Sokan lepődtek meg, amikor egy olyan bárgyú ötlettel, mint internetes farmépítés és -gondozás, hirtelen dollármilliókat lehetett keresni. Természetesen nem a játékosok, hanem az üzemeltető Zynga rakta zsebre a nagy pénzt. Ebben a tekintetben most sincs szégyenkeznivalója a vállalatnak, de az impozáns bevételhez már nem társul nyereség, sőt...
Arról számolt be a játékfejlesztő, hogy 332 millió dolláros bevételt ért el a június 30-án véget ért negyedévben, ami 19 százalékos növekedést jelent az egy évvel ezelőtti hasonló időszakhoz képest. Ehhez azonban 22,8 millió dolláros veszteség párosult, szemben az egy évvel korábban felmutatott 1,4 millió dolláros nyereséggel. És a viharfelhők csak gyűlnek a cég felett...
A Zynga ugyanis kénytelen volt csökkenteni jövőre vonatkozó előrejelzéseit. Ennek oka, hogy a cég legújabb játékainak megjelenései csúszásban vannak, mindamellett a Facebook jelentette webes platform egyre telítettebbé válik riválisokkal, és így a korábbi játékok már nem vonzanak annyi felhasználót. Mindezt tetézi, hogy a márciusban felvásárolt OMGPOP közösségi játékfejlesztő Draw Something játéka nem hozza azokat a számokat, amiket a Zynga remélt az akvizíció előtt.
Keresztbe tesz a Facebook?
A Mark Zuckerberg alapította közösségi hálózat üzemeltetője úgy döntött, hogy változtat korábbi üzletpolitikáján, és előnyben részesíti az új játékokat, ami negatívan érintette a Zynga alapjátékainak kedveltségét. Ezzel a húzással 16 százalékkal, 141 millió főre csökkent a negyedévben a napi szinten aktív játékosok száma, miközben az első negyedévben még 29 százalékos növekedést tapasztaltak, ami akkor 168 milliósra hizlalta a rajongói bázist.
Több szempontból is érthető a Facebook döntése: egyrészt a nem túl fényes tőzsdei bemutatkozás után muszáj növelnie profitját, másrészt a Zynga maga jelentette be nemrég, hogy más, a közösségi hálózaton kívüli utakat (is) keres, szintén azért, hogy növelje profitszintjét. A Facebook ugyanis minden centnyi bevétel után levonja a maga részesedését, ami számára ugyan előnyös, de a Zynga sok millió dollártól esik el ezzel.
2012 - csökkenő várakozások
A fentiek miatt a Zynga kénytelen volt felülvizsgálni korábbi pénzügyi előrejelzését. Az egy részvényre jutó nyereséget így már csak 4-9 centre lőtte be, szemben az áprilisi 23-29 centes várakozással. Ami viszont örömhír a cég számára, hogy a reklámokból származó bevétele robbanásszerűen nőtt: éves szinten 170 százalékkal bővült, a vizsgált negyedévre vonatkozóan összegszerűen 41 millió dollárt hozott a Zynga konyhájára. A játékokhoz való mobil hozzáférés biztosításával hasonlóan lendületes emelkedésre számít a cég.
És hogy mit szóltak ehhez a befektetők? Nos, a szerdai bejelentést követő órákban 40 százalékot esett a Zynga papírjainak értéke, amint az az alábbi grafikonon is látszik (a részvényekkel egyébként a tavalyi 11 dolláros kibocsátási ár fele/harmada alatt kereskednek mostanság).
forrás: Google Finance