Évekig a világ egyik legnagyobb üzleti szoftvervállalatának magyarországi ügyvezetőjeként dolgozott. Mennyire más feladat egy magyar tulajdonban lévő gyorsan fejlődő szoftvercég vezetése?
Szerencsére más feladatot jelent, mert ha ez nem így lenne, akkor őszintén szólva, nem is váltottam volna. Az SAP-nál kilenc évet töltöttem el, de összesen 20 esztendőn át dolgoztam multinacionális cégeknél; most már szerettem volna valami egészen mást csinálni. Ez is motivált abban, hogy a Nav N Gót válasszam, ahol a korábbihoz képest fordított helyzetben vagyok. Az SAP nagy nemzetközi cégként Magyarországon értékesítette termékeit, és a hazai képviselet fő feladata is ennek támogatása volt. Itt pont fordítva van: azt kell megteremteni, hogyan tud egy magyar vállalat világszinten megjelenve megfelelő szerepet kapni a piacon, és stabil, hosszú távú pozíciót megteremteni.
A vállalati belső mechanizmusok természetesen hasonlók, és hasonló a két cég nagysága is - az SAP Hungarynál a végén 450 munkatársam volt, míg a Nav N Gónál jelenleg 250-en dolgozunk. Egyszerűen fogalmazva, én azért kellettem a Nav N Gónak, mert értek a vállalatmenedzsmenthez, nekem pedig azért kellett a Nav N Go, mert nemzetközi piacokon van lehetőség újat alkotni.
A Nav N Go a Deloitte leggyorsabban növekvő közép-kelet-európai cégeket felsorakoztató listáján tavaly a "Rising Stars" kategóriában első helyen végzett, 7838 százalékos növekedéssel. 2008-ban sikerült megtartani ezt a dinamikus bővülést; milyenek lettek a Nav N Go üzleti eredményei?
A Nav N Go két évvel ezelőtt berobbant a piacra, kvázi nulláról ugrott fel a forgalma; azonban egy ilyen növekedési ütemet nem lehet hosszabb ideig tartani, ez nem is lenne reális. Ha a jelenlegihez képest más is lett volna a piaci helyzet, akkor sem lehetett volna tovább fenntartani 2008-ban ezt a gyors növekedési ütemet, akkor is vissza kellett volna fogni a bővülést.
A cég szerencséjére - vagy szerencsétlenségére - azonban nem kellett saját magát korlátoznia, a külső körülmények megtették azt helyette. Itt több tényezőt is meg kell említeni: minden piaci szegmens, így a navigációs szoftverpiac is bizonyos fejlődési görbén megy keresztül, a terméktől és a piacoktól függően. Ha a fő piacokat, Európát és az Egyesült Államokat nézzük, akkor a nagy fellendülésen már túl vagyunk. Ha nem is telített a piac, de az első nagy lendületen már túlléptünk, és kezd laposodni a navigációs termékek életciklusgörbéje. Akinek eddig nem volt nagyon fontos a navigáció, az nem biztos, hogy fog venni ilyen eszközöket, illetve szoftvert, vagy ha venne is, ez már nem fog akkora növekedést okozni - ezek a piacok is beállnak egy bizonyos éves forgalmi szintre.
Vannak olyan piacok, mint a Távol-Kelet, Kelet-Európa vagy Dél-Amerika, ahol még egy korábbi fejlődési stádiumban tart a piac, tehát még van növekedési potenciál. Ez azonban nehezebben elérhető, hiszen nekünk is egyszerűbb Európában vagy Amerikában értékesítenünk a termékeinket, mint például a Távol-Keleten vagy Dél-Amerikában.
A termékek szintjén is különbséget kell tennünk: van a mostani PNA-s navigáció, ami gyakorlatilag mindenhol elterjedt; de nyilván vannak más fejlődési lehetőségek, mint a gépkocsikba szerelt vagy a telefonba integrált eszközök. Ezek további fejlődést biztosítanak számunkra, aminek egyrészt az az oka, hogy új technológiák jelenhetnek meg. A telefonok egyre "ügyesebbek", okosabbak lesznek, nagyobb a tárolókapacitásuk, nagyobb lesz a képernyő felbontása stb. Ehhez hasonlóan az autókba szerelt navigációs eszközök 4-5 éves fejlesztési ciklusa is lerövidülhet, ami miatt jelenleg ezek már megjelenésükkor elavultnak számítanak. Ahogy a klímaberendezés, előtte pedig az autórádió is alapfelszereléssé vált, úgy most abban bízunk, hogy az infotainment-rendszer, amely gyárilag benne lesz az autórádióban, tartalmazza majd a navigációt vagy olyan eszközt, amely a navigációt ki tudja szolgálni.
