Pedig megvan a saját véleményük és ki is fogják nyilvánítani: 87%-uk biztos elmegy szavazni április 8-án - derül ki a Marketing Commando 750 kis- és közepes vállalkozás tulajdonos körében készült friss felméréséből.
"A választások közeledtével betette a lábát a politika a vállalkozások életébe - de nem eléggé. Meglepő a felmérés eredménye, nem számítottunk rá, hogy ilyen passzívak a vállalkozások a politikával kapcsolatban. Úgy tűnik még kialakulóban a véleménynyilvánítás ezen formája, nem tudják hogyan viszonyuljanak a kérdéshez" - véli Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
A válaszadó vállalkozók 86%-a szerint nem helyes, ha egy vállalkozás nyíltan politizál. A többség ezt azzal indokolja, hogy elveszíthetnék a vevőik egy részét, illetve a politika magánügy, nem feladata egy vállalkozásnak. Mások a politikai kultúra miatt nem politizálnak. Tartanak attól, hogy ha nyíltan állást foglalnak politikai kérdésekben, azzal kellemetlen konfliktusba, támadások kereszttüzébe kerülnek, ami végeredményben a vállalkozás rovására menne.
A megkérdezettek 14%-a ugyanakkor helyesnek tartotta, ha egy vállalkozás politizál. A többségük szerint azért, mert - a szólás és véleménynyilvánítás szabadágának határain belül - joguk van hozzá. Sokan emelték ki, hogy mivel a politika közvetlenül befolyásolja vállalkozás életét, szinte kötelessége a vállalkozónak foglalkozni vele. De nem pártpolitika mentén, hanem a vállalkozás értékei mellett kiállva. Néhányan úgy gondolják, hogy az értékek mentén tett politikai véleménynyilvánítás akár a márkakommunikáció része lehet - ezzel a megközelítéssel egyet ért Wolf Gábor is.
"Egy vállalkozás eldöntheti, hogy kiáll-e egy politikai párt, vagy jelölt mellet vagy sem. Azonban, hogy kiáll-e a számára fontos értékek mellett, az nem lehet mérlegelés tárgya. Az értékek ugyan úgy a márka része, mint a logó. Ezen értékek kovácsolják közösséggé a vevőket, éppen ezért fontos kiállni is értük" - mondta a szakértő.
A vevőnek - politikai kérdésekben is - mindig igaza van
A megkérdezett vállalkozók fele válaszolta, hogy a vevői szoktak politizálni. Ilyenkor a válaszadók többsége mintegy 60%-a passzívan hallgat vagy semleges beszélgetésbe elegyedve igyekszik másra terelni a szót - pláne, ha más véleményen vannak, mint a politizáló vevő. Ha egyetért a vevővel, a megkérdezettek 30%-a elegyedik beszélgetésbe. A válaszadók 7%-a viszont akár vitába is száll, ha eltér a véleménye.
A megkérdezett vállalkozók szerint a Fidesz és a Jobbik szimpatizánsai politizálnak a legszívesebben vásárlás vagy ügyintézés közben, míg legkevésbé a Párbeszéd és az Együtt szimpatizánsai.
Wolf Gábor szerint megkönnyítheti a vállalkozás életét, ha felkészül az ilyen helyzetek kezelésére, hiszen természetes, hogy a választások idején politizálnak az emberek. Egy vállalkozás megszabhatja a saját játékszabályait, megfogalmazhatja az álláspontját és kiképezheti a munkavállalókat, hogy mi a teendő egy-egy helyzetben. Egy állatorvosi rendelő árlistáján például fel volt tüntetve, hogy ha a gazdi politizál, minden ellátás feláras.
Maguk között politizálnak a vállalkozók
A vállalkozók több mint 90%-a nem kezdeményez politikai témájú beszélgetést sem a vevőivel, sem a beszállítókkal és alvállalkozókkal. Más vállalkozókkal azonban 26%, míg a munkatársakkal 38% kezd politikai témájú beszélgetésbe.
Máskülönben nagyon magas a válaszadó kis- és közepes vállalkozások szavazási hajlandósága, 87% nyilatkozott úgy, hogy elmegy szavazni az április választáson. 7% még bizonytalan, 6% pedig biztosan tudja, hogy nem fog szavazni.
Választási kampány a reklámokban
A vállalkozások mindössze 2,5%-a indít reklámkampányt a választásokhoz kapcsolódva. Wolf Gábor szerint ez nagyon alacsony arány, pedig a választás nagyszerű lehetőségeket kínál arra, hogy egy vállalkozás kitűnjön a tömegből.
A szakértő három típusát említette az ilyen kampányoknak. Az első egyszerűen a politikai kampány stílusát használja a kommunikációban, felül a trend hátára, de nem foglal állást. A második típusban felelős vállalat képét szeretnék kialakítani, például a szavazáson való részvétel ösztönzésével - egyre több ilyen kampányt lehet látni Magyarországon is. A harmadik típusba azok a kampányok tartoznak, ahol a vállalkozás véleményt is nyilvánít, vagy erre ösztönöz. Egy amerikai pizzéria hálózat például úgy vezette be az egyik új üzletét, hogy ingyen pizzát ajánlott fel azoknak, akik elmentek a pizzériába és személyesen regisztráltak, hogy melyik pártra szavaznak.