A Millward Brown által a D-Link megbízásából készített részletes felmérés eredményei szerint a magyar internetezők 71 százaléka vásárolt legalább egyszer online áruházban az elmúlt évben. Az online vásárlásban a férfiak járnak az élen, akiknél elsősorban az ár, és a zsúfolt üzletek elkerülése a legfontosabb tényezők. A nők ragaszkodnak a vásárlás élményéhez, és kevésbé fontosak számukra a garanciális feltételek. Sok vásárló idegenkedik az online fizetéstől és használ készpénzt. A felmérésből kiderül, hogy a webes vásárlás folyamatába beépült az ár-összehasonlító oldalak használata is.
A felmérés 500 fős mintán vizsgálta a magyar internetezők online vásárlási szokásait lakóhely és iskolázottság szerint, a 14 és 69 év közötti korosztályban. A 71 százalékos online vásárlási arány leginkább a Közép-Magyarországon élőkre, magas iskolázottságúakra és férfiakra igaz, a legfontosabb szempontok az ár, a tömeg elkerülése és a széles kínálat. Számos más jellemző derült még ki a felmérésből: a vásárlók kétharamada használ ár-összehasonlító oldalt, és 90 százalékuk ad más vásárlók véleményére, mely a termékről szerzett információ legmegbízhatóbb forrása számukra.
Bár a webáruházak mellett szóló érveknél az emberek 56 százaléka az alacsonyabb ár, 42 százaléka az otthonról való kényelmes vásárlás, 31 százalékuk a széles választék, 23 százalékuk pedig időhiány miatt választja az online boltokat, szintén fontos 37 százalékuk számára a bolt megbízhatósága, 22 százalékának a garanciális feltételek, 15 százalékuk pedig a fizetési feltételek ismeretében dönt az adott bolt mellett.
Online vásárlás kapcsán csupán a megkérdezettek 19 százalékának volt negatív élménye, és ezek háromnegyede a termékből adódik, annak szállítás közbeni sérülése, vagy meg nem érkezése a jellemző. Garanciával, fizetéssel és szállítással csupán a vásárlók 6, 10 és 17 százalékának volt problémája.
A felmérés jelentős különbségeket mutatott a férfiak és nők, illetve az eltérő korosztályok online vásárlási szokásai között. A férfiak szívesebben vásárolnak online, és sokkal nagyobb arányban figyelik az árat, garanciális feltételeket, és használnak ár-összehasonlító oldalt, valamint nagyobb arányban fizetnek átutalással, mint a nők. A nők kisebb arányban választják az online vásárlást, és többen hivatkoznak arra, hogy fontos a termékhez kapcsolódó fizikai kontaktus vásárlás előtt. Szintén kevésbé fontosak számukra a garanciális feltételek, és több nő fizet készpénzzel a szállításkor.
Ezek a különbségek az életkor kapcsán is megmutatkoznak. A 25 és 34 év közötti korosztály szintén kevésbé figyel a garanciára, viszont fontos számára a fizetési feltétel, mint választási szempont, nagyobb mértékben ad más vásárlók véleményére, és főképp időhiány miatt vásárol webáruházban. A hitelkártyák hazai mérsékelt elterjedtsége miatt a vásárlók 81 százaléka használ készpénzt fizetéskor, 43 százalékuk átutalással fizet, és csupán 16 százalékuk használ hitelkártyát, még kevesebb online vásárlásra szolgáló kártyát.
A kutatásból kiderül, hogy azok, akik nem vásárolnak webáruházban, 62 százalékban azért választják a hagyományos boltokat, mert ragaszkodnak a termékkel való fizikai kontatktushoz. 37 százalékuk tart az online fizetéstől, 23 százalékuk fél, hogy csalás áldozata lesz, 16 százalékuk nem tud eleget az online vásárlásról, 13 százalékuk az eladótól kapott útmutatást, tanácsokat hiányolja. Azok fenntartását, akik ragaszkodnak a fizikai kapcsolathoz a termékkel nehéz feloldani. Az online fizetéstől és egyéb kellemetlenségtől tartókat könnyebb befolyásolni őszinte üzeneteket közvetítő kampánnyal, korrekt kereskedéssel.