Világszerte mind többen vallják, hogy nem feltétlenül fúrógépre van szükségük, hanem csak egy lyukra a falban. Ezért nem vásárolják meg azonnal a fúrót, hanem kölcsönkérnek egyet. Egyre több területen találkozhatunk hasonló szemlélettel, legyen szó lakásról, irodáról, autóról, zöldségeskertről vagy akár mosógépről. Minden jel arra vall tehát, hogy a közösségi gazdaságnak van létjogosultsága. Olyan üzleti modellről van szó, amely a források, eszközök megosztására épül, lehetővé téve az ügyfeleknek, hogy – vásárlás nélkül – akkor használjanak valamit, amikor épp szükségük van rá. A szélessávú vezetékes és mobilinternetnek, az okoseszközöknek, valamint a GPS-funkciónak köszönhetően akár valós időben párosíthatók össze az aktuális igények és kínálatok.
Becslések szerint a globális közösségi gazdaság mérete már meghaladja az 530 milliárd dollárt, és a növekedés töretlen. Jelenleg világszerte több mint 9000 vállalat tevékenykedik a közösségi megosztás területén. Az egyik legismertebb globális közösségi piactér az Airbnb, amely a minőségi szállásra vágyó utazókat köti össze az egyedi elhelyezést kínáló vendéglátókkal. Csak az idén több mint 10 millió vendéget szolgáltak ki, több mint 20 millióra növelve így a 2008-as indulásuk óta elhelyezett vendégek számát. De említhetjük a Franciaországból kiinduló BlaBlaCar-t is, amely az üres helyekkel rendelkező autósokat hozza össze az ugyanoda – nagy távolságra – igyekvőkkel. A közösségi platformnak 12 országból több mint 10 millió aktív felhasználója van; havonta 2 millió embert szállítanak. A növekedés 2013 júliusa és 2014 júliusa között 200 százalékos volt.
A közösségi gazdaság piacán folyamatosan nő a hazai vállalkozások száma is. A Telekom – építve 4G-hálózatára – célul tűzte ki, hogy saját eszközeivel népszerűsíti a közösségi gazdaságra épülő vállalkozásokat, ezért létrehozott egy okostelefonokkal és tabletekkel is elérhető weboldalt, gyűjtőplatformot, ahol néhány magyar szereplő kínálatához lehet hozzáférni – tájékoztatott Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója. A www.telekom.hu/kozossegereje weboldal kínál – többek között – étel-, autó- és szállásmegosztást, professzionális székhelyszolgáltatást, de az odalátogatók cserélhetnek könyveket is.
Szakértői vélemények szerint a közösségi gazdaságban kulcskérdés a bizalom, aminek kiépítésében fontos szerep hárul a közösségi piacterekre.
Az üzleti modell jellemzője, hogy az eszközöket, szolgáltatásokat felkínálók célja alapvetően nem a haszonszerzés, hanem költségeik megosztása. Ebből fakadóan a közösségi megosztás kínálati oldalán szereplőknek várhatóan nem kell adózási kérdésekkel foglalkozniuk. Mindazonáltal a közösségi gazdaság számos olyan helyzetet teremthet, amely ütközik a jelenlegi szabályozásokba, következésképpen elkerülhetetlenek a szabályozási, jogi kihívások.