A Magyarországon ritkaságszámba menő OEM-konstrukcióról Kovács György, az Expert Zrt. Alcor részlegének vezetője beszélt a Computerworldnek.
Computerworld: Mióta létezik az Alcor márka, és mi a története?
Kovács György: A márkát a kétezres évek elején vezette be egy mérnökök által alapított cég. Kezdetben mp3-lejátszókat, majd navigációs eszközöket forgalmaztak, de a folyamatos portfólió-bővítést már nem tudták önerőből megoldani. Így került az Alcor márkanév az Expert Zrt. tulajdonába, amely saját divíziót alakított ki neki. Kezdetben főleg tabletek, illetve e-könyvolvasók viselték a márkanevet, a digitális átállás azonban a set-top-boxok értékesítésére is jótékonyan hatott. A kezdetek kezdetén a magyarországi B brandek rendszerint nem rendelkeztek megfelelő kínai tapasztalatokkal. Kínában valódi gyártót, nem pusztán közvetítőt találni nem egyszerű. Nekünk sikerült az általunk adott tervek alapján megfelelő minőségű, korszerű szoftverrel ellátott OEM-termékeket gyártatni. Ehhez állandó kínai jelenlétre van szükség, a kapcsolatokat pedig a CeBIT-et méreteiben többszörösen felülmúló szakmai kiállításokon lehet bővíteni.
Kovács György, az Expert Zrt. Alcor-részlegének vezetője
CW: Mondhatjuk, hogy az Apple modelljét másolják, amikor saját tervek és specifikációk alapján gyártatják le a készülékeket a kiválasztott távol-keleti gyártókkal?
KGy: Nem igazán találó a hasonlat, mert az Alcor nem az Apple és nem a B brandek szokásos mintáját követi. A tervezést komoly piaci felmérés előzi meg. Ennek során felmérjük, kik a sikeresek a szegmensben, hol kezdődnek a belépő szintek, és hol érhető el a már valóban megfelelően használható eszközszint. Mi a belépő szint és az A brandek közötti rést igyekszünk lefedni, azaz megfelelő ár-érték arányú, minőségi készülékeket viszünk piacra, amelyeknél a vásárlónak nem kell megfizetnie a nagy nevek reklámköltségeit, de akár az egyedi igényeit is kielégíti. Bizonyíték erre, hogy a set-top-boxok piacán az Alcor mindmáig vezet, és a B brandek mezőnyében az e-könyvolvasók piacán is az elsők között van.
CW: Milyen további termékkategóriákat terveznek?
KGy: Tavaly kezdtük az okosórák és -karpántok bevezetését, amit rengeteg szoftverfejlesztés előzött meg. Karácsonyra érkeznek a VR-szemüvegek, és ebben a negyedévben jelentek meg az Alcor márkás laptopok, amelyek különlegessége - a bőven százezer forint alatti ár mellett - az előre telepített, jogtiszta Windows 10 és a bővíthető háttértároló. Akárcsak a tableteknél, ezeknél a gépeknél is arra törekszünk, hogy a kiválasztott ársávban a műszaki tartalom mindig erősebb legyen a versenytársaknál.
CW: Milyen felhasználókat és piacokat céloznak meg?
KGy: Jelenleg az egész magyar piacot lefedjük viszonteladóinkon és retail-partnereiken keresztül. De mind gyakoribb, hogy közintézmények és vállalatok keresnek különleges követelményeknek megfelelő, például vízálló, ütésálló vagy kézírás felismerésére képes táblagépeket. A kórházakban fontos szempont, hogy a tableteket fertőtleníteni lehessen. Ilyen speciális igényeket a vezető világmárkák nemigen tudnak teljesíteni, vagy ha mégis, akkor az ő árszínvonaluk és a miénk között olyan hatalmas árkülönbség van, ami - reményeink szerint - mindenképpen felénk billenti a mérleg nyelvét. Már több nagyobb megrendelést sikerült elnyernünk, és mind több komoly tenderen válunk társbeszállítóvá.
CW: Hogyan tudnak gondoskodni a raktárkészlet folyamatos feltöltéséről?
KGy: Éppen az említett b2b-megrendelések miatt egyes termékekből átmenetileg leapadtak a készleteink. A b2b üzletág építgetése közben ügyelünk arra, hogy mind nagy viszonteladóinkat - és rajtuk keresztül a háztartásokat -, mind a közületi partnereket fennakadások nélkül ki tudjuk szolgálni. Ennek érdekében az utóbbiakkal igyekszünk ütemezett beszállításban megállapodni. A honlapunk azonban megtévesztő lehet, mert minden valaha forgalmazott termékünk megtalálható rajta.
Ez azért fontos, mert az Alcor nem csupán hazai márka, de hazai szervizháttérrel is rendelkezik; termékeink garanciális és garancián túli javítását a kezdetektől fogva saját szakembereink végzik, ami még a világmárkáknál sem általános. Még a régen kifutott modellekhez is van alkatrészünk. Különösen az e-könyvolvasókhoz és a tabletekhez ragaszkodnak az emberek, ezeket sok év után is javíttatják.
CW: Magyar márkaként az Alcor külföldre is eljut?
KGy: Túlnyomórészt a partnereinken keresztül Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban sikerült megvetnünk a lábunkat, és Romániában is megjelentünk, már elsősorban a set-top-boxainkkal.