Tavaly meg kellett küzdenünk a Nav N Go által generált saját problémákkal is. Egy ilyen cégnek kezelnie kell egy ilyen gyors növekedést, ez azonban nem teljesen sikerült, akár a belső folyamatokról, akár a külső kapcsolatrendszerekről beszélünk. Ezt nyilván meg kellett tanulni. Néhány csapdába beleléptünk: voltak olyan partnereink, amelyeket elvesztettünk; egyeseket azért, mert nem sikerült velük ismét megállapodni, másokat pedig amiatt, mert esetleg tönkrementek. Mint mondtam, azért is vagyok itt, hogy segítsek a minél gyorsabb, optimálisabb átmenetben.
Hogyan érinti a navigációs szoftverpiacot a nemzetközi gazdasági válság?
A navigációs piac felfutása 2005-2007 között volt látványos, 2008-ban a legfejlettebb európai piacon már stagnálás volt tapasztalható. Sok olyan cég, amely opportunistán ugrott be a piacba - mivel jól lehetett ezzel pénzt keresni, ezért csinált saját navigációs rendszert -, az év folyamán eltűnt a kínálatból. Az a pénzügyi küszöb, amelyet át kell lépni ahhoz, hogy valaki navigációs eszközt áruljon, nagyon alacsony, olcsón meg lehet rendelni 10 ezer eszközt Kínából, amire rá lehet tenni az iGO My Way-t és meg lehet próbálkozni az eladásával. Amíg ezen komoly nyereséget lehetett realizálni, és nagy volt iránta a kereslet, addig ez működött, de ahogy csökkent a nyereségráta - ha egyáltalán tudtak valamilyen nyereséget generálni -, úgy el is tűntek ezek a vállalkozások a piacról.
Mindez azt jelenti, hogy a 2008-as év a konszolidációval telt el, bár még nincsenek végleges számaink, de a Nav N Go nagyjából hasonló árbevételt ért el, mint egy évvel előtte; a 2007-es árbevétel nagyságrendileg 9-9,5 milliárd forint volt, és ezt megközelítette a cég 2008-ban is. Ha azt nézzük, hogy az ügyfeleink körében történt egy átrendeződés, akkor ez mindenképpen pozitív eredmény. Ha csak az abszolút értékeket nézzük, akkor nyilvánvaló, hogy nem teljesen pozitív a kép, hiszen jobb lett volna két számjegyű növekedést produkálni.
A válság éreztette hatását a navigációs piacon is, egyrészt cégek mennek tönkre, másrészt vállalkozásokat vásárolnak fel. Az idei évben mindenképpen a korábbinál kevesebb szereplő marad fenn a piacon. Ez lehetőséget is ad a Nav N Gónak, hogy ha meg tudja tartani a jelenlegi pozícióját, akkor az eddigi eredményein még javíthat is. Bizonyos értelemben jobb helyzetben is vagyunk, mint más cégek, mert a gyors felfutást 2008-ban belső konszolidáció követte. Nem most kell azon gondolkoznunk, hogy a jelenlegi helyzetre hogyan fogunk reagálni, hiszen már tavaly is azzal foglalkoztunk, hogyan tudjuk a céget egy racionális működési pályára állítani.
Milyen tervekkel vág neki a cég az idei évnek? Milyen mértékben bővülhet a vállalat forgalma?
2009-ben is elsősorban magunknál kell keresnünk a "titok nyitját": nekünk kell megtalálnunk azokat az újfajta piaci megközelítéseket, amelyekkel hatékonyabban tudunk működni és szélesebb körben tudjuk a vásárlóközönséget elérni. Ennek a munkának vannak technológiai részei - a fejlesztési folyamat nem áll le, a CeBIT-en már be is fogunk jelenteni új termékeket. Nemrég elindultunk a Naviextras.com-on keresztül elérhető szolgáltatásokkal. Ez szintén egy ügyfél-kiszolgálási csatorna, másrészt egy újabb árbevétel-növelési lehetőség. Egy ilyen cégnek, mint a Nav N Go, folyamatosan innovációkkal kell előállnia, egy évben több újdonságot is be kell mutatnia.
Másrészt a nemzetközi tevékenységünket is szélesítenünk kell a saját hálózat bővítésével. Megpróbálunk olyan értékesítési csatornákat kiépíteni, amelyeket teljes egészében mi kontrollálunk, és amelyekkel el tudunk érni az előbb említett piacokra, nemcsak Kelet- és Nyugat-Európába, de Észak- és Dél-Amerikába, valamint a Távol-Keletre is. Már mind a négy régióban van képviseletünk, ezt még erősíteni kell, de ezzel is sokat lehet elérni. Alapvetően a nagy viszonteladók az ügyfeleink, őket viszont csak közvetlen kapcsolattal lehet megfelelően kiszolgálni; ezeket a kapcsolatokat kell biztosítaniuk az egyes helyszíneken megjelenő értékesítési vezetőknek.
