A Modern Vállalkozások Programja 2021. október 19-én tartja következő konferenciáját, melynek témája a digitális turizmus és vendéglátás. Az előadók és a délutáni kerekasztal beszélgetés vendégei között a minisztériumok, az MVP, a szektort képviselő civil szervezetek, a szektor vállalkozói és digitális megoldásokat szolgáltató szállítók is ott lesznek - írta az Infotér.
A következőkben jöjjön három gondolat, három szereplőtől a digitalizáció és a turizmus- vendéglátás kapcsolatáról.
Solymár Károly Balázs, digitalizációért felelős helyettes államtitkár: "A 21. században alapvető digitális változások kezdődtek, amelyek folyamatosak, és rendszerint igen gyorsan követik egymást, a modern technológia ugrásszerű fejlődésére reagálva. Ami digitalizálható, digitális lesz, ami automatizálható, azt automatizálni fogják. Digitalizáció nélkül ma már nincs gazdasági növekedés, a digitális gazdaságba, fejlesztésekbe való befektetés pedig nélkülözhetetlen ahhoz, hogy egy nemzetgazdaság versenyképessége lépést tudjon tartani a modern kor kihívásaival. A digitalizáció mára minden szektorban nélkülözhetetlenné vált, nincs ez másképp a turizmusban sem, melynek egyik fontos mérföldköve lehet a digitális tevékenységekre való átállás. Az internetes szolgáltatások fejlesztése mellett kiemelten fontos, hogy a szektor KKV-i digitalizálják belső folyamataikat, valamint javítsák működési hatékonyságukat, ehhez pedig a kormány az eddigiekhez hasonlóan a jövőben is biztosítani fogja a szükséges támogatásokat."
Czimbalmos Levente, szakmai vezető, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara - Modern Vállalkozások Programja: "A járvány felgyorsította a digitalizációt a turisztikai szektorban, ami megjelenik az üzemeltetésben, a megváltozott ügyféligényekre adott válaszként az ügyfélélményben és munkaerőkiváltásban egyaránt.
Az elmúlt időszakban szerzett tapasztalatok is megerősítik, hogy szektorális összevetésben vélhetően az idegenforgalom szenvedte el a legnagyobb visszaesést a pandémia alatt. A turizmus minden ága, a vendéglátás, szálláshelyszolgáltatás, a rendezvényszervezés is padlóra került, és a tartalékkal nem rendelkező vállalkozások könnyen a megszűnés határára sodródtak. Ugyanakkor a gazdaság újra indulását is az idegenforgalom reprezentálja legjobban azáltal, hogy idén minden idők legjobb hazai teljesítményét nyújtotta a szektor. A fellendülő, bezártságot követő élénk utazási kedv és a fizetőképes kereslet a fogyasztói oldalról képes volt - még az elmaradó külföldi turistákat is részben pótolva - talpra állítani a szektort. Örök igazság, hogy a válság egy lehetőség is egyben. "Sok olyan stratégiai ágazat akad még, ahol nagy szükség van a digitalizációra, de kevés, ahol ennyire szembetűnő lenne a lemaradás. Nem is feltétlenül annak mértéke miatt, hanem mert ebben a szakmában semmit sem lehet elrejteni, itt minden a közönségkapcsolatokról szól. Így hát jól tette, aki elővette az akár évek távlatában elmaradt fejlesztései listáját, és megnézte, hogy korábban mire nem volt idő, forrás vagy egyéb lehetőség. Aki rendelkezett némi felhalmozással és kihasználta a kényszerpihenőt, az könnyen beelőzhetett most, hiszen jobb minőségű és adott esetben gazdagabb szolgáltatási portfólióval állhat a nagyközönség elé az újranyitást követően." - vonta le a következtetést Czimbalmos Levente. A digitalizáció természetesen nem megoldás a turisztikai szektor problémáira, azonban remek eszköz a hasonló válságoknak való kitettség elkerülésére."
Bagdi Sándor, ügyvezető, UCS Rkeeper Rendszerház Kft.: "Mi elsősorban a vendéglátás digitalizációjával foglalkozunk. A pandémia alatt rendkívül megnőtt az igény az online értékesítés irányába. Mivel a helyben fogyasztás gyakorlatilag tiltva volt, így az egyetlen bevételi forrás a kiszállítás maradt. Rengeteg partnerünknél indítottuk el saját webshopjukat vagy integráltuk r_keeper éttermi rendszerüket a NetPincér vagy a Wolt gyűjtő portálokkal. Most, hogy ismét lehet helyben fogyasztani ez az érdeklődés csökkent ugyan, de látszik, hogy továbbra is fontos tényező marad a vendéglátásban.
A jelen inkább minden olyan megoldásról szól, amellyel munkaerőt lehet megtakarítani. Ennek részben oka, hogy a munkaerő egyre drágább, másrészt nincs annyi mint kellene. A nyáron rengeteg üzletben vezettünk be kézi rendelésfelvevő rendszert. A szakképzett felszolgálók az asztal mellől rögzítik a vendég rendelését és azonnal konyhába küldik. Ha a rendelés elkészült a felszolgálást már egy másik kolléga végzi, akárcsak a fizettetést. Ennek előnye, hogy kevesebb olyan felszolgáló kell aki tud a vendéggel jól kommunikálni, el tud adni, illetve mivel a konyha ütemezve kapja meg a rendeléseket, nem pedig ömlesztve, sokkal egyenletesebben terhelődik, jobban teljesít.
Ami a jövőt illeti: a mesterséges intelligencia (AI) a vendéglátás ajtaján is kopogtat lassan. A jövő évben, partnereinkkel, mi is több AI-n alapuló technológiát fogunk bemutatni az r_keeper-hez kapcsolódóan. Pl.: üzemi étkezdékbe olyan automata kasszát, amely pénztáros nélkül is felismeri a tálcán lévő ételeket és számláz a vendégnek. Olyan stand programot, amely egy fénykép alapján megmondja mennyi ital van egy üvegben. Olyan vezetői applikációt, amely összehasonlító elemzésekkel segít gyors, adat alapú döntést hozni.
A nyáron megjelent határozatok alapján a vendéglátókat is bekötik az NTAK rendszerébe. Ezek alapján a jövő év azoknak, akik eddig nem használtak vendéglátóipari rendszereket, arról is fog szólni, hogy bevezetnek egyet. Ezzel alap szinten ugyan, de megvalósul a teljes vendéglátás digitalizációja."