Egyre többen választják a fedélzeti egységgel (OBU) történő útdíj-bevallást a viszonylati jeggyel szemben: szeptemberben 34%-kal nőtt a WebEye Magyarországhoz érkező megkeresések száma augusztus hónaphoz képest. A vállalat bevallási közreműködőként azt tapasztalta, hogy tesztidőszak hiányában ugyan nem volt zökkenőmentes a használatarányos e-útdíj magyarországi bevezetése, de mára közel 50 000 fuvarozó regisztrálta járműveit a rendszerbe.
A kezdeti bizonytalanság után szeptemberben ismét új lendületet vettek az e-útdíj megkeresések. Három hónappal ezelőtt a rendszer tesztidőszak nélkül indult el, emiatt az első hetekben számos problémával élesben kellett szembesülniük a résztvevőknek. Sokan ezért a kivárás mellett döntöttek és nem kötelezték el magukat egyik bevallási közreműködő mellett sem, hanem viszonylati jeggyel oldották meg az útdíj fizetést. Ez azonban hosszú távon nem a legelőnyösebb megoldás, hiszen viszonylati jegy vásárlását követően például nem változtatható meg sem az útvonal sem a jármű tengelyszáma, ami felesleges plusz kiadásokat eredményez a fuvarozók számára. Ráadásul jegyvásárlásnál a köztes pontok megadása nélkül a viszonylati jegyes rendszer automatikusan a legdrágább útszakaszra irányítja a fuvarozót.
„Az induláskor jelentkező problémák miatt júliusban és augusztusban átmenetileg visszaesést tapasztaltunk a megkeresések terén, szeptemberre azonban újra fellendült az OBU-k iránti kereslet. Jelenleg a fuvarozóknak közel 45%-a használ fedélzeti egységet a díjfizetésre és 55%-uk vásárol viszonylati jegyet, ez az arány azonban rendszer stabilizálódásával egyre inkább megfordul. Munkatársaink átlagosan óránként 14 000 virtuális jegytépést regisztrálnak, ami közel 34%-os növekedést jelent a nyári hónapokhoz képest. Ezzel párhuzamosan az operátorközpontunkhoz érkező riasztások száma a kezdeti időszakhoz viszonyítva harmadára csökkent, ami szintén arra utal, hogy egyre kiforrottabb a rendszer” – mondta el Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.
A magyarországi e-útdíj rendszer sajátossága, hogy már meglévő többszereplős telematikai piacra építkezett: jelenleg 23 bevallási közreműködő fedélzeti egységei közül választhatnak a fuvarozó vállalatok. Nem mindegy azonban, hogy melyik szolgáltató mellett teszi le a voksát az úthasználó, mivel komoly különbségek tapasztalhatóak a termékek között. Bár az elmúlt hónapokban nagyrészt kiszelektálódtak a gyenge minőségű eszközök, még ma is sokan próbálnak olcsó, kevésbé megbízható OBU-kat értékesíteni. Ezeknél nagyon magas a meghibásodás kockázata, ami nem várt útdíj-bírságot vonhat maga után, melynek nagysága ráadásul szeptember 1-jétől több százezer forint is lehet. Érdemes tehát fokozottan figyelni a választásnál és a stabil múltú, megbízható szolgáltatók minőségi termékeit keresni.
„Fontos szempont a szolgáltatóválasztásnál, hogy a komolyabb telematikai rendszereknél a felhasználónak számos kiegészítő funkció is a rendelkezésére áll, amivel tovább optimalizálhatja fuvarfeladatait. Sokan ezért az útdíj bevallásához szükséges fedélzeti egység megvásárlásakor úgy döntenek, hogy olyan csomagot vesznek igénybe, ahol a díjfizetés mellett útvonaltervezésre, az üzemanyag-felhasználás monitorozására és akár a vezetési stílus figyelésére is lehetőség van. A WebEye a fuvarozói igényekre reagálva emellett egy úgynevezett eTachograph megoldást is kínál, ami a vezetési idők nyilvántartását, valós idejű kiértékelését teszi lehetővé, valamint a tachográf adatok távletölthetőségére is lehetőséget kínál Európa bármely pontjáról ezzel komoly költségcsökkentést eredményezve a felhasználónak”- mondta el Bagossy Tamás.