkal kapcsolatban érdekes adatokat hozott a Kirakat.hu és a Szonda Ipsos kutatása: az élet majdnem minden területére ható gazdasági válság ellenére sem tervezünk kevesebbet költeni idén karácsonykor. A felnőtt magyar vásárlók közel kétharmada - a tavalyi adatokhoz hasonlóan - idén is legfeljebb 30 ezer forintot költene karácsonyi ajándékokra, míg ennél nagyobb kiadással a lakosság negyede számol. A Magyarországot is érintő világgazdasági válság a hitelfelvételi kedvünkre sem lesz hatással: míg tavaly az ajándékot vásárlók 2 százaléka vett fel áruhitelt, addig idén 3 százalék tervezi később kifizetni a karácsonyi meglepetéseket.
A kutatás szerint a vásárlók 60 százaléka továbbra sem tájékozódik a karácsonyi vásárlás előtt, inkább ösztönszerűen dönt a fa alá kerülő csomagokról. Míg az internetet használók közel fele szokott tájékozódni a karácsonyi vásárlás előtt, addig az internetet nem használók csak közel harmada. Valószínűleg az előzetes információgyűjtésnek is köszönhető, hogy a neten tájékozódók jóval kisebb arányban vannak kitéve a spontán vásárlás kísértésének, és kisebb részük vásárol a karácsony előtti utolsó héten.