Megvannak azok az ágazatok, amelyekben a vállalatok hajlandóságot mutatnak a munkaerőpiacra visszatérő anyák foglalkoztatására – ilyen a bank, pénzügy és biztosítás, gyártás és előállítás, tanácsadás és szolgáltatás, média és marketing, egészségügy és gyógyászat, és nem utolsósorban a kereskedelem, ám az alapvetően férfiak uralta IKT-szektorban szinte a legalacsonyabb ez a készség.
Annak ellenére, hogy számos kutatás bizonyította már, hogy a szülési szabadságról visszatérő anyák igenis megbízhatóak, felelősségteljesek és keményen dolgoznak – a munka világába való visszatérésük útja mégis inkább akadálypályához hasonlítható a világ legtöbb országában, köztük idehaza is.
Ennek egyik oka lehet, hogy a kisgyermekes anyák számára a rugalmasság mindennél fontosabbá válik, ám a legtöbb helyen továbbra is mereven ragaszkodnak a kilenctől ötig tartó munkaidőhöz a munkahét mind az öt napján; ám hiányzik munkakultúrájukból az a gyakorlat, mely lehetővé teszik az anyák számára, hogy részben otthonukban vagy a számukra megfelelő időbeosztásban dolgozzanak. A családi kötelezettségek és a munkarend összhangja nélkül márpedig nincs hatékonyság, csak stressz.
A kisgyermekes anyukák munkaerő-piaci helyzetét társadalmi problémának látják a vállalkozónők – derült ki a Telenor „Segíts másokon és magadon is!” elnevezésű pályázatán. A pályázók egyharmada olyan társadalmi vállalkozást működtet vagy álmodott meg, amellyel a gyermekszülés utáni munkavállalás nehézségeit enyhítené. A nyertes pályázó, Gellén Nóra Imami nevű információs weboldal-hálózata országszerte több városban ad munkát kisgyermeket nevelő nőknek.
“A Telenornál egyaránt fontosnak tartjuk a környezeti, a gazdasági és a társadalmi fenntarthatóságot. Úgy gondoljuk, ezek kulcsa a sikeres vállalkozásokban, a működőképes üzleti modellekben és az innovatív megoldásokban rejlik. Legutóbbi [„Segíts másokon és magadon is!” című] pályázatunkkal a társadalmi vállalkozások hazai terjedését kívántuk előmozdítani. Azt tapasztaljuk, hogy számos esetben a kellő eszközök, és nem a tenni akarás vagy a kreativitás hiánya áll az eredményes üzlet útjába. Nyitott szellemiségű skandináv vállalatként a mobiltechnológia adta szabadsággal segítjük munkatársainkat, és immár néhány társadalmi vállalkozásba kezdő nőt is” – válaszolta a Computerworld kérdése Kövesdi Csilla zsűritag, a Telenor belső kommunikációs vezetője.
Segíts magadon és másokon is!
Magyarországon a gyermekvállalás napjainkban is kedvezőtlenül érintheti a nők életpályáját. Az OECD adatai azt mutatják, hogy a gyermektelen magyar nők munkaerő-piaci jelenléte nem marad el az uniós átlagtól, azonban az óvodáskorú gyermeket nevelők körében 15 százalékos a lemaradás. A Jól-Lét Alapítvány 2009-es kutatása szerint az öt év alatti gyermeket nevelő nőknek csupán 30 százaléka dolgozik. Hazánk nemzetközi viszonylatban is igen rossz helyen áll a nők gyermekszülés utáni foglalkoztatását illetően.
A Telenor a NESsT-tel közös „Segíts magadon és másokon is!” pályázatán induló vállalkozónők közül sokan a nők gyermekszülés utáni elhelyezkedésének nehézségeire keresnek megoldást társadalmi vállalkozásuk keretében. A negyvenhat pályázó közül tizennégy – így a nyertes Gellén Nóra is – a kisgyermekes anyukák munkavállalását igyekszik segíteni társadalmi vállalkozásával.
Az első díjjal jutalmazott vállalkozónő az Imami hálózaton keresztül országszerte huszonhat kisgyermekes anyukának nyújt megélhetési lehetőséget. A vállalkozónő 2010-ben GYES-en lévő kismamaként kezdte el működtetni a pecsimami.hu információs weboldalt, hogy megkönnyítse a Baranya megyei családok mindennapjait. Az oldalt használók számára nemcsak kényelmet, de sok esetben családi kasszába kerülő plusz forintokat is jelent, hogy egy helyen találnak meg minden fontos helyi információt a gyerekneveléssel kapcsolatban, így nem csoda, hogy az Imami két év alatt franchise-hálózattá nőtte ki magát.
