Hirdetés
. Hirdetés

Nem tájékoztatnak elég alaposan a webáruházak

|

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének nagy karácsonyi tesztjéből kiderült, az indoklás nélküli elállási jogról hétből hatan nem adnak teljes körű tájékoztatást.

Hirdetés

Közelegnek az Ünnepek, a tapasztalatok szerint a fogyasztók közül egyre többen az interneten választják ki, hogy mivel lepjék meg szeretteiket a fa alatt. Online vásárlás esetén a fogyasztókat speciális jogok illetik meg és erről megfelelő tájékoztatást szükséges nyújtani: vajon a kereskedők betartják-e rendelkezéseket? A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége ennek járt utána és megvizsgálta, eleget tesznek-e a vállalkozások az említett kötelezettségeiknek az internetes honlapjukon fellelhető információk szerint.

Hirdetés

Ebből kiderült, hogy több vállalkozás nem a jogszabályoknak megfelelő tájékoztatást ad webcímén és korlátozza a fogyasztót indokolás nélküli elállási joga gyakorlásában. A fogyasztóknak tehát nem árt odafigyelniük - néhány esetben még a kereskedők sincsenek tisztában pontos kötelezettségeikkel. A Szövetség a teszt során nem végzett próbavásárlást, hanem az internetes honlapokon megtalálható információkat vetette össze a jogszabályi előírásokkal.

A távollevők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II.5.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) értelmében szigorú tájékoztatási kötelezettség terheli a kereskedőket a távollevők között megkötött szerződések esetében. Azok a szerződések tartoznak ide, amelyeket fogyasztó és vállalkozás köt egymással termék, illetve szolgáltatás értékesítésére irányuló, a vállalkozás által működtetett távértékesítési rendszer keretében olyan módon, hogy a szerződés megkötése érdekében a vállalkozás kizárólag távközlő eszközt alkalmaz.

E szerződések esetében a kereskedőnek többek közt tájékoztatnia kell a szerződés megkötése előtt kellő időben a fogyasztókat az alábbiakról: cégneve, székhelye, általános forgalmi adóval növelt árai, az összes egyéb járulékos - például szállítási - költség, a fizetés, szállítás, teljesítés egyéb feltételei, ajánlati kötöttségének ideje, a szerződés tárgyának lényeges jellemzői, a fogyasztót megillető indokolás nélküli elállási jog. A Korm. rendelet szerint pedig e tájékoztatást közérthetően, egyértelműen és pontosan szükséges megadni.

 

A Szövetség tesztjéből kiderült, hogy a legtöbb hiányosság még mindig az elállási jogról való tájékoztatás körében figyelhető meg: jól mutatja ezt, hogy az 1-től 5-ig terjedő pontozási skálán hét vállalkozásból mindössze egy webáruház kaphatott csak maximális pontszámot. A többi esetében az a jellemző, hogy az elállási jogról a fogyasztók nem kapnak teljes körű információkat, azok megadására nem pontosan, közérthetően kerül sor, vagy egyéb hiányosságokban szenvednek. Egyes vállalkozások pedig jogsértő módon korlátozzák a fogyasztót indokolás nélküli elállási joga gyakorlásában: így például a blokk, számla ellenében fogadják csak el vagy azt csupán a sértetlen, eredeti csomagolás birtokában hajlandóak elismerni.

A webáruházak között kakukktojásnak számítanak az online - és a termékek széles körét elérhetővé tévő - aukciós portálok. A Korm. rendelet értelmében ugyanis az árverésen megkötött szerződésekre nem terjed ki annak hatálya: tehát az ott hirdető kereskedőket nem terheli az említett, szigorú tájékoztatási kötelezettség, emellett a fogyasztót sem illeti meg a nyolc munkanapon belüli elállás joga.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.