Abban bízom, hogy 2009-ben két számjegyű növekedést tudunk elérni; az év második felétől - az új termékek bejelentését és a partneri kapcsolatok beérését követően - várok nagyobb felfutást, ami a következő években is folytatódhat.
A navigációs piac legnagyobb szereplői ma már szinte csak eszközzel együtt kínálják a szoftvereket. Várható-e, hogy a Nav N Go is változtat a közeljövőben a szoftverértékesítésre fókuszáló stratégiáján?
Pillanatnyilag ugyanaz az álláspontunk, mint ami eddig is volt, azaz nem fogunk készüléket gyártani vagy gyártatni; nem látjuk életképes üzleti modellnek, hogy beszálljunk a brandelt eszközök piacára. A mi elképzelésünk az, hogy továbbra is kiszolgáljuk azokat a gyártókat, amelyek a mi szoftverünket szeretnék a saját eszközükbe beleilleszteni. Az imént említett átalakulás miatt a nagyszámú kis gyártó helyett inkább kevesebb nagy szállítót akarunk kiszolgálni. Persze ez nem azt jelenti, hogy a kicsikkel nem állunk szóba, de jobban fogunk koncentrálni a világviszonylatban is legnagyobb gyártókra.
A nagy gyártók körében további konszolidációra számítok, a Nav N Go azt tűzte ki célul, hogy a nagy piaci szereplők mellett mindig ott legyen, akár beszállítóként is. Mivel több márkanév alatt meg tudunk jelenni, ha ügyesen csináljuk, folyamatosan az első három szállító között szerepelhet a nevünk; a Nav N Go tehát ide pozicionálja magát.
A VPOP a napokban számos hamis Nav N Go-szoftvert foglalt le több hazai boltban. Milyen arányú az illegálisan használt iGO-példányok száma, és mekkora kárt okoznak ezzel a cégnek?
Sajnos ránk is igaz, mint számos más szoftvercégre, hogy a legnagyobb árbevétel-növekedést azzal tudnánk elérni, ha semmi mást nem csinálnánk, csak a már futó szoftvereinket legalizálni tudnánk. Mindenhol a világon - a fejlettebb régiókban talán kevésbé - nagy arányban használnak illegálisan iGO My way szoftvereket. Ez bizonyos szempontból pozitív visszajelzés számunkra, hiszen valószínűleg nem másolnák, ha nem lenne jó a termék; másik oldalról azonban ez óriási bevételkiesést jelent a cégnek. Keressük tehát azokat a lehetőségeket, amelyek révén az illegális felhasználást meg lehet gátolni, illetve a meglévő illegális másolatokat legalizálni lehet. Idén komoly energiákat fordítunk majd ennek a kérdésnek a megoldására, nem csak itthon, de külföldön is.
Más szoftverpiacokon egyre inkább a szolgáltatások dominálnak az új licencek eladása helyett. Elképzelhetőnek tartja, hogy néhány éven belül a Nav N Go üzletének középpontjába is a szolgáltatások kerüljenek, és ezek adják a bevétel nagyobb részét?
Olyan környezetből jöttem, ahol az árbevétel kétharmad része a termékkövetésből, illetve a szolgáltatásból áll, ezért úgy gondolom, hogy a Nav N Go és a piac egésze számára a szolgáltatásoknak meghatározóvá kell válniuk. Az a cél, hogy aktív szolgáltatási környezetet teremtsünk, és folyamatos ügyfélkapcsolatot tartsunk fenn, ami talán nem is túlságosan nehéz feladat, hiszen vannak logikus elemei - folyamatos frissítéseket kell adni a térképekhez, és az újabb szoftververziókat is elérhetővé kell tenni. Különböző olyan kiegészítő lehetőségeket is kínálnunk kell, amelyek kényelmesebbé, egyszerűbbé teszik a navigációt.
Emellett az sem utolsó szempont, hogy ezek a szolgáltatások motivációt adhatnak arra is, hogy az illegális szoftverhasználat visszaszoruljon. A frissítések és a plusztartalmak ugyanis kizárólag a legális felhasználók számára elérhetők, így ők előbb-utóbb beláthatják: a szolgáltatások révén sokkal többet nyernek, mint amit a szoftverlicencen megspórolnának.