„Az elmúlt két évben több száz anyuka fordult hozzám az Imami franchise-hoz való csatlakozás ügyében, mert gyermeke születése után nem tudott visszatérni régi munkahelyére. Ez is azt mutatja, milyen mértékű problémát jelent a munkavállalás a kisgyermekes nők számára. A hálózat sok anyukának ad a gyermekneveléssel összeegyeztethető munkalehetőséget: nagyon örülünk, hogy munkánkat a Telenor is elismerte, és a nyeremény segítségével tovább növekedhetünk” – mondta el Gellén Nóra, mikor megkapta a díjat.
„A ’Segíts másokon és magadon is!’ pályázattal inspirációt igyekeztünk adni társadalmi vállalkozások indításához és működtetéséhez. Célunk volt az is, hogy minél több vállalkozónő gondolja át, hogyan tudna mobilkommunikációs eszközöket használni üzleti tevékenysége során. Hisszük, hogy a mobiltechnológia új távlatokat nyit számukra, és a pályázaton nyert eszközök hozzájárulnak majd a további sikereikhez” – mondta Kövesdi Csilla.
A pályázat nyereményeit a Telenor negyedik vállalkozónői fórumán adták át a díjazottaknak, akik az eseményen be is mutatkozhattak. A második helyezett Dr. Gruiz Katalin, a Down Alapítvány elnökének vállalkozása értelmi fogyatékkal élő gyerekeknek és felnőtteknek segít abban, hogy teljes életet élhessenek. A pályázaton harmadik helyezést elért Kassai Melinda, a Pro Cserehát Egyesület elnöke pedig mélyszegénységben élő emberek számára kínál fenntartható megélhetési perspektívát komplex térségfejlesztő programok segítségével.
A rugalmasság kulcsa az IT
„A családoknak szóló, elsősorban helyi információkat közvetítő Imami® honlapcsoport www.imami.hu működése szinte minden elemében az információtechnológiára épül. Franchise-rendszerben működő weboldalaink üzemeltetői így tartanak kapcsolatot egymással, az üzleti partnerekkel és természetesen a látogatókkal is. Az Imami lényege a helyi jelleg: ma már 14 megyében és fővárosban is találkozhatnak velünk a családok. Nagyon érdekes, amikor egy hírlevelünket olvasó, oldalunkról tájékozódó szülő ismerősként köszönt bennünket egy-egy helyi rendezvényen.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy kisgyermek mellől, ilyen alacsony induló költségekkel más jellegű vállalkozásba nem is lehet belekezdeni” – részletezte kérésünkre a nyertes pályázat sikerének egyik kulcsát Gellén Nóra, aki szerint nem csupán egy díjról van szó: „A pályázat már azelőtt is adott számomra valamit, mielőtt elnyertük a szakmai zsűri díját. Korábban ugyanis nem definiáltam magunkat társadalmi vállalkozásnak: a pályázat megírása során tudatosult bennem, hogy nálunk a profitcél mellett a társadalmi cél (munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű kisgyermekes nők részére pénzkereseti lehetőség megteremtése) ugyanolyan fontos. Eddigi is nagy lelkesedéssel végeztük munkánkat, de a szakmai elismerés megerősített abban, hogy jó úton járunk.”
Arra a kérdésünkre, hogy szerinte a cégek menedzsmentjében a nők alacsony aránya főként a családalapításra vezethető vissza, a vállalkozónő elmondta: „Igen, úgy gondolom, hogy a női szerepeket sokan összeegyeztethetetlennek tartják egy vezető beosztással. Ahogy mondani szokták: minden sikeres férfi mögött áll egy nő. Nemrég hallottam ennek női verzióját: minden sikeres nő mögött egy halom mosatlan áll… Egy kisgyermekes női vezető támogató családi háttér nélkül nem tud boldogulni: ebből a szempontból én nagyon szerencsés vagyok.”
És mint mondta, teljesen elégedett is: „A közigazgatásból mentem szülni, ami egy teljesen más világ. Miután megtapasztaltam a vállalkozással járó önállóságot, nehéz lenne visszatérni a kötöttségekkel teli hétköznapokhoz.” Pláne úgy, hogy ami eddig másoknak hátrány volt, az az ő szemében előny: „Tudom, hogy nagyon sok kisgyermekes nőt ér hátrányos megkülönböztetés a munkaerőpiacon. Velem és franchise-partnereimmel épp az ellenkező történt: nálunk a gyermek léte nem akadály, hanem FELTÉTEL.”