Az Európai Bizottságnak komolyabb szerepet kell vállalnia a fogyasztóvédelmi törvények ellenőrzésében és koordinálásban - mondta Viviane Reding, az EU a jogérvényesülésért, alapvető jogokért és uniós polgárságért felelős biztosa. A keményebb fellépés szükségességét az Apple jótállási gyakorlatával támasztotta alá.
“Az Apple legalább 21 EU tagállamban tájékoztatja félre a fogyasztókat az őket megillető jótállásról” - mondta Reding. A biztos még szeptemberben levelet írt az összes tagállam fogyasztóvédelmi hatóságának, amiben sürgette az illetékeseket, tegyék meg a szükséges lépéseket az Apple eljárásával kapcsolatban.
Belgiumban a Test-Aankoop fogyasztóvédelmi szervezet perelte be az Apple-t, mert a vállalat sérti Belgium garancia-törvényét, aminek ételmében a gyártóknak kétéves garanciát kell vállalniuk az értékesített termékekre. Az első fél évben kötelesek azonnal kicserélni bármely meghibásodott terméket, függetlenül attól, ki a felelős a hibáért, hat hónap múltán viszont már a vevőnek kell bizonyítania, hogy a hibás terméket nem ő tette tönkre.
Dacára a szigorú törvényeknek, a Belgiumban értékesített termékeire az Apple csak egy éves garanciát vállal, helyi cserével vagy javítással, továbbá 90 napos telefonos támogatást nyújt. Ráadásul arra próbálja meg rávenni a vásárlókat, hogy terjesszék ki a jótállást az AppleCare megvásárlásával, ami három évig (iPhone, iPad és iPod esetében két évig) nyújt garanciát kiterjesztett cserelehetőségekkel és telefonos támogatással.
“Az Apple-nek természetesen érdeke, hogy minél több garancia-kiterjesztést adjon el és nem nyújt megfelelő tájékoztatást a vásárlók jogairól” - mondta Gilles de Halleux, a Test-Aankoop társadalmi kapcsolatok tanácsadója. “Például, ha valaki vesz egy iPadet az Apple weboldalán, azonnal felkínálják a lehetőséget számára, hogy kiterjessze a garanciát. Ami nagyon félrevezető az az, hogy míg az AppleCare-ajánlat hatalmas betűkkel jelenik meg, addig a vásárló jogai a lap alján, az apróbetűs részben láthatók.”
Reding biztos az után fordult a tagállamokhoz, hogy az Apple pert vesztett Olaszországban, aminek eredményeképpen 1,15 millió dolláros bírságot kaptak. A cupertinoiak meg is szüntették az AppleCare értékesítését Itáliában. A 27 tagállamból csak 15 reagált a biztos levelére, és 11 ország (Belgium, Dánia, Görögország, Hollandia, Luxemburg, Lengyelország, Németország, Olaszország, Portugália, Szlovénia és Spanyolország) élt panasszal az Apple jótállási gyakorlatával kapcsolatban.
A fogyasztóvédelmi eljárás azonban országról országra változik. Hazánkban és Finnországban a félrevezető információk egyszerűen eltűntek az Apple weboldaláról. Más országokból egyáltalán nem érkezett információ, mit kívánnak tenni. “Ez az ügy és a reakciók, amiket kaptam, mióta kiküldtem a leveleket, tisztán megmutatják, hogy a Bizottság nem nézheti tovább ölbe tett kézzel a jogszabályok betartásának problémáját”- mondta Reding. “A Bizottságnak sokkal nagyobb szerepet kell játszania a koherens EU-s fogyasztóvédelmi szabályozások koordinálásban és monitorozásában, az összes tagállamban.