A tegnapi első kiszivárgott hírek után a Microsoft és a Yahoo hivatalosan is megerősítette a megállapodásuk tényét, amely alapján a jövőben a Yahoo keresőszolgáltatása a Microsoft Bing technológiáját fogja használni, a Yahoo pedig kizárólagos értékesítőként végzi majd a két cég számára a prémium hirdetések szervezését.
Így mindkét cég jól jár, hiszen a Microsoft igyekszik mindent megtenni, hogy feljebb tornássza döntés-előkészítő motorjának a piaci részesedését, faragva a Google-vel szembeni hátrányából. Míg a komoly pénzhiánnyal küzdő Yahoo extra bevételre tehet szert. Főként, hogy korábbi felmérések szerint a Bing hirdetési rendszere a három rivális közül a legmagasabb átkattintási aránnyal büszkélkedhet, így hasonlóan magad bevételt hozhat, mint az egyébként népszerűbb Yahoo. Ennek megfelelően mindkét cég vezérigazgatója lelkesen nyilatkozott a megállapodásról.
„A méret a hirdetők számára is előnyt jelent, hiszen az egységes platform és értékesítőcsapat egyszerűsíti folyamataikat és fokozza hatékonyságukat. A megállapodásnak köszönhetően mi magunk pedig több energiát tudunk fordítani az elsődleges profilunkhoz illeszkedő célokra: ügyfélbázisunk bővítésére, a hagyományos hirdetési módszerekre és a mobil használati élmény fejlesztésére" - vélte Carol Bartz, a Yahoo vezérigazgatója.
"A Yahoo-val kötött megállapodás eredményeként elérjük azt a nagyságrendet, amelynél még gyorsabban tudjuk fejleszteni keresőmegoldásaink relevanciáját és hasznosságát. A Microsoft és a Yahoo! tisztában van vele, milyen nagy lehetőségek rejlenek az optimális keresés megvalósításában, s ezzel a megállapodással meg tudjuk alkotni a jövő keresését" - tette hozzá Steve Ballmer, a Microsoft vezérigazgatója.
A Microsoft-Yahoo megállapodás értelmében ugyanis egyesítik erőiket és hatékonyabban képesek fellépni a Google keresőjével szemben, amely szinte egymaga uralja a piacot. A ComScore júniusi adatai szerint míg a nagy rivális a keresési piac 65 százalékát tudhatta maga mögött, addig a Yahoo csak 19,6 százalékon, a Bing pedig 8,4 százalékon állt. Összefogásuk eredményeként viszont a Bing hirtelen 28 százalékra ugrik fel, amellyel már komoly riválisként léphet fel a Google keresőjével szemben.
Ennek köszönhetően a hirdetők körében népszerű lehet a közös platform, hiszen így még nagyobb célközönséget érhetnek el. A Microsoft sajtóközleményének megfogalmazásával élve: "a hirdetők többé nem lesznek kiszolgáltatva egyetlen, a keresési piac több mint 70 százalékát uraló vállalatnak".
A Bing is jól jár, hiszen 28 százalékával már nem csak ígéret lesz, hanem a Google mellett a második legnagyobb kereső, amely miatt elképzelhető, hogy webmesterek tömegei kezdik majd el oldalaikat a Microsoft Bing keresőjére optimalizálni, így javítva annak hatékonyságát.
A megállapodás legfontosabb elemei:
- A Microsoft 10 évre kizárólagos jogot szerez a Yahoo! keresési alaptechnológiáinak hasznosítására, és meglévő webes keresési platformjaiba integrálhatja azokat.
- A Microsoft Bing lesz a Yahoo! oldalainak kizárólagos algoritmikus és fizetős keresési platformja. Működése más területein (pl. a hagyományos internetes hirdetési technológia fejlesztése terén) a Yahoo! továbbra is saját technológiáját és adatait használja.
- A Yahoo! kizárólagos értékesítőként szervezi mindkét vállalat prémium hirdetéseit. Az önkiszolgáló hirdetés mindkét partnernél a Microsoft AdCenter platformján működik majd, a keresési hirdetések árát pedig az AdCentre automatikus aukciós eljárása állítja be.
- Mindkét vállalat megtartja saját külön hagyományos internetes (nem kereső alapú) hirdetési üzletágát és értékesítési csapatát.
- A jövőben is a Yahoo! készíti saját oldalai felhasználói felületeit, ide értve a keresési felületeket is, függetlenül attól, hogy az ténylegesen Microsoft technológiát használ majd.
- A Microsoft az első öt évben megosztja partnerével a Yahoo! saját vagy általa üzemeltetett, valamint a társult oldalakat tartalmazó hálózatban generált forgalomból szerzett árbevételt.
- A Microsoft az első másfél évben garantálja a Yahoo! számára az egy keresési műveletre vetített árbevételt.
- A felhasználói adatvédelem érdekében a megállapodás a közös keresési platform üzemeltetéséhez és fejlesztéséhez szükséges minimumra szorítja a vállalatok között megosztott adatok mennyiségét és a megosztott adatok felhasználására nézve is korlátozásokat tartalmaz. Az egyezség a már megszokott magas szinten tartja a partnerek által eddig is követett ágazatvezető adatvédelmi gyakorlatot.
A megállapodás nem vonatkozik a két vállalat weboldalaira és termékeire, e-mail és azonnali üzenetküldési szolgáltatásaira, hagyományos internetes hirdetési és más üzleti tevékenységére. Ezeken a területeken a partnerek továbbra is egymás versenytársai.
A tranzakció végrehajtásához hatósági jóváhagyás szükséges. A ma aláírt megállapodásban a felek rögzítették, hogy az ügylet lezárása előtt részletesebb, végleges megállapodást kötnek. A Microsoft és a Yahoo! biztos abban, hogy a szakmai fórumok és a szabályzó hatóságok alaposan meg fogják vizsgálni a megállapodást, és mindketten készséggel válaszolnak a felmerülő kérdésekre. A partnerek azt remélik, hogy 2010 elején sor kerülhet a tranzakció lezárására.