Lehet, hogy ezzel végre elgördül minden akadály a munkahelyi facebookozás elől? Nem egészen, mert a magánélet felemelő, dicstelen vagy szimplán érdektelen pillanatait dokumentáló fotók feltöltése valószínűleg továbbra sem kap zöld fényt - az új szolgáltatás ugyanis a földrajzilag elosztott projektcsapatok tagjait, a mobil körülmények között dolgozó vezetőket és beosztottakat hivatott könnyebb kapcsolattartáshoz segíteni.
Miután több évet áldozott a PC-n elérhető szolgáltatás és mobil alkalmazás formájában megjelenő, üzleti felhasználásra szánt közösségi háló fejlesztésére - amelynek tesztelése tavaly január óta tart -, a Facebook kiküldte a meghívókat október 10-re, a Facebook at Work londoni bejelentésére.
Az új szolgáltatással a munkatársak hasonló módon maradhatnak kapcsolatban és oszthatnak meg információkat egymással, ahogyan azt barátaikkal és családtagjaikkal teszik az eredeti Facebookon. A Facebook at Work felhasználói többek között eseményeket hozhatnak létre, projekteken dolgozhatnak együtt, és személyre szóló vagy csoportoknak címzett üzeneteket küldhetnek egymásnak.
- Mindig is mondtam, hogy a Facebooknak nyitnia kell más területek felé, és most látjuk, hogy megpróbálja megcélozni a vállalati piacot - mondta anyalapunknak Brian Blau, a Gartner elemzője. - A nagyvállalatok érdeklődnek a közösségi eszközök iránt, ha azok konkrét feladatok megoldásában, a kapcsolattartásban és a projektvezetésben hasznosnak mutatkoznak, de a tisztán közösségi eszközök munkahelyi felhasználása még korántsem terjedt el széles körben.
Bár az elemzők véleménye megoszlik a Facebook at Work várható fogadtatását illetően, abban nagyrészt egyetértenek, hogy a nagyvállalati szegmens meghódítása nehezebb lesz, mint arra a Facebook számít.
A vállalatvezetőket például biztosítania kell majd afelől, hogy a vélhetően biztonságosabb Facebook at Work és az eredeti, tisztán közösségi háló között nincs kapcsolat, az egyiken közzétett bejegyzés nem jelenhet meg a másikon. Látniuk kell a vállalatvezetőknek továbbá azt is, hogy az új szolgáltatás valóban hasznos, nem csupán még egy eszköz, amellyel az alkalmazottak elfecsérlik munkaidejüket.
- Gyakran esnek abba a hibába a lakosságot kiszolgáló cégek, hogy a vállalati piacra való belépést könnyűnek és jövedelmezőnek hiszik - mondta az amerikai Computerworldnek Rob Enderle, a The Enderle Group elemzője. - Az együttműködést segítő eszközök nagyobb kockázatot jelenthetnek az IT-biztonság szempontjából, mint amekkora hasznot hajtanak az üzletnek. A nagyvállalatok jellemzően az időrablásra asszociálnak a közösségi hálók kapcsán, és megdöbbenve tapasztalják, hogy figyelemelterelő erejük következtében milyen mértékben romlott a munka hatékonysága.
Enderle hozzátette, a Facebook at Work sikere azon múlik, hogy a vállalatok ne csupán a kapcsolattartás, hanem az együttműködés eszközét lássák benne.
Jeff Kagan, független, iparági elemző ugyanakkor úgy véli, a Facebook nagy fába vághatta fejszéjét, de helyesen teszi, hogy megpróbál alaptevékenységén túl terjeszkedni.
- A Facebook folyamatosan keresi a módját, hogy továbbnőhessen - mondta Kagan. - A cég nagyon sikeres, de csupán a lakossági piacon. Most valami hasonlóra törekszik egy új szegmenst megcélozva. Új ötlet ez, és semmi sem vehető biztosra.