Az SAP öt éve jelentette be, hogy 2025.12.31-től nem támogatja a Business Suite 7 csomagját alkotó alkalmazásokat - közöttük az ERP 6.0, CRM 7.0, SCM 7.0 és SRM 7.0 verziókat, valamint a csomag HANA 2013-as verzión futó változatát. A szállító hazai leánya szerint itthon több mint háromszáz olyan cég van, mely még ezen, régi rendszereket használja. Bár úgy tűnhet, 2025-ig bőven van idő az átállásra, érdemes minél előbb lépni, mert az átállási projektek (akár konverzió, akár zöldmezős bevezetés) a határidő közeledtével egyre kisebb költséghatékonysággal lesznek megvalósíthatók.
"Nemzetközi téren az IDC térképezte fel, hogy az SAP ügyfelei miként állnak ehhez a kérdéshez. A felmérés (SAP Customers on the Move to SAP S/4HANA) júniusban közzétett eredményei szerint a felmérésben szereplő SAP felhasználók több mint fele (54 százaléka) három éven belül tervez S/4HANA-ra váltani, azaz nem várják ki a 2025-ös határidőt" -mondta el Lenzsér Péter, az SAP S/4HANA MOVEMENT hazai programfelelőse.
A szakértő kifejtette, az SAP ERP kiforrott rendszer, támogatásának megszűnésével azonban nem csupán a szoftverkövetés leállását kockáztatja a váltással késlekedő vállalat, hanem azt is, hogy technológiai hátrányba kerül versenytársaival szemben. A teljesen újraírt rendszer, az S/4HANA ugyanis olyan előrelépést tesz lehetővé, amelyet aligha érdemes 2025-ig halogatni.
Az új generációs rendszer segítségével a szervezetek akkora innovációs agilitásra tesznek szert, amely az IDC szerint hagyományos, a tranzakciókat és az analitikát külön kezelő adatbázisokkal nem érhető el.
Lenzsér Péter szerint bevezetések sora - közte számos hazai is - támasztja alá az in-memory adatmodell, a fejlett döntéstámogatás és az intelligens folyamatoptimalizálásból származó gyakorlati előnyöket. Az SAP S/4HANA segítségével a vállalatok például
- automatizálják a beszámolók készítését a pénzügyi időszakok végén esedékes zárásokhoz;
- valós idejű adatokon alapuló intelligens munkafolyamatokat alakítanak ki az értékesítés folyamatos tervezéséhez és a likviditás dinamikus előrejelzéséhez;
- a mesterséges intelligencia képességeivel optimalizálják beszerzéseiket és költségeiket, gyorsítják fel az ügyfélre szabott ajánlatadást és termékkonfigurálást;
- üzleti szabályok felállításával és monitorozásával csökkentik a kockázatokat;
- megkönnyítik és követhetővé teszik a szerződések előkészítését, aláírását és kezelését.
Nyomós érvek szólnak a lépés mellett
Az IDC tanulmánya rámutat: hagyományos vállalatirányítási környezetben a problémás fizetési tételek tisztázása például sok, ad hoc jellegű manuális munkával jár, ami túl sok időt és energiát von el, késlelteti a periódus végi zárást, és kedvezőtlenül hat a nyereség-veszteség alakulására. A számlák intelligens monitorozásával az S/4HANA ezzel szemben valós idejű rálátást ad a nyitott számlákra, feleslegessé teszi a manuális elhatárolást, és a gépi tanulás révén lépéseket ajánl a könyvelőknek a problémás esetek gyors rendezéséhez, gördülékennyé téve a folyamatot és felgyorsítva a zárást (további példák a táblázatban).
Az S/4HANA-ra voksoló vállalatok vezetői az IDC-nek nyilatkozva digitális átalakulásuk és stratégiájuk nagyon fontos elemének nevezték a váltást, kiemelve, hogy ezzel lépést tartanak az SAP jövőbe vezető stratégiájával, a vállalatirányítás továbbfejlődésével is. Egy középméretű gyártó vállalat például az átállás előnyei közé sorolta, hogy adatlábnyomuk csökkenésével adataikat jobban hasznosíthatják elemzések, előrejelzések és szimulációk készítésében, az üzlet így lényegesen gyorsabban jut értékes információkhoz. Egy projektalapon működő cég pedig a nagyobb üzleti rálátás hasznosságát hangsúlyozta. A mobil eszközökön is kiválóan használható Fiori kezelőfelületet is a váltás mellett szóló, nyomós érvek közé sorolta az egyik, lakossági cikkeket gyártó vállalat vezetője, míg egy másik, ugyancsak ezen a területen tevékenykedő cég azt emelte ki, hogy az S/4HANA segítségével riportkészítést tud visszahozni az SAP rendszerébe, amit korábban kénytelen volt külön alkalmazásban kezelni.
Hasonlóan az üzlethez az informatikai oldal szempontjából is indokolt a mielőbbi váltás -figyelmeztetett Lenzsér Péter. A túl sok testre szabott folyamatot, javítást, frissítést és bővítést tartalmazó meglévő ERP rendszerek működtetése ugyanis erőforrást köt le, így az IT osztály nem tud kellően gyorsan válaszolni az üzlet igényeire, legyen szó termékfejlesztésről vagy folyamatátalakításról, új szolgáltatások bevezetéséről vagy a cégegyesülések, felvásárlások hatékony kezeléséről. Ahogy az IDC a tanulmányában rámutatott, a szervezetek ebben a helyzetben a digitalizációs keret 25 százalékát továbbra is régebbi, meglévő rendszerekre költik.
Az elemző által megkérdezett SAP felhasználók 43 százaléka az átállás során az ERP több példányát konszolidálja S/4HANA-n, 33 százaléka rendszerkonverzióra készül a meglévő adatok, konfiguráció és testre szabások megtartásával, 23 százalékuk pedig új implementációt tervez.
A váltást az SAP partnereivel illetve olyan eszközökkel is támogatja, mint például a Business Scenario Recommendations, a Transformation Navigator és a Readiness Check.
Lenzsér Péter elmondta, a régebbi ERP rendszert használó hazai ügyfeleik között már többen döntöttek az S/4HANA-ra való áttérésről. Az on-premise, azaz az ügyfélnél telepített megoldás mellett nő az érdeklődés a felhő alapú vállalatirányítási rendszer, az S/4 HANA Cloud iránt is.
Az szoftvercég az S/4HANA MOVEMENT program keretében elérhető eszközökkel, szolgáltatásokkel segíti a vállalatokat, így például
- az intelligens vállalatirányítási rendszerre való átállás tervezésében (konkrét IT és üzleti előnyök beazonosításával),
- az átállás technikai megközelítésében (konverzió/új bevezetés, on-premise/felhő alapú rendszer) illetve
- az átállás megvalósítását támogató eszközök és szolgáltatások megismerésében
- pl. Readiness Check (az ügyfél ECC rendszerének S/4HANA-ra való átállásához kapcsolódó főbb technikai részleteket tartalmazó felmérés) és
- SAP Model Company szolgáltatás (az iparági legjobb gyakorlatokon és korábbi bevezetések tapasztalatain alapuló, felhő alapú szolgáltatásként igénybe vehető, működő modell vállalatot tartalmazó S/4HANA rendszer).
"A jelenlegi ügyfeleink számára elérhető a program keretében az Adoption Starter Engagement szolgáltatás is. Ez egy 90 napos, az SAP által kialakított módszertan alapján történő, átállás-tervezési folyamat. Emellett törekszünk arra, hogy a meglévő és leendő hazai ügyfeleink számára egyéb csatornákon is nyújtsunk naprakész információkat az új generációs ERP megoldás részleteiről, a legújabb verziók legfontosabb innovációiról és az átállást támogató információkról, emiatt is indítottuk el nemrégiben az S/4HANA -az intelligens vállalat ERP rendszere LinkedIn csoportunkat." - tette hozzá Lenzsér Péter.
Néhány további példa az SAP S/4 HANA előnyeire
Kattintson a képre a táblázat felnagyításához.
A cikk megjelenését az SAP Hungary Kft. támogatta.