Magyarországon az e-kereskedelem robbanás előtt áll, mert a sok esetben most még nézelődő internetezők egyre nagyobb számban válnak vásárlóvá. Így az egyre szaporodó e-kereskedelmi oldalak látogatottság-emelkedése mellett a vásárlási konverziós arányok növekedése várható. A mobileszközök e-kereskedelembe kapcsolódása is ugrásszerű fejlődést eredményez az elkövetkező években. A Gemius idei e-kereskedelmi összefoglalója átfogó képet ad a hazai e-kereskedelemről és még arra is kitér, hogy hol fognak vásárolni az emberek vasárnap.
Az internet korában a fogyasztói preferenciák alaposan megváltoztak. A vásárlók legtöbbször már a boltba való belépés előtt eldöntik, hogy mit akarnak vásárolni. A hazai e-kereskedelmi trendeket vizsgálva kiderült hogy:
• A magyar internetező lakosság 40 százaléka, 2 803 000 fő vásárol magyar, illetve a lakosság 16 százaléka, 833 000 fő vásárol külföldi oldalról. 2014-ben az arány még csak 32%, illetve 12% volt. Összevonva a magyar és külföldi oldalakon vásárlókat, elmondhatjó, hogy a hazai netezők 42 százaléka szokott online vásárolni.
• A webáruházak a legnépszerűbb e-kereskedelmi oldalak. A legnépszerűbb termékkategória a könyv–zene–film, a ruházat és kiegészítők, illetve a mozi-, koncert- és színházjegyek.
• 2014 óta nőtt az okostelefont, kütyüt vásárlók aránya, továbbá sportfelszerelést és bútort is többen vásárolnak online. A következő évre vetített vásárlási hajlandóság szempontjából a fogyasztói elektronika növekedett a legtöbbet 2014-hez képest.
A jövőben várhatóan az online élelmiszervásárlás fog leginkább nőni, ha az egyes vásárolt kategóriákat nézzük
• Egy átlagos bevásárlókosár értéke egy főre 20 430 forint, egy év alatt pedig átlagosan 134 160 forintot költ egy fő az e-kereskedelemben. (Megjegyzés: a gyakori vásárlókat kérdezték, így az átlagos kosárméret is magasabb, mint a ritkán vásárlók körében)
• A leginkább kedvelt átvételi mód a futárszolgálat, és a legkedveltebb fizetési mód a készpénzes fizetés futárnak.
A Gemius arra is kitér a tanulmányban, hogy hányan nem vásároltak online. A válaszadók 58%-a nem vásárol online, őket leginkább a személyes kontaktus hiánya zavarja. Számukra az alacsonyabb és kedvezményes árak jelentenék a legnagyobb motivációt online vásárláshoz.
Az 1540 fő megkérdezésével zajlott kutatás eredményei letölthetőek